برگزیده ها

مازندمجلس: پس از وقوع سه انفجار در مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌‎شدگان تظاهرات روز جمعه کابل که دست کم ۷ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی برجا گذاشت، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت می‌پذیرد نهادهای امنیتی این کشور نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

مازندمجلس: این انفجارها روز شنبه در جریان خاک‌سپاری سالم ایزدیار، پسر محمد علم ایزدیار، نائب رئیس مجلس سنای افغانستان رخ داد. در این مراسم مقامات بلندرتبه دولتی نیز شرکت داشتند.

سالم ایزدیار یکی از پنج نفر کشته‌شده در تظاهرات روز جمعه کابل بود. تظاهرکنندگان روز جمعه در اعتراض به انفجار روز چهارشنبه که نزدیک صد کشته و بیش از ۴۶۰ نفر زخمی داشت، به خیابان‌های کابل آمده بودند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت قبول دارد که کاستی‌هایی وجود دارد و می‌پذیرد که به اصلاحات اساسی در نهادهای امنیتی نیاز است و این اصلاحات به گفته او به زودی انجام خواهد شد.

او افزود: "هیاتی، مامور شناسایی نیروهایی شده است که به تظاهرکنندگان روز جمعه شلیک کردند."

به گزارش بی.بی.سی بحران‌های پی‌درپی امنیتی ثبات سیاسی افغانستان را به شدت به چالش کشیده است. حملات بمبگذاران انتحاری در خاکسپاری سالم ایزدیار که صدها نفر، از جمله مقام‌های ارشد حکومتی در آن حضور داشتند، می‌توانست به فاجعه جبران‌ناپذیری برای این کشور تبدیل شود؛ اگر دامنه آن رهبران مجاهدین را فرا می‌گرفت.

در مراسم خاکسپاری سالم ایزدیار، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه و بسیاری دیگر از مقام‌های ارشد دولتی حضور داشتند و دقایقی پس از انفجارها اعلام شد که به رئیس اجرایی و وزیر خارجه آسیبی نرسیده است.

عبدالله در یک نشست خبری حضور یافت و گفت این حمله از سوی سه مهاجم انتحاری انجام شد و مهاجمان در میان نمازگزاران حضور داشتند. عبدالله گفت که افغانستان در معرض یک تجاوز "بسیار وحشیانه" قرار دارد و مردم را به آرامش دعوت کرد.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان و رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان در پی این انفجارهای شنبه در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشت که به زودی موضعش را در مورد "تروریست‌های داخل نظام و تسویه حساب ملی با آنها" اعلام می‌کند.

عطامحمد نور، والی بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان هم در واکنش به انفجارهای کابل گفت که این انفجارها "توطئه ناجوانمردانه و حمله مستقیم به یک جریان مشخص سیاسی" است. نور گفت این انفجارها "گمانه‌ها در مورد دست داشتن حلقه‌هایی در درون نظام در سازماندهی این حملات را بیشتر می‌سازد."

نور همچنین از عملکرد نیروهای امنیتی در تامین امنیت مراسم خاکسپاری امروز انتقاد کرد.
افغانستان ایزدیار انفجارها عبدالله امنیتی داشتند مراسم اجرایی اصلاحات خاکسپاری خارجه ربانی مقام‌های انفجارهای اسلامی جمعیت اعلام تظاهرکنندگان جریان گزارش اساسی دولتی نهادهای حملات سیاسی انتحاری