برگزیده ها
مازندمجلس: رئیس دستگاه دیپلماسی قطر می‌گوید امیر این کشور سخنرانی خود درباره تنش به وجود آمده را به تعویق انداخته تا امیر کویت تلاش‌های میانجیگرانه خود را انجام دهد.

به گزارش تسنیم، محمدبن عبدالرحمن آل ثانی در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت امیر قطر سخنرانی خود درباره تنش به وجود آمده با عربستان و چند کشور عربی را به تعویق انداخته تا به تلاش‌های امیر کویت فرصت داده شود. وی گفت: قطع روابط با ما بر جریان طبیعی زندگی در قطر تاثیری نگذاشته است.

محمدبن عبدالرحمن در ادامه افزود: روابط ما با نهادهای اصلی آمریکا در سطح ممتاز است. روابط ما با آمریکا راهبردی است و مسائل حاشیه‌ای بر روی آن تاثیری نمی‌گذارد. وی افزود: از کشورهای دوست تماس‌های بسیاری دریافت کرده‌ایم که نشان دهنده همبستگی با دولت قطر بوده است.

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه گزینه راهبردی قطر حل اختلافات به وسیله گفتگو است، ادامه داد: متاسفانه شاهد تیرهایی بودیم که از کشورهای خلیج فارس به سوی ما آمدند. تلاش‌هایی برای تحمیل قیمومیت بر دولت قطر وجود دارد و این  شدیدا رد می شود.

محمدبن عبدالرحمن در پاسخ به سوالی درباره تاثیر قطع روابط بر شرایط مردم قطر گفت: زندگی روزمره شهروندان و ساکنان قطر با وخاومت اوضاع روابط با کشورهای عربی، تحت تاثیر قرار نگرفته است. بستن حریم هوایی سه کشور عربی بر زندگی شهروندان قطری تاثیری نخواهد گذاشت.

وی همچنین تاکید کرد: در چند روز گذشته متوجه شدیم یک کمپین تحریک آمیز از جانب سفرای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس علیه ما به راه افتاده است. شیخ صباح احمد جابر الصباح امیر کویت در تماسی تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی درباره تنش به وجود آمده میان دوحه و چند کشور عربی گفتگو کرد.

شیخ صباح در این تماس تلفنی خواستار خویشتن‌داری قطر و اجتناب از اقداماتی شده که به افزایش تنش با حکومت سعودی می انجامد. امیر کویت قرار است امروز سه شنبه برای انجام رایزنی با مقامات سعودی به عربستان سفر کند.

کشورهای بحرین، عربستان، مصر و امارات و چند کشور عربی دیگر روز دوشنبه در اقدامی هماهنگ قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر را اعلام کردند و در پی آن پروازهای شرکت های هواپیمایی مصر، امارات و عربستان با قطر به حالت تعلیق درآمد.

روابط قطر با همسایگانش از ماه پیش رو به وخامت رفت. این وخامت روابط پس از آن آغاز شد که خبرگزاری رسمی قطر اظهارات "شیخ تمیم بن حمد" امیر قطر را درباره موضع این کشور در قبال ایران را منتشر کرد، اگر چه این خبرگزاری بعدا اعلام کرد که مورد حمله هکرها قرار گرفته است.
روابط درباره کشورهای عربستان تعویق تاثیری سخنرانی شهروندان تاثیر تلفنی امارات خبرگزاری وخامت اعلام گفتگو سعودی افزود عبدالرحمن تلاش‌های انداخته زندگی محمدبن آمریکا ادامه راهبردی