برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - شرق نوشت؛سخنان امام جمعه ساوه دردسرآفرین شده است.

مازندمجلس:او در نماز جمعه هفته پيش ساوه به نکاتي اشاره کرد که به سرعت در فضاي مجازي پيچيد و موجي از اعتراض را برانگيخت. فايل صوتي او صدها هزار بار از جانب کاربران اينترنت شنيده شد و متن پياده‌شده سخنانش در کانال‌هاي تلگرامي و سايت‌هاي خبري پيچيد.
جمله حساسيت‌برانگيزي که حجت‌الاسلام سيدابراهيم حسيني، امام جمعه ساوه بر زبان آورد، اين بود « نماد شال سفيد مانند نماد سبز و بنفش جريان فتنه و مانند پرچم روسپي‌گري بر در خانه‌هاي روسپي‌هاي دوران جاهليت است».

ساعاتي بعد عبدالله رمضان‌زاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب در توييت‌اش پرسشي را خطاب به حقوقدانان مطرح کرد؛ آيا امکان شکايت حقوقي زنان از گفته‌هاي اخير امام جمعه ساوه وجود دارد يا نه؟ پرسشي که حالا از جانب بهمن کشاورز، وکيل دادگستري پاسخ داده شده و او به جد تأکيد دارد که امکان شکايت مهيا بوده و بندهاي حقوقي مختلف اين حق را براي زنان در نظر مي‌گيرد.

سخنان امام جمعه مستحق حد قذف است
حجت‌الاسلام احمد مازني، عضو کميسيون فرهنگي مجلس نيز در کانال تلگرامي‌اش خطاب به امام جمعه نوشت «کساني که از دست‌بند سبز و بنفش استفاده کرده‌اند حدود ٢٤ ميليون ايراني هستند که به آقاي روحاني رأي داده‌اند. بسياري از اين افراد خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس هستند. خطبه‌هاي نماز جمعه بخشي از نماز است.

در هر دو خطبه توصيه شده تا امام جمعه مردم را به تقوا دعوت کند. اما آيا حق دارد از تريبون نماز جمعه تبليغات جناحي کند؟ مطالبي که با تصوير و صداي امام جمعه ساوه در فضاي مجازي پخش شد را ديدم و شنيدم! اميدوارم انتساب اين سخنان به ايشان صحت نداشته باشد، اما اگر صحت داشته باشد گوينده چنين سخناني از نظر فقهي و قانون مجازات اسلامي مستحق حد قذف است».

او همچنين خطاب به حجت‌الاسلام حسيني تأکيد کرده «شما اگر نگران پوشش زنان و دختران هستيد مي‌توانيد با رعايت اخلاق و ادب اسلامي و شرایط امربه‌معروف و نهي‌از‌منکر به وظيفه ديني خود قيام کنيد. اگر نگران گرايش‌هاي سياسي انحرافي هستيد مي‌توانيد با ادب و نزاکت ابراز نگراني کنيد. اما شما براساس کدام حق شرعي، اخلاقي و قانوني خود را مجاز به تهمت بي‌عفتي نسبت به ميليون‌ها ايراني از تريبون مقدس نماز جمعه مي‌دانيد؟ شما از کدام غيرت سخن مي‌گوييد؟»

شأن جايگاه امام جمعه را نگه داريد
بهرام پارسايي، سخنگوي فراکسيون اميد نيز سخنان امام جمعه ساوه و استفاده برخي لفظ‌هاي نادرست را محکوم کرده و مي‌گويد: «روا نيست به زنان ايراني که اتفاقا مشارکت بي‌نظيري در انتخابات اخير از خود نشان داده‌اند، به دليل استفاده از دست‌بندي که جريان سياسي خاصي را حمايت کرده به چنين لفظ‌هايي منتسب کرد».
پروانه سلحشوري نيز منتقد سخنان اخير امام جمعه ساوه است. او مي‌گويد: «نمي‌دانم چرا مشارکت سياسي زنان تا اين اندازه برخي را نگران کرده؛ نگراني به کنار، چرا توهين مي‌کنند؟ چرا الفاظي را به کار مي‌برند که حتي بر زبان ما نمي‌چرخد؟ چرا به زنان کوشاي ايراني برچسب‌هايي مي‌زنند که در خور لباس روحانيت نيست؟».
رئيس فراکسيون زنان مجلس دهم همچنين معتقد است «جايگاه امامان جمعه به گونه‌اي است که بايد ادب و احترام و سخنان مقبول از تريبون‌هاي رسمي بر زبان آورند و طوري شود که نسل جوان ما به مسائل اعتقادي و ديني متوجه‌تر شود. اين‌گونه عبارات و اين خط مشي‌ها نه تنها احترام نسل جوان را به اين جايگاه ويژه دستخوش تغيير کرده که مي‌تواند سوءتفاهم‌هاي زيادي در ميان زنان جامعه ما به وجود آورد».

تذکر شفاهي در نقد اهانت امام جمعه ساوه به زنان
طيبه سياوشي، نايب رئيس فراکسيون زنان مجلس نيز در حال تدوين متن تذکرش براي ارائه آن در صحن علني امروز است و تأکيد دارد که زنان ايراني سزوار نيستند از تريبون‌هاي نماز جمعه با چنين ادبياتي مورد خطاب قرار بگيرند.

سخنان امام جمعه ساوه همچنين با واکنش‌هايي از سوي فعالان حوزه زنان مواجه شده است. مينو مرتاضي‌لنگرودي نيز در همين زمينه از ادبيات به کار گرفته‌شده از سوي حجت‌الاسلام حسيني انتقاد کرده «ايشان بايد بدانند در چه جايگاهي قرار گرفته‌اند و حد و شأن جايگاه امام جمعه را نگه دارند. از مسئولان مرتبط و به‌ويژه مرکز امور زنان رياست‌جمهوري و نمايندگان مجلس خواستاريم تا در اين زمينه ورود کرده و اجازه ندهند چنين توهين‌هايي از تريبون نماز جمعه تکرار شود».

او همچنين تأکيد دارد «گويا مشارکت سياسي زنان و حضورشان پاي صندوق‌هاي رأي و رأي آنها به رقيب -حسن روحاني- موجب برافروختگي برخي شده است».

واکنش به سخنان حجت‌الاسلام حسيني کماکان ادامه دارد. فراکسيون زنان مجلس احتمالا در اين موضوع تشکيل جلسه خواهد داد. پيشنهاد پروانه سلحشوري به امام جمعه ساوه اين است که «تا دير نشده از زنان عذرخواهي کرده و احترام و شأن جايگاه امام جمعه را حفظ کنند».

2929

سخنان ايراني جايگاه سياسي تأکيد همچنين فراکسيون حسيني حجت‌الاسلام مستحق تريبون نگران استفاده احترام مشارکت مي‌توانيد زمينه پروانه نگراني مي‌گويد سلحشوري هستيد تريبون‌هاي داده‌اند جريان مانند پيچيد مجازي پرسشي امکان ايشان روحاني حقوقي شکايت اسلامي