برگزیده ها
مازندمجلس: وزیر خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود، اعلام کرد که کشور برای مقابله با گروه‌های تروریستی و توقف هرگونه حمایت مالی و تسلیحاتی با عربستان همکاری می‌کند.

به گزارش تسنیم به نقل از «آسوشیتدپرس»، «سامح شکری» و «عادل الجبیر» وزیران خارجه مصر و عربستان سعودی، روز یکشنبه در قاهره دیدار و درخصوص همکاری‌ها در مقابله با تروریسم و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور در مورد مناقشات یمن و سوریه تبادل‌نظر کردند.

عادل الجبیر و سامح شکری، طی کنفرانسی مشترک اعلام کردند که به دنبال تقویت روابط دوجانبه و گسترش تلاش‌ها در مقابله با تروریسم هستند.

در این زمینه وزیر خارجه عربستان، که کشورش اخیرا میزبان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بود و در حضور ترامپ مرکزی را برای «مقابله با تروریسم» (!) افتتاح کرد، گفت که «آمریکایی که دونالد ترامپ آن را نمایندگی می‌کند، تعهداتش را در این زمینه تأکید کرده و حضور ترامپ در نشست تاریخی ریاض، نشانه‌ای بسیار قوی از تمایل آمریکا به همکاری با کشورهای عربی و اسلامی بود».

وزیر خارجه مصر نیز به نوبه خود گفت: «در دیدار با الجبیر اوضاع منطقه و تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

سامح شکری افزود: «حمایت از امنیت ملی عربی بدون هیچ‌گونه دخالت خارجی ضرورت دارد. برای مقابله با گروه‌های تروریستی و توقف هرگونه حمایت مالی و تسلیحاتی با عربستان همکاری می‌کنیم.»

شکری تاکید کرد که روابط ویژه‌ای بین مصر و عربستان وجود دارد و برای توسعه همکاری‌ها بین دو طرف اقدام می‌کنیم.

طبق این گزارش، هیچ‌یک از وزیران خارجه مصر و عربستان در سخنان خود، اشاره‌ای به اختلافات این دو کشور در بحران‌های منطقه‌ای نکردند. در حالی‌که عربستان سعودی از حامیان اصلی شورشیان مسلح در سوریه هستند، اما مصر از راه‌حلی سیاسی که حتی ممکن است به باقی ماندن «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت منجر شود، حمایت می‌کند.

همچنین در حالی که عربستان سعودی انتظار دارد مصر با ارسال نیرو به کمک ائتلاف عربی برای مقابله به جنبش «انصارالله» در یمن بیاید، مصر از این امر سر باز زده است.

در پاییز سال گذشته، پس از آنکه مصر در یک رأی‌گیری بر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به نفع سوریه رأی داد، عربستان به ناگهان ارسال محموله‌های نفت به قاهره را متوقف کرد.

از سرگیری ارسال این محموله‌ها در اوائل بهار امسال و در آستانه نشست اتحادیه عرب صورت گرفت تا در شرایطی که قرار بود رهبران مصر و عربستان دیداری رو در رو داشته باشند، نشانه‌ای اتحاد دو کشور باشد.
عربستان مقابله خارجه تروریسم سعودی ترامپ سوریه همکاری حمایت می‌کند الجبیر ارسال روابط دونالد تلاش‌ها زمینه نشانه‌ای می‌کنیم امنیت آمریکا رئیس‌جمهوری گزارش گروه‌های تروریستی اعلام مشترک مبارزه هرگونه تسلیحاتی دیدار قاهره وزیران تأکید همکاری‌ها