برگزیده ها
مازندمجلس: وزیر خارجه آمریکا از چین خواسته است تا برای متوقف شدن برنامه‌های اتمی و هسته‌ای کره شمالی، فشار بیشتری را بر این کشور وارد کند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد: چین باید در قبال مساله کره شمالی اقدامات بیشتری را انجام دهد.

کره شمالی با رد فشارهای آمریکا و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل همچنان به توسعه برنامه های اتمی و موشکی اش ادامه می دهد.

از زمانی که کره شمالی وعده داده است تا برنامه های موشکی و هسته ای اش را توسعه دهد و به موشک هایی دست یابد که قادر به هدف قراردادن خاک آمریکا است، این کشور به یک اولویت امنیتی برای واشنگتن تبدیل شده است.

دولت ترامپ فشار زیادی را بر چین وارد کرده است تا اقدامات و فعالیت های کره شمالی را مهار کند ولی پیونگ یانگ به فشارهای چین نیز بی توجهی کرده است.

ترامپ هشدار داده است که همه گزینه ها برای مقابله با برنامه های موشکی و اتمی کره شمالی روی میز است.

تیلرسون در جمع خبرنگاران در شهر سیدنی تصریح کرد: چین و سایر شرکای منطقه باید تلاش های خود برای حل و فصل این وضعیت امنیتی را افزایش دهند، وضعیتی که نه تنها منطقه بلکه کل جهان را تهدید می کند.

وی در ادامه افزود: ما خواستار روابط سازنده ای هستیم ولی نمی توانیم به چین اجازه دهیم که از قدرت اقتصادی اش برای پیشبرد سایر اهداف خود استفاده کند، از جمله نظامی کردن دریای جنوبی چین یا عدم وارد آوردن فشار بر کره شمالی.

تیلرسون به همراه جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن ترامپ به استرالیا سفر کرده اند.

تیلرسون اظهار داشت: این سفر نشانگر تعهد آمریکا به امنیت در دریای جنوبی چین و اهمیت آزادی دریانوردی در منطقه است.

یک ناو آمریکایی اخیرا ادعاهای چین در خصوص مالکیت جزایر دریای جنوبی چین را به چالش کشیده است. این نخستین بار در دولت ترامپ بوده است که آمریکا به بهانه آزادی دریانوردی این ماموریت را در منطقه انجام داده است.

آمریکا بارها از چین خواسته است تا از نظامی کردن جزایر منطقه خودداری کند. چین نیز به شدت از عملیات ناوها و جنگنده های آمریکایی در منطقه ابراز ناحرسندی کرده است.
آمریکا شمالی منطقه ترامپ تیلرسون خارجه دریای جنوبی برنامه موشکی بیشتری نخستین آزادی دریانوردی جزایر آمریکایی خواسته نظامی ادامه امنیت امنیتی فشارهای اقدامات توسعه