برگزیده ها
۱۱ میلیون حاشیه‌نشین داریم/باید به معماری ساختمانها توجه شود

مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی گفت: در پایان کار احداث و بهسازی محلات، باید اثری را بیآفرینیم که نسبت به گذشته، ارزش معماری داشته باشد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی درباره وضعیت معماری در فرآیند شهرسازی و بهسازی محلات هدف گفت: به شدت نگران وضعیت معماری در کشور هستم؛ به نحوی که باید در پایان کار احداث و بهسازی محلات، اثری را بیافرینیم که ارزش معماری کاملا ملموسی نسبت به گذشته داشته باشد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ارزش معماری تنها ساختمان نو نبوده و به تمام مجموعه فضاها و محیطی باز می‌گردد که باید از طریق آن، فضای مأنوس و دلنشینی برای ایرانیان ایجاد شود.

وی با تأکید براینکه باید حواسمان باشد تا پس از اجرای تصمیمات و پروژه‌ها، معماری بدتری نسبت به آنچه در گذشته بوده است، ایجاد نشود گفت: قطعا اگر می‌خواهیم معماری را مورد توجه قرار دهیم، نمی‌توانیم خط آسمان را نادیده بگیریم و یا یک طبقه به ساختمانی سه واحدی اضافه کرده و ارتفاع آن را افزایش دهیم، در این صورت، شاهد یک بی‌نظمی گسترده در معماری خواهیم بود که روش پسندیده‌ای محسوب نمی‌شود.

به گفته این مقام مسئول، پرداختن به تک‌بنا و یا واحدهای ساختمانی قطعا مهم است؛ ولی یادمان باشد که فضای عمومی را به آن تقدم داده و در آخر کار باید بافت محله را شکل دهیم.

وی تاکید کرد: بحث معماری هم از جهت ارزش‌های اسلامی و مذهبی  (که حریم خانواده در آن رعایت شود) و همچنین از جهت مسائل فرهنگی و تمدنی ایرانی، دارای ارزش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نمی‌توان حاشیه نشینی را نادیده گرفت

عضو کابینه یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: نکته مهم دیگر، مساله حاشیه‌نشینی بوده که علاوه بر قرارگیری در صدر مسائل، در دستور کار دولت نیز قرار گرفت؛ به نحوی که حاشیه‌نشینی از اواخر دهه ۴۰ در ایران شکل گرفته و بیش از ۵۰ سال است که در کشور به چشم می‌خورد؛ ولی با این وجود تا کنون در دستور کار اقدامات دولت قرار نگرفته و همواره به اشکال گوناگون به عنوان تلقی‌های منفی، از آن یاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که قطعا پدیده حاشیه‌نشینی مساله‌ای مثبت و مبارک نیست گفت:  این واقعیتی است که نمی‌توانیم ۱۱ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین که برابر با ۲۰ درصد جمعیت شهری است را نادیده گرفته و یا آن‌ها را امحاء و جابه‌جا کنیم.

آخوندی با اشاره به رقم ۱۱ میلیونی حاشیه‌نشینان در کشور خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در برخی مسائل، کمیت نسبت به کیفیت غلبه پیدا کرده و معماری از خاطره‌ها می‌رود؛ به طور مثال در طرح مسکن مهر حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد؛ ولی حتی یک اثر معماری قابل عرضه وجود نداشت.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان این نکته که در پایان کار تصور ما از سکونتگاه‌ها باید یک سازمان اجتماعی باشد گفت: با توجه به این موضوع باید حواسمان باشد که در زمان ارائه راه‌حل به جای توجه صرف به واحد مسکونی باید محلات را طبقه‌بندی کرده و چگونگی زندگی اجتماعی در سطح محلات را فراهم کنیم.

آخوندی با تأکید براینکه اجرای خدمات زیربنایی، روبنایی و خدمات عمومی باید نسبت به واحد مسکونی در محلات ناکارآمد در اولویت هستند گفت: در غیر این صورت قطعا شاهد ناهنجاری‌های شدیدتری در شهرها خواهیم بود، چراکه بسیاری از شهرداری‌ها در مدت زمان گذسته با هدف بهسازی بافت‌های فرسوده یک طبقه به ساختمان‌ها اضافه می‌کردند، اقدامی که نه تنها باعث بازآفرینی این محلات نشد بلکه ریزدانگی، تراکم و عدم خدمات‌هی را نیز در این محلات تشدید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود راهکار توجه به فضای عمومی در هر محله و منطقه را متفاوت دانست و گفت: در این راستا ما نیاز به راهکار عمومی نداشته و تنها سیاستی کلی مبنی بر اولویت فضای عمومی به واحد مسکونی در محلات هدف را باید مدنظر قرار دهیم.

معماری محلات شهرسازی عمومی آخوندی تأکید بهسازی مسکونی حاشیه‌نشینی نادیده مسائل کابینه سخنان اجتماعی اولویت راهکار خدمات جمعیت گرفته دستور نمی‌توانیم وضعیت پایان حاشیه‌نشین میلیون عنوان گذشته ایجاد ساختمانی اضافه اجرای حواسمان براینکه خواهیم