برگزیده ها
لهستان تمام قزل‌آلای خزر را می‌خرد

مازندمجلس: یک مقام مسئول از اعلام آمادگی لهستان برای خرید تمام ماهیان قزل‌آلای تولیدی ایران در دریای خزر خبر داد و گفت: لهستان تمام ماهیان قزل‌آلای به وزن ۱.۱ کیلوگرم را می‌خرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، احمد قناعت‌پرست با اشاره به علاقمندی کشور لهستان برای خریداری گونه کپور معمولی از ایران گفت: کشور لهستان به شدت علاقمند است برای خریداری کپور از ایران وارد معامله شود مشروط به آن‌که وزن ماهیان ۱.۵ کیلوگرم باشد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی کشور قزاقستان برای خرید محصولات آبزی‌پروری شیلات ایران، متذکر شد: وزن ماهیان تولیدی باید بالای ۱.۵ کیلوگرم باشد.

قناعت‌پرست به صادرات ماهی از ۲۰۰ سال گذشته از این استان به کشور روسیه اشاره کرد و یادآور شد: روزانه ۵۰ کشتی برای صادرات ماهی به کشور روسیه در بندر کیاشهر پهلو می‌گرفت.

وی با بیان اینکه خاویار و ماهیان خاویاری محور صادرات ایران به روسیه بود، خاطرنشان کرد: گونه‌های سوف از دیگر ماهیان صادراتی به کشور روسیه بود اما بعدها این امر با افول مواجه شد.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات گیلان به صید سالانه ۱۵ هزار تن ماهی از دریای خزر اشاره کرد و افزود: سالانه ۵۵ هزار تن آبزی‌پروری در استان داریم اما امروزه در جهان ۱۹۰ میلیون تن محصولات شیلاتی، آبزی‌پروری و آب‌های آزاد انجام می‌شود و سهم ایران از این مقدار یک میلیون تن است.

قناعت‌پرست با اشاره به برنامه‌های شیلات به منظور توسعه آبزی‌پروری در دریای خزر اظهار کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه کشور باید بتوانیم ۴۵ هزار تن پرورش ماهی در قفس در دریای خزر داشته باشیم.

وی به تولید ۳۰ هزار تن ماهی در آب‌های داخلی گیلان در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: تا سال ۱۴۰۰ باید تولید آبزیان در استان به ۱۳۰ هزار تن برسد ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای تولید ۱۷۰ هزار تن آبزی‌پروری در مازندران انجام شده و در مجموع استان‌های گیلان و مازندران در سال ۱۴۰۰ باید مقدار ۳۰۰ هزار تن تولید آبزی‌پروری داشته باشند.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات گیلان با بیان اینکه روسیه با توجه به روابط مناسب با ایران کشور هدف صادراتی آبزیان محسوب می‌شود، تصریح کرد: به کشورهای اوراسیا برای صادرات آبزیان توجه داریم.

قناعت‌پرست با اشاره به اینکه جهان با کمبود ۵۰ میلیون تن آبزیان در ۱۳ سال آینده تا سال ۲۰۳۰ مواجه می‌شود، بیان کرد: کمبود آبزیان باید از طریق کشورهایی مانند ایران جبران شود.

وی، میانگین مصرف سرانه آبزیان در ایران را ۱۰ کیلوگرم خواند و تصریح کرد: مصرف سرانه جهانی آبزیان ۲۰ کیلوگرم است و برای افزایش تولید باید بتوانیم مصرف سرانه آبزیان در کشور را ارتقا دهیم.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات گیلان بر تولید ماهی با استانداردهای جهانی تأکید کرد و گفت: باید دانش خود را در زمینه آبزی‌پروری افزایش دهیم و در سال گذشته حرکت‌های خوبی برای صادرات آبزیان از ایران انجام شده و با صادرات ۱۱۰ هزار تن آبزیان ۴۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور شده است.

قناعت‌پرست با بیان اینکه فاصله صادرات آبزیان ایران با کشورهای دیگر بسیار است، اظهار کرد: بستر فعالیت در حوزه آبزی‌پروری در گیلان فراهم است و در این زمینه مشکلی نداریم و اکنون دیگر آبزی‌پروری در دریا برای ما رؤیا نیست.

آبزی‌پروری آبزیان صادرات اشاره تولید گیلان قناعت‌پرست روسیه شیلات اینکه توسعه میلیون ماهیان کیلوگرم لهستان دریای سرانه معاون استان تصریح زمینه مازندران کشورهای جهانی افزایش کمبود خریداری افزود سالانه مواجه صادراتی گذشته محصولات داریم اظهار مقدار آب‌های بتوانیم