برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- معاون فنی اداره کل نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: عوارض حمام آفتاب و سلاریوم با بیماری‌های پوستی و سرطان، در بدن مشهود می‌شود.

مازندمجلس: سرطان علیرضا سلیمانی در گفت وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان گفت: نزدیک به یک دهه است که برنزه کردن به یکی از ملاک‌های زیبایی بین افراد جامعه به خصوص بانوان، تبدیل شده است. گرفتن حمام آفتاب بر پشت بام آپارتمان‌ها و استفاده از روغن‌های مختلف از شیوهای اولیه برنزه کردن بدن است که امروزه جای خود را به دستگاه‌های سولاریوم داده و درآمد زایی‌های زیادی را برای صاحبان دستگاه به همراه دارد. 
وی افزود: سولاریوم در حقیقت از یک تشک خورشیدی تشکیل شده است که در آن لامپ‌های اشعه ماورای بنفش از نوع UVA و UVB قرار داده شده اند و از بالا و پائین، اشعه به بدن تابیده می‌شود؛ بنابراین تأثیر این اشعه‌ها بر بدن با علائمی، چون بیماری‌های پوستی و سرطان مشهود می‌شود.
معاون فنی اداره کل نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو،خاطر نشان کرد: سرطان پوستی ملانوما براثر تماس‌های مکرر با اشعه ماورای بنفش خورشید و مواجهه با شدت بالای اشعه در دستگاه‌های سولاریوم، در بدن ایجاد می‌شود بنابراین تصوری برمبنای برنزه شدن بی خطر وجود ندارد.
وی عنوان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در راستای حفظ سلامت جامعه و کنترل عوامل تهدید کننده سلامت، استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده بدن (سولاریوم) را ممنوع اعلام کرده است. همچنین از نظر سازمان غذا و دارو، دستگاههای سولاریوم فاقد هرگونه مجوز جهت تولید، ورود و ترخیص بوده و تامین نگهداشت عرضه، مصرف و کاربری این اقلام جرم و قابل پیگیری می‌باشد. 
سلیمانی در ادامه یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی نیز به دلیل عوارض ناخوشایند سولاریوم، قوانینی را برای کنترل این پدیده تعیین کرده است و خطر جدی آن را در افراد مو بور و چشم روشن، خطرناک‌تر دانست.
وی درباره برنزه کردن پوست به چند گروه هشدار داد و گفت:حمام آفتاب و سلاریوم برای افراد زیر ۱۸ سال اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین کسانی که کک و مک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله از زندگیشان داشته اند، نباید با استفاده از سولاریوم یا نور آفتاب پوستشان را برنزه کنند. 
معاون فنی اداره کل نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: افراد بیماری که داروی خاصی مصرف می‌کنند، باید قبل از برنزه کردن پوست با پزشک معالج شان مشورت کرد و از عواقب آن بر بدنشان آگاه شوند. 
سولاریوم برنزه افراد آفتاب بهداشت سرطان پوستی پزشکی استفاده دستگاه‌های جامعه ملزومات کننده سلامت همچنین کنترل تجهیزات افزود وزارت هشدار ماورای بنابراین اداره نظارت