برگزیده ها
سال های بیشماری را در اقتصاد از دست دادیم/نیاز به تکاپوی بیشتر برای تولید

مازندمجلس: تهران-ایرنا-نمی توان کتمان کرد که اقتصاد ایران سال های بیشماری را از دست داده ، سهم ما در اقتصاد جهانی نباید فقط تولید نفت باشد و تردیدی نیست جهان به انتظار هیچکس برای جبران نمی ماند. اکنون به تکاپوی بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم سال های از دست رفته را سریعتر جبران کنیم.

مازندمجلس: به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، اشتغال تنها از جاده های بی شمار تولید تحقق می یابد، جاده هایی که می تواند از مسیرهای طرح تکاپو، طرح کارورزی، مهارت آموزی و اشتغال در مناطق محروم و روستایی به سرمنزل مقصود برسد.
به واقع می توان با رصد کردن برنامه های اشتغال که از سوی دستگاه های مختلف پیگیری می شود شاهد ایجاد اشتغال به میزان 955 هزار نفر در سال 96 باشیم.
بسیاری از مشاغل با سرمایه های اندک قابل حصول است.
صندوق کارآفرینی امید در سه سال گذشته با تخصیص تسهیلات ارزان توانسته است سالانه 120هزار فقره با مبلغ قریب به 11هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال تخصیص دهد.
ایجاد شغل، نظیر قلعه ای است که باید از همه سو برای تسخیر آن راهی گشود، این راه می تواند از طریق نوسازی صنایع سنگین تا شناسایی مزیت های استانی و توسعه این مزیت ها تا ایجاد شغل در مناطق روستایی و دورافتاده کشور باشد.
هفته گذشته نشستی در تبیین برنامه اشتغال فراگیر دولت و طرح کاج مشتمل بر طرح های کارورزی، مشوق های بیمه کارفرمایی و مهارت آموزی در محیط کار واقعی با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی،معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران کل استانها و سایر مدیران کل برگزار شد.
در این نشست مقرر شد که در تمامی استان ها اجرای طرح کارورزی که تا هفته گذشته 50تا60هزار نفر در سامانه این طرح ثبت نام کرده بودند تا تیرماه به جد پیگیری و گزارش عملکردی آن ارائه شود.
نتایج طرح کارورزی که در چند استان کشور به شکل پایلوت اجرایی شده است،نشان می دهد که حدود 70درصد از آنها توانسته اند به استخدام واحدهای اقتصادی در بیایند و یا برای خود کارآفرینی کنند.
اشتغال تنها با رونق تولید تحقق می یابد و در صورتی که فضای کسب و کار در کشور بهبود یابد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیازی نخواهند داشت که به مدت یکسال با یک سوم دستمزد در یک کارگاه به کارگرفته شوند و مهارت آموزی کنند.
افزایش فروش نفت طی سال های اخیر و رفع تحریم ها باید منجر به توسعه زیر بخش های مختلف اقتصادی شود، رونق تولید، محوری ترین موضوعی است که می تواند اشتغال را در کشور گسترش دهد.
تحولات شاخص های بازار کار که از سوی معاونت توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی انتشار یافته ، نشان می دهد،روند نزولی نرخ مشارکت اقتصادی زنان از سال 93 متوقف شد به طوری که تصمیم جمعیت غیر فعال زنان برای خارج ماندن از بازار کار تغییر کرد و بخشی از این جمعیت مصمم به یافتن شغل شد.
نرخ مشارکت اقتصادی زنان طی یک روند صعودی از 12 درصد در سال 1393 به 14.9 درصد در سال 1395رسید، نرخ مشارکت اقتصادی مردان نیز در این دوره 1.6 درصد افزایش یافته است.
بررسی های آماری نشان می دهد،نرخ بیکاری در رده سنی 15تا 29 سال به طور تقریب 2برابر نرخ بیکاری در کل کشور است،اگر چه در تمامی دنیا و حتی کشورهای پیشرفته تعداد جمعیت بیکاران جوان نسبت به رقم عمومی بیکاری آن کشور بالاتر است
اما این اختلاف رقم در ایران بسیار نگران کننده است.
بر اساس استانداردهای بین المللی، فاصله نرخ بیکاری کل و جوانان باید 1.5برابر باشد در صورتی که در شرایط فعلی این نرخ در ایران به بیش از دو برابر رسیده است. در واقع افزایش جمعیت جوان موجب رشد قابل توجه عرضه نیروی کار در کشور شده که با رشد ناچیز تقاضای جذب نیروی کار بر عمق مشکلات اشتغال افزوده است.
بررسی های آماری نشان می دهد از سال 1393 با تغییرات جمعیت فعال،فضای جدیدی بر عرضه نیروی کار حاکم شده که با سالهای قبل متفاوت است، در این دوره روند کاهشی نرخ مشارکت متوقف شده است به گونه ای که جمعیت فعال کشور طی یک روند صعودی از 23میلیون و 818 هزار نفر در سال 1393 به 25میلیون و 791 هزار نفر در سال 1395 رسیده است.
نرخ مشارکت اقتصادی تصویر مشابهی با جمعیت فعال دارد، نرخ مشارکت اقتصادی در یک روند صعودی از 37.2 درصد در سال 1393 به 39.4 درصد در سال 1395 افزایش یافته به طوری که به بالاترین حد خود طی سال های اخیر رسیده است.
افزایش نرخ مشارکت اقتصادی به منزله افزایش اشتغال به تنهایی نیست بلکه افزایش این نرخ نشان می دهد تعداد مراجعان به بازار کار کشور، افزایش یافته است.
بر اساس آخرین آمار طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، طی یک سال اخیر منتهی به سال 1395 بیش از یک میلیون و 90 هزار نفر وارد بازار کار شده اند، با وجود آنکه به طور خالص تعداد 616 هزار فرصت جدید شغلی در مقایسه با سال گذشته ایجاد شده اما 474 هزار نفر بر تعداد بیکاران کشور نیز افزوده شده و منجر به افزایش نرخ بیکاری (12.4 درصد)در سال 1395 شده است. بعبارتی نرخ بیکاری باوجود افزایش تعداد شاغلان باز هم 1.4درصد افزایش یافته است.
این وضعیت ناشی از آن است که در سال 1395، افزایش جمعیت فعال، تاثیر مثبت افزایش قابل توجه تعداد شاغلان را در کاهش نرخ بیکاری خنثی کرده است.
در گزارش آمده است: تعداد شاغلان در سال 1395در گروه های کشاورزی 100هزار نفر، در صنعت 53 هزار نفر و در بخش خدمات 463هزار نفر افزایش داشته است.
نتایج مذکور حاکی از آن است که سال 95 رشته فعالیت‌های گروه های کشاورزی پنج،صنعت 11.3 و خدمات 7.1 درصد نسبت به دوره‌ مشابه سال 1394 رشد داشته است. رشد گروه صنعت به طور عام ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده ‌است.
بازار کار ایران از سال 1393 بتدریج در حال تغییر مثبت است و باوجود افزایش جمعیت فعال که پس از یک دوره رکود وارد بازار کار کشور شده اند و باز هم باوجود بالا رفتن نرخ بیکاری، انتظار می رود نرخ بیکاری در سال جاری به میزان 0.8درصد کاهش یابد.
رشد اقتصادی ناشی از کار و تولید را باید در برنامه های اشتغال که از سوی برنامه های مصوب اشتغال که در شورای عالی اشتغال و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شده است را انتظار داشت.
جامعه ای که امید در آن در حال شکل گیری است باید بتواند پاسخگوی این امید باشد زیرا اگر جوانانی که با یافتن امید به سوی بازار کار گام بر می دارند در صورتی که باز هم با درهای بسته مواجه شوند خیلی زود رنگ امید در اذهان آنان کم رنگ خواهد شد.
افزایش فروش نفت در صورتی که به رونق تولید نیانجامد ادامه زندگی با درآمدهای نفتی است که دولت یازدهم چنین تدبیری را پیشه نکرده است.
فرشاد مومنی،اقتصاد دان برجسته کشورمان معتقد است،رشد اقتصادی که هم اکنون تجربه می کنیم به طور عام به دلیل فروش نفت و گاز است که با رفع تحریم ها رونق یافته است.
وی چنین رشدی که منجر به اشتغال نمی شود را 'رشد بی کیفیت'عنوان کرد و گفت: رشد اقتصادی به دنبال افزایش رشد سرمایه گذاری در کشور رخ می دهد.
زمینه های رونق کسب و کار در کشور بی انتهاست و می توان در عرصه های گوناگون برای رونق تولید دست به کار شد.صنعت گردشگری از جمله راهکاری است که نه تنها می تواند در عرصه های زیر ساختی (تجهیز راه آهن،خطوط هوایی،ساماندهی خطوط جاده ای،ساخت هتل و رستوران و...) منجر به ایجاد شغل شود بلکه با رونق خانه های بوم گردی،صنایع دستی،رونق فعالیت هایی در توسعه مواد غذایی و توسعه صنعت فناوری اطلاعات رونقی در فضای کسب و کار ایجاد کرد.
رخدادهای خوبی در حوزه اشتغال طی چهار سال پیش رو باید در کشور تحقق یابد، بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه 0.8درصد از نرخ بیکاری کشور کاهش یابد و سالانه حدود 950هزار شغل ایجاد شود.
چنین گام ارزشمندی در گرو همکاری همه دستگاه ها است تا بتوان در پایان برنامه پنجساله ششم توسعه کشور به نرخ بیکاری تک رقمی و در پایان دولت دوازدهم به نرخ بیکاری 9.2درصدی دست یافت.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9123*1579*خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار:مرضیه فاتحی

افزایش اشتغال اقتصادی بیکاری جمعیت توسعه تولید تعداد بازار ایجاد مشارکت یافته برنامه گذشته نیروی صورتی کارورزی تواند سالانه صعودی اجتماعی اقتصاد تعاون کارآفرینی مهارت آموزی شاغلان باوجود گزارش رسیده تغییر 8درصد پایان انتظار بررسی افزوده متوقف کشاورزی آماری خدمات بیکاران یافتن وزارت مختلف پیگیری میزان دستگاه روستایی خبرنگار ایرنا مناطق سرمایه تخصیص استان نتایج تحریم تمامی مدیران تسهیلات توانسته صنایع انتشار