برگزیده ها

مازندمجلس: عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده و بحرین امروز دوشنبه در اقدامی بی‌سابقه که از بروز تفرقه میان اعضای قدرتمند شورای همکاری خلیج (فارس) حکایت دارد، با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم مناسبات دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.

مازندمجلس: به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، این اقدام هماهنگ به گونه ای چشمگیر، اختلافات بر سر حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین را که قدیمی ترین جنبش اسلامگرا در جهان به شمار می رود و نیز اتهامات دیگر مبنی بر حمایت دوحه از دستور کار ایران رقیب دیرینه منطقه ای اعراب را به مراتب تشدید خواهد کرد.

بدین ترتیب سه کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج (فارس) اعلام کردند ارتباطات حمل و نقل خود را با قطر مسدود می کنند و به اتباع و مسافران قطری دو هفته فرصت دادند تا خاک این کشورها را ترک کنند. قطر همچنین از ائتلاف تحت امر سعودی ها در یمن اخراج شد.

این اقدامات حتی از اختلافات هشت ماه قبلی میان این کشورها در سال 2014 ، هنگامی که عربستان ، بحرین و امارات متحده عربی سفیران خود را از دوحه فرا خواندند، شدیدتر است. در آن زمان ارتباطات مسافرتی میان این کشورها حفظ شده بود و اتباع قطری اخراج نشده بودند.

بروز این اختلافات میان دوحه و نزدیکترین متحدان آن ممکن است در سراسر منطقه خاورمیانه جایی که کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) از قدرت سیاسی و مالی خود برای تاثیر گذاری بر تحولات در لیبی ، مصر، سوریه ، عراق و یمن بهره برداری می کنند، تاثیرات سوء‌ داشته باشد.
همه اینها در شرایطی است که قطر قرار است در سال 2022 میزبان جام جهانی فوتبال باشد.

عربستان سعودی در بیانیه ای ظاهرا در اشاره به برنامه های شبکه تلویزیونی الجزیره ، قطر را به حمایت از گروههای شبه نظامی و اشاعه ایدئولوژی خشونت گرایانه آنان در منطقه و جهان متهم کرده است.

در این بیانیه که از خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شد آمده است: « قطر با هدف بر هم زدن ثبات منطقه ای، از گروههای تروریستی و فرقه ای از جمله اخوان المسلمین، داعش و القاعده حمایت و پیام و برنامه های آنان را از طریق رسانه های خود به طور پیوسته نشر می دهد.»

در این بیانیه همچنین دوحه به حمایت از آنچه که شبه نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه آشوب زده شیعه نشین شرق عربستان در منطقه قطیف و بحرین خوانده شده است، متهم می شود.

دولت قطر هنوز نسبت به این اقدامات واکنشی نشان نداده است و هنوز مقامات قطری در خصوص این موضوع اظهار نظری نکرده اند. ولی دوحه در گذشته حمایت از تروریسم یا ایران را رد کرده بود.

مصر پرجمعیت ترین کشور عربی جهان نیز اعلام کرد سیاست های قطر امنیت ملی اعراب را به خطر انداخته و بذر تفرقه و نفاق را میان جوامع عربی می پراکند.

حمایت منطقه عربستان کشورها اختلافات بیانیه همچنین سعودی اخراج بحرین گروههای برنامه اقدامات ارتباطات خبرگزاری گزارش کشورهای اخوان المسلمین رویترز اعلام اعراب اتباع