برگزیده ها
مازندمجلس: تسنیم نوشت: یک روزنامه آمریکایی از همراهی دولت ترامپ با توطئه عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای بی ثبات کردن ایران و تغییر نظام این کشور خبر داد.

نشریه آمریکایی «هافینگتون پست» در گزارشی نوشته است:

به نظر می رسد دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هفته جاری گامی بالقوه و نزدیک تر را برای حمایت از تلاش های توطئه آمیز عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای بی ثبات کردن ایران برداشته است.

بر اساس این گزارش، این تلاش های توطئه آمیز شامل سرنگون کردن احتمالی نظام اسلامی ایران و مجبور کردن قطر به همراهی با سیاست های کشورهای حاشیه خلیج فارس برای هدف گیری ایران و انتصاب یک افسر مجرب عملیات مخفیانه به عنوان رئیس عملیات ایران در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است.

انتصاب «مایکل دی آندرا» منتصب به «شاهزاده سیا» با سابقه نظارت در عملیات شکار «بن لادن» به عنوان رئیس بخش عملیات ایران در سیا، نشان می دهد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا احتمالا رویکردی به مراتب عملیاتی تر و هم مسیر با رویکرد سرسختانه ترامپ با حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برای مقابله با ایران در پیش خواهد گرفت که این رویکرد احتمالا شامل اعمال فشار برای تغییر نظام ایران نیز می شود.

انتصاب دی آندرا در سیا در شرایطی صورت گرفته است که به نظر می رسد آمریکا همزمان با شکست جدی داعش در موصل عراق و رقه که پایتخت اعلام شده این گروه تروریستی در سوریه بوده، به سمت ایران روی آورده است.

به گزارش هافینگتون پست، دی آندرا که برای ازدواج با همسر مسلمان خود به اسلام روی آورده است، سابقه ای از عملیات های مخفیانه قابل توجه برای به چالش کشیدن ایران دارد و بر اساس گزارش های منتشر شده، در استفاده از شکنجه در روش های بازجویی شبه نظامیان مظنون در زمان ریاست «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز دخیل بوده است.

او همچنین نقشی کلیدی در هدف گیری سال 2008 میلادی علیه «عماد مغنیه» فرمانده برجسته حزب الله لبنان داشته است. مغنیه در یک عملیات که با همکاری آژانس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) انجام شد، در دمشق ترور شد.

دی آندرا همچنین در تشدید حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان و یمن علیه شبه نظامیان اسلام گرا نیز دخیل بوده است.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در خبری نوشت که انتصاب دی آندرا در بخش عملیات علیه ایران در سازمان سیا در شرایطی صورت گرفته است که برخی از مقامات آمریکایی از جمله «ازرا کوهن واتنیک» مدیر ارشد اطلاعاتی در شورای امنیت ملی آمریکا در حال اعمال فشار برای ایجاد سیاستی آمریکایی جهت تغییر نظام در ایران هستند.

«مایک پومپئو» از حامیان گذشته اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران که توسط ترامپ به عنوان رئیس سیا منصوب شده است، تابستان گذشته خواستار اقدام کنگره برای تغییر رفتار و نهایتا تغییر رژیم ایران شده است.

سایر مقامات ارشد دولت ترامپ از جمله «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و ژنرال «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز از جمله تندروهای آمریکایی در قبال ایران محسوب می شوند.

بر اساس این گزارش، انتصاب دی آندرا در سیا در شرایطی صورت گرفت که یک استراتژی در حال ظهوری در عربستان سعودی دیده می شود. برای تشدید جنگ نیابتی پادشاهی این کشور با ایران از طریق ایجاد ناآرامی در میان اقلیت های قومی جمهوری اسلامی ایران و همچنین از طریق مقابله با گروه های تحت حمایت ایران در سوریه و یمن با کمک آمریکا.

این در حالیست که دولت ترامپ حمایت ها از مداخله نظامی دو ساله و بد فرجام عربستان سعودی در یمن را تشدید کرده است.

بر اساس این گزارش، ایمیل های افشا شده از حساب کاربری «یوسف العتیبه» سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن نیز نشان می دهد که امارات متحده عربی به دنبال راه هایی برای نفوذ در وضعیت داخلی ایران است. بر اساس این ایمیل ها، تلاش هایی توسط امارات صورت گرفته است تا شرکت های آمریکایی را متقاعد کنند که به دنبال فرصت در ایران نباشند.

علاوه بر این، دستور کار پیشنهادی برای جلسه هفته جاری بین مقامات امارات متحده عربی شامل بحث درباره سیاست های احتمالی امارات و آمریکا برای تاثیرگذاری مثبت در شرایط داخلی ایران با کمک ابزار اقتصادی، سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و سایبری.

هافینگتون پست نوشت که بعید است ایران در صورت عملیات مخفیانه عربستان سعودی و آمریکا علیه خود، بیکار بنشیند به خصوص اینکه قابلیت ایران برای عملیات از طریق گروه های نیابتی خود مانند حزب الله، جهاد اسلامی فلسطین و عراق، از مهم ترین دارایی های استراتژیک تهران به شمار می آیند.

بر اساس این گزارش، نتیجه این است که استراتژی آمریکا و عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیه ایران با خطر مقابله به مثل از سوی تهران روبرو است.
آمریکا عملیات امارات متحده سعودی آمریکایی ترامپ عربستان گزارش آندرا انتصاب تغییر توطئه حمایت شرایطی گرفته همراهی مقابله تشدید همچنین اطلاعاتی مقامات نظامی مخفیانه اسلامی عنوان هافینگتون امنیت ایمیل دنبال مغنیه ایجاد نیابتی داخلی اقدام گذشته استراتژی تهران سابقه آژانس اطلاعات سیاست احتمالی روزنامه جمهور مرکزی احتمالا آورده اسلام سوریه اعمال رویکرد نظامیان