برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- پروژه شبکه فیبر نوری مجموعه تاریخی تخت‌جمشید، با اعتبار 2میلیارد ریال به‌بهره‌برداری رسید.

مازندمجلس: تخت جمشیدبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،پروژه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه فیبر نوری در مجموعه تخت‌جمشید به رسیدن به توسعه پایدار در زمینه مخابراتی و حفاظتی و اطلاع‌رسانی کمک زیادی خواهد کرد.
کابل‌کشی فیبر نوری ۲۴ کُر، به‌متراژ بیش از ۲ هزار متر، هفت نقطه از این مجموعه را تحت‌پوشش قرار داده است. براساس نیاز‌سنجی در محوطه تخت‌جمشید، نقاط هفت‌گانه عبارت از پارکینگ، یگان حفاظت، گیت ورودی، کاخ تچر و هدیش، کاخ آپادانا، دروازه ملل و درب شیشه‌ای و دیده‌بانی هستند که تعدادی از سیگنال‌ها از طریق فیبر نوری به این مناطق انتقال می‌یابند.
با توجه به اینکه تمام هفت نقطه در فضای باز قرار دارند، از رک‌های Outdoor استفاده شده که ضد گردوغبار و دارای دماسنج دیجیتال برای خاموش و روشن کردن فن‌هاست. همچنین به‌منظور استفاده حداکثری از پهنای باند فیبر نوری برای انتقال تصاویر و شبکه از مدیاکانوِرتورهای گیگابایتی استفاده شده است.
کابل‌کشی این پروژه از اواخر سال ۹۵ شروع شد و با توجه به ملاحظات تاریخی در مکان‌هایی که در مسیر کابل‌های فیبر نوری قرار داشته‌اند، با حساسیت بالا و تحت‌نظر کارشناسان پایگاه تخت‌جمشید انجام شد.
فاز نهایی پروژه که شامل نصب و راه‌اندازی فیبر نوری بود، هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی، آغاز شد و در تاریخ ۱۳ خرداد ۹۶ به‌پایان رسید.
مزیّت استفاده از فیبر نوری در انتقال سیگنال‌های مختلف که بدون هیچ‌گونه تأخیر و افتی همراه است، برداشتنِ گامی مؤثر در ارتقای سیستم ارتباطی و حفاظتی مجموعه است و با ایجاد و بهره‌برداری از شبکه فیبر نوری با مزیت‌هایی همچون پهنای بسیار وسیع، افت بسیار کم، نویز‌پذیری کم (به‌گونه‌ای که می‌توان فیبر نوری را در کنار کابل‌های برق ۴۰۰ کیلووات قرار داد) مشکلات اختلال در سیستم پیجینگ، اطلاع‌رسانی، حفاظت اکترونیکی و مواردی از این دست، که تجهیزات پایه‌ای آن با تغییرات جوی دچار خلل یا نوسان می‌شد، مرتفع می‌شود.
از دیگر قابلیت‌های افزوده به این سیستم انتقال صوت است که یک رک صوتی حرفه‌ای که شامل یک میکسر با شش ورودی میکروفن و دو ورودی Aux با قابلیت تنظیم صدا به‌صورت «بم ـ. زیر» است و به‌همراه یک سلکتور با ۱۰ زون استفاده شده است.
در نقاطی که صدا پخش می‌شود از یک آمپلی‌فایر ۲۴۰ وات با قابلیت تنظیم صدا و بلندگوهای ستونی ۳۰ وات ضدگردوغبار و قابلیت تنظیم حجم صدا استفاده شده است.
تمام محصولات و ادوات موردنیاز اجرای این پروژه ساخت ایران است و ۲۰ تا ۳۰ سال قابلیت استفاده دارد. بخشی از تجهیزات اکتیوی هم که در این پروژه از آن‌ها استفاده شده است دارای دو سال گارانتی و ده سال خدمات پشتیبانی است. 
استفاده پروژه انتقال قابلیت تخت‌جمشید تنظیم سیستم ورودی مجموعه بسیار تجهیزات بهره‌برداری ایجاد کابل‌های پهنای کابل‌کشی اطلاع‌رسانی حفاظتی دارای حفاظت