برگزیده ها
افزایش تنش به سود هیچ دولت و ملتی نیست/ دعوت ایران به کاهش تنش و بازگشت آرامش/ استفاده از ابراز تحریم غیرقابل پذیرش است

مازندمجلس: سخنگوی وزارت امور خارجه به تحولات اخیر در روابط همسایگان جنوبی در خلیج فارس واکنش نشان داد.

مازندمجلس: سخنگوی وزارت امور خارجه به تحولات اخیر در روابط همسایگان جنوبی در خلیج فارس واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تنش‌های به وجود آمده میان برخی همسایگان جنوبی در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در روابط برخی کشورهای همسایه جنوبی خود در خلیج فارس و اظهار امیدواری نسبت به حل و فصل آن، بر نکات زیر به عنوان مواضع ثابت و اصولی خود تاکید می‌کند:

- افزایش تنش در روابط میان دولت‌های همجوار در شرایطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط‌گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می‌برد، به سود هیچ یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان درگیر در اختلافات جاری در جنوب خلیج فارس می‌خواهد با عبرت‌آموزی از تجارب تلخ منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت نمایند.

- راه حل اختلافات میان کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی میان سه دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین امکانپذیر است.

- استفاده ابزاری از تحریم در جهان بهم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیرقابل پذیرش است.

- حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دولت‌های مستقل و عدم مداخله در امور داخلی آنها و احترام به مرزهای شناخته شده بین‌المللی، اصول بنیادین و شناخته شده حقوق و روابط بین‌الملل است که باید توسط همه طرف‌ها محترم شمرده شود.

 

منطقه روابط جنوبی همسایگان کشورهای جمهوری اسلامی می‌کند شناخته اختلافات دولت‌های تحولات همسایه وزارت آرامش استفاده بازگشت افزایش واکنش ابراز تحریم قاسمی سخنگوی پذیرش غیرقابل خارجه