برگزیده ها
مازندمجلس: وزیر امور خارجه قطر همزمان با تنش بین این کشور و برخی کشورهای عربی، به صورت تلفنی با همتایان تونسی، سودانی، الجزایری و مغربی خود گفتگو کرد.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه النشره، در حالی که روابط دوحه و برخی کشورهای عربی دچار تنش شده است «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر با شماری از همتایان خود در کشورهای عربی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

در همین راستا وزیر خارجه قطر با خمیس الجهیناوی وزیر امور خارجه تونس، ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان، عبدالقادر مساهل وزیر خارجه الجزایر و ناصر بوریطه وزیر خارجه مغرب به صورت تلفنی رایزنی کرد.

«سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان نیز از دیگر مقاماتی بود که وزیر امور خارجه قطر به صورت تلفنی با وی گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، در این تماس های تلفنی روابط دوجانبه و راهکارهای تقویت آن و همچنین تحولات اخیر بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه قطر در گفتگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که سخنرانی «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور که قرار بود شامگاه دوشنبه انجام شود به منظور فرصت دادن به تلاش های امیر کویت برای کاهش تنش بین دوحه و کشورهای عربی به تعویق افتاده است.

وی در عین حال افزود که قطع روابط با قطر بر روند زندگی طبیعی در این کشور تاثیرگذار نخواهد بود.

وزیر خارجه قطر گفت: روابط ما با موسسات رسمی و اساسی آمریکا ممتاز است. روابط ما با واشنگتن راهبردی است و از سوی نهادهای حاشیه ای تحت الشعاع قرار نمی گیرد. وی در ادامه با اشاره به هجمات بی سابقه‎ علیه قطر، افزود که تماس های زیادی از سوی همتایان خود که طی آن نسبت به حل تنش در نزدیکترین زمان ممکن ابراز امیدواری کردند دریافت کرده است.

وزیر خارجه قطر همچنین گفت که پیشنهادهایی برای میانجیگری در این خصوص ارائه شده است اما قطر بر حل اختلافات در داخل شورای همکاری خلیج فارس تاکید دارد.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز شامگاه دوشنبه با وزیر امور خارجه قطر در خصوص وضعیت منطقه به صورت تلفنی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

امیر کویت هم شامگاه دوشنبه در تماس تلفنی با همتای قطری خود دوحه را به آرام سازی اوضاع و عدم اتخاذ هرگونه اقداماتی که به بالا گرفتن تنش منجر می شود فرا خواند. شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در این گفتگوی تلفنی «تمیم بن حمد آل ثانی» همتای قطری خود را به تلاش برای کاهش تنش با کشورهای عربی دعوت کرد.

گفتنی است که کشورهای مصر، عربستان، امارات و بحرین صبح دوشنبه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

این کشورها دوحه را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و برهم زدن ثبات در منطقه متهم کردند. در همین حال دولت مستعفی یمن، لیبی و مجمع الجزایر مالدیو نیز در اقدامی مشابه روابط خود را با قطر قطع کردند.
خارجه تلفنی کشورهای روابط دوشنبه گفتگو همتایان شامگاه افزود همتای کشورها منطقه الجزایر گزارش گفتگوی همچنین شورای همکاری