برگزیده ها
مازندمجلس: تسنیم نوشت: چین خشم و نارضایتی خود را درباره اظهارات غیر مسئولانه وزیر دفاع آمریکا درباره دریای جنوبی چین ابراز کرده است.

به گزارش رویترز، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا اخیرا در یک کنفرانس امنیتی در سنگاپور در سخنانی، چین را به نقض قوانین بین المللی و تجاوز به منافع سایر کشورها متهم کرده است.

وی در سخنانی تاکید کرد: ساخت و ساز و نظامی کردن جزایر مصنوعی واقع در دریای جنوبی چین، موجب تضعیف امنیت منطقه می شود.

یک ناو آمریکایی اخیرا ادعاهای چین در خصوص مالکیت جزایر دریای جنوبی چین را به چالش کشیده است. این نخستین بار در دولت ترامپ بوده است که آمریکا به بهانه آزادی دریانوردی این ماموریت را در منطقه انجام داده است.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: ساخت و ساز تاسیسات چین در دریای جنوبی چین با هدف ارتقای شرایط کار برای افرادی است که در این مناطق مستقر هستند و این اقدامات در چارپوب حق حاکمیتی و مسئولیت های بین المللی چین بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: فعالیت های انجام شده توسط چین در منطقه ارتباطی با نظامی گری ندارد.

چین ادعای مالکیت 90 درصد منابع و جزایر دریای جنوبی چین را مطرح کرده است. سایر کشورهای منطقه از جمله برونئی، مالزی، فیلیپین و ویتنام و تایوان نیز ادعاهایی را مطرح کرده اند.

دادگاه بین المللی لاهه ادعاهای چین را در خصوص مالکیت اراضی واقع در دریای جنوبی چین رد کرده است. چین حکم صادر شده را به رسمیت نشناخته و بر ادامه فعالیت های خود در منطقه تاکید کرده است.

وی در ادامه گفت: کشورهای اطراف دریای جنوبی چین برای کاهش تنش ها تلاش کرده اند ولی سایر کشورهای بیرون منطقه، همچنان به اقدامات خود علیه این روند ادامه می دهند و اظهارات تکراری نادرستی را بیان می کنند، با چشم پوشی بر حقایق.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت: پکن با این اقدامات مخالف است و از طرف های مربوطه می خواهد تا از بیان اظهارات غیر مسئولانه خودداری کرده و به تلاش های کشورهای منطقه برای حفظ صلح و ثبات در دریای جنوبی چین احترام بگذارند.

ماتیس گفته است: همکاری چین در قبال مساله کره شمالی به این معنا نیست که واشنگتن فعالیت های پکن در دریای جنوبی چین را به چالش نخواهد کشید.
جنوبی دریای منطقه اظهارات آمریکا کشورهای ادامه مالکیت تاکید جزایر اقدامات المللی فعالیت وزارت سخنگوی خارجه نظامی مسئولانه درباره ماتیس اخیرا سخنانی ادعاهای