برگزیده ها

مازندمجلس: سیدحسن خمینی گفت: من پیش ازین خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که مراسم را عصر برگزار کنیم.

مازندمجلس: یادگار امام (ره) گفت: مهم‌تر از نهی از گناه، نهی از منکر است و باید کاری کنیم که یک گناه در اذهان جامعه تبدیل به یک منکر شود، وقتی امری ناپسند تبدیل به ناهنجار شد و مردم هم پذیرفتند که این امر ناهنجار است، آن وقت دیگر نیازی به آژان و پاسبان نخواهد بود.
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری ها، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی طی سخنانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی برنامه «نگاه یک» با اشاره به برگزاری مراسم سالروز رحلت امام (ره)، اظهار کرد: دغدغه زیادی بود که مراسم امسال را چگونه برگزار کنیم؛ چرا که امسال این مراسم در ماه رمضان قرار گرفته بود و پس دیداری که با رهبری داشتیم، تصمیم گرفتیم که برنامه را در عصر برگزار کنیم و زمان برنامه را نیز کوتاه کردیم و خود من نیز سخنرانی نکردم تا برنامه مدت کمتری داشته باشد که البته از حضور مردم در این مراسم تشکر ویژه‌ای می کنم که سرمایه این نظام همین مردم هستند.
وی افزود: حقیقت امر این است که امام (ره) بیان درد جامعه خود بوده است. ما در تاریخ سید و آخوند زیاد داشته‌ایم اما هیچ کدام امام (ره) نشده‌اند. امام (ره) کسی بود که مردم بیان دردهای خودشان را در کلام ایشان می‌دیدند.
سیدحسن خمینی ادامه داد: مردم به چنین کسی که نسخه درد جامعه خودش است، اقبال می‌کنند. مردم امام (ره) را حلال مشکلات خود می‌دانستند. واقعا جامعه آن روز، جامعه‌ای که از بنگلادش تا شمال آفریقا را در برمی گیرد، بر پیشانی امام (ره) حل مشکلات را می‌دیده است.
وی تاکید کرد: اگر امروز می‌خواهیم امام (ره) در جامعه همچنان زنده باشد که هست و مورد توجه جوانان باشد که هست، باید تفسیری از دیدگاه‌های امام (ره) ارائه دهیم که در حل مشکلات کشور کارگشا باشد.
سیدحسن خمینی درحالی که می گفت امام در ماه رمضان، شعر می خواند، شعری را با تکمله «تکرار مکررات بس کن» خواند و گفت: تکرار بر وزن تفعال است و اینگونه نیست که بر اساس لهجه یزدی، با فتحه خوانده شود.

سیدحسن خمینی با بیان این که امام (ره) در برابر کسانی که موضوع حکومت اسلامی را طرح کردند، جمهوری اسلامی را ارائه دادند، گفت: هرگاه توانستیم پیوند عمیق مردم را با این نظام حفظ کنیم، مشکلاتمان را هم می توانیم حل کنیم.
یادگار امام (ره) با بیان این که علت زنده ماندن امام در جامعه این است که امام (ره) فراتر از جناح‌های سیاسی بوده است، گفت: ما نباید اجازه دهیم میراث جامعه مصادره شود. امام (ره) و شهدا متعلق به یک جناح و دیدگاه نیستند و رمز ماندگاری‌شان هم همین است که خودشان در زمان حیات اجازه مصادره خودشان را ندادند.
سیدحسن خمینی با تأکید بر این که امام (ره) هوش بسیار بالایی داشت، اظهار کرد: همه کسانی که دوست و دشمن امام (ره) بودند به این مسأله اقرار می‌کنند که تیزهوشی و استعداد امام (ره) بسیار بالا بوده است. امام (ره) از آغازین سال‌های جوانی در کنار مسائل سیاسی مشق کرده است و از نزدیکان آیت‌الله کاشانی بوده است که ایشان هم به امام (ره) امید داشته‌اند که مرجع شود. امام (ره) حوادث سیاسی چون نهضت ملی شدن صنعت نفت و سایر موارد را دیده‌اند.
وی افزود: کسانی چون آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله خامنه ای و دانشجویان خارج از کشور که در نهضت امام (ره) حضور داشته‌اند، دیده‌اند که امام (ره) چگونه از خارج از کشور و از پاریس داخل را مدیریت کردند و در واقع مدیریت یک سال مانده به انقلاب امام (ره)، مدیریتی است که می‌توان آن را در کلاس‌ها تدریس کرد.
سیدحسن خمینی با اشاره به زمان بازگشت امام (ره) به ایران اظهار کرد: وقتی امام (ره) قرار بود به ایران بازگردد، همه جز خود امام (ره) و ابوی من با این موضوع مخالف بودند اما امام (ره) با توجه به تجربه‌های پیشین تصمیم گرفتند که به ایران باز گردند و اتفاقا همان پرواز هم تیر خلاصی به رژیم بود.
وی در پاسخ به این پرسش که امام (ره) چه نقشی برای مردم در حکومت قائل بودند، گفت: به نظرم حکومتی که پذیرش مردم را به همراه نداشته باشد، حداقل با بحران مشروعیت مواجه است. همان‌طور که حاکمی که عادل نیست، مشروعیت ندارد، حاکمی هم که اقبال مردم را ندارد، مشروعیت ندارد. برای این هم می‌شود موارد زیادی را از سیره امام و ائمه معصومین آورد. بنابراین، این موضوع که مردم در حکومت حضور داشته باشند، موضوع مهمی است.
سیدحسن خمینی افزود: امام (ره) برای انقلاب تاکیدش به مردم بود. این مردم هستند که باید در این عرصه حاضر باشند.
یادگار امام (ره) با تاکید بر این که در عرصه اجتماعی اگر نتوانیم مردم را نسبت به ناهنجار بودن امری قانع کنیم، هر چه بیشتر تلاش کنیم کمتر نتیجه می‌گیریم، گفت: مهم‌تر از نهی از گناه، نهی از منکر است و باید کاری کنیم که یک گناه در ذهن اذهان جامعه تبدیل به یک منکر شود و وقتی امری ناپسند تبدیل به ناهنجار شد و مردم هم پذیرفتند که این امر ناهنجار است، آن وقت دیگر نیازی به آژان و پاسبان و این‌ها نخواهد بود.
وی با اشاره به این که وقتی نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب شکل گرفت، مسئولیت جامعه و حکومت با انقلابیون است، گفت: کسانی که در دوران رژیم پهلوی منتقد بودند و انقلاب کردند و حکومت تازه‌ای را به وجود آوردند، آن وقت باید در برابر مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌اند، پاسخگو باشند و در برابر فقر در جامعه جواب دهند.
یادگار امام (ره) تاکید کرد: ما البته هیچ وقت به آرمان‌شهر نمی‌رسیم و ترسیم این آرمان‌شهر برای آن است که راه گم نشود. آرمان‌شهرها دست‌نیافتنی اند که اگر نبودند آرمان‌شهر نبودند. این که در جامعه‌ای فقیر نداشته باشد، در آرمان‌شهر ممکن است اما ما باید در این مسیر که در جامعه فقر وجود نداشته باشد، حرکت کنیم و باید ببینیم که آیا شیب حرکتمان در این مسیر مناسب است و امکانات لازم را برای ریشه کن کردن فقر یا حرکت در سمت ریشه‌کن کردن فقر داریم یا نه و درست حرکت می کنیم یا نمی کنیم.
وی افزود: البته نباید بی‌انصافی کنیم. به هرحال انقلاب در برخی از موارد به اهداف خود رسیده و در برخی موارد هم نرسیده است و باید بیشتر تلاش شود که در این زمینه باید از همه دولت‌ها تشکر کرد که هر کدام در حد خود برای حل مشکل فقر عمل کردند.
سیدحسن خمینی با اشاره به موضوع تحجر در دیگاه امام، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از عقلایی‌ترین کارهایی است که در جامعه اسلامی شکل می گیرد و موضوعات جامعه را تشخیص می دهد اما آنچه به عنوان تحجر مطرح است، ارتباطی به حکم حکومتی یا بررسی آن از سوی مجمع تشخیص ندارد.
یادگار امام تأکید کرد: من یک بار در دوران طلبگی که پدرم سخنرانی درباره مفهوم تحجر داشت، به ایشان گفتم که بی‌تعارف یکی از مشکلات شما این است که تعریف دقیقی از مفهوم تحجر ندارید. اسلام ناب اسلامی است که از یک سو مقابله با تحجر دارد و از یک سو مقابله عناصر غیردینی دارد که می‌خواهند وارد دین شود.
وی افزود: اسلام آمریکایی که امام به آن اشاره می‌کردند، همان اسلام سرمایه‌داری است، البته در آن زمان که این موضوع مطرح شد، دوران انتخابات مجلس سوم بود که جریان جامعه روحانیت و مجمع روحانیون پیش آمده بود که آقای مهدوی کنی این توصیف امام را درباره اسلام آمریکایی به خود گرفتند اما امام در دیداری با ایشان اشاره کردند که منظورم شما نبوده‌اید.
یادگار امام تاکید کرد: اسلام متحجر اسلامی است که ممکن است در ظاهر بسیار متحجر باشد اما در پایان کار خود نشان می‌دهد که دین توان حل مشکلات جامعه را ندارد اما ما باید کاری کنیم که مردم بدانند دین توان حل مشکلات جامعه را دارد.
سیدحسن خمینی افزود: راه سعادت این ملت فقط از طریق پیوند دین، عقلانیت و معنویت با یکدیگر است و راه ما سعادت ما بازگشت به متون دینی است و برداشت نوین از اسلام است.
وی در پایان تاکید کرد: ما باید انقلاب را باید در زمینه و بستر خودش ببینیم و این که امروز رهبری اشاره کردند که جای جلاد و شهید عوض نشود، نکته درستی است که بدانیم افراد را در ظرف زمانی به درستی تحلیل کنیم و بغض و کینه‌های امروزمان را وارد تحلیل‌هایمان نکنیم. اینکه امروز با کسی مشکل داریم اما می‌آییم و می گوییم طرف از همان ابتدا بد بود، درست نیست.
جامعه سیدحسن حسن خمینی خمینی اشاره موضوع افزود مشکلات اسلامی انقلاب اسلام یادگار تاکید ناهنجار حکومت ندارد مراسم البته آرمان‌شهر موارد کسانی برنامه تبدیل برابر دوران تکرار باشند سیاسی آیت‌الله بسیار نداشته خودشان مشروعیت امروز اظهار تشخیص پایان سعادت متحجر حکومتی درستی اینگونه بازگشت تاریخ حاکمی گرفتند آمریکایی نبودند ببینیم داریم زمینه مدیریت درباره مقابله بیشتر آخوند مفهوم تفعال تأکید سخنرانی تصمیم نخواهد پاسبان نیازی اقبال رهبری دیداری امسال زیادی چگونه برگزار رمضان جامعه‌ای پذیرفتند اجازه نباید مصادره داشته‌اند خوانده پیوند جمهوری خواند ارائه ناپسند اذهان مهم‌تر دیده‌اند