برگزیده ها

مازندمجلس: در ادامه قطع روابط دیپلماتیک میان قطر و کشورهای عربی امیر کویت امروز (سه‌شنبه) در گامی جدید در راستای وساطت برای حل اختلافات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس راهی جده می‌شود.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از سایت شبکه الجزیره، صباح الاحمد الصباح، امیر کویت عصر امروز سه‌شنبه با هدف ادامه تلاش‌هایش برای پایان بحرانی که از صبح دوشنبه آغاز شد، به جده می‌رود.

خبرنگار الجزیره گزارش داد، این سفر بعد از تحرک دیپلماتیکی است که کویت طی ساعات گذشته انجام داد.

محمد عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر به الجزیره گفت: سخنرانی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به منظور دادن فرصت به تلاش‌های امیر کویت در جهت میانجی‌گری به تعویق افتاده است.

امیر کویت تماس تلفنی هم با امیر قطر برگزار کرده بود، امیر کویت در جریان این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرده بود تلاش‌های امیر کویت بتواند بحران و تنش ایجاد شده را از بین ببرد و فرصتی برای تلاش‌های هدفمند در جهت تحقق آن باشد.

امیر قطر نیز از موضع امیر کویت، درایت و توجه او به تقویت روابط برادرانه بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تشکر کرد.

همچنین خالد بن فیصل بن عبدالعزیز آل سعود امیر منطقه مکه و مشاور ملک سلمان، پادشاه عربستان عصر دوشنبه به کویت رفت.

به گزارش الجزیره، این شاهزاده سعودی حامل ابتکار عملی برای حل تنش بوده است.

خبرگزاری رسمی کویت در این رابطه گزارش داد، خالد بن فیصل حامل پیام شفاهی از پادشاه عربستان با مضمون روابط برادرانه ویژه بین دو کشور و دو ملت قطر و عربستان بود.

کویت پیشتر در سال ۲۰۱۴ نیز بین قطر و اعضای شورای همکاری خلیج فارس میانجی‌گری کرد. نمایندگان پارلمان کویت روز دوشنبه از دولت خواستند وساطت خود را برای حل بحران قطر و همسایگانش آغاز کند.

این در حالی است که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن که قرار بود امروز عازم کویت شود سفرش به این کشور را لغو کرد.

خبرگزاری رسمی اردن در این باره گزارش داد، قرار بود در این سفر آخرین تحولات مربوط به قطر بررسی شود اما از پادشاه اردن درخواست شد این سفر را لغو کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه عمان عصر دوشنبه بیانیه‌ای را در زمینه سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به دوحه منتشر کرد و دلیل این سفر را توضیح داد.

این وزارتخانه اعلام کرد، سفر یوسف بن علوی یک سفر ویژه بوده نه رسمی و این سفر در دستورکار وزیر خارجه قبل از تنش‌های اخیر قرار داشته است.

عربستان، بحرین ، امارات و مصر صبح روز دوشنبه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و از دیپلمات‌های قطری خواستند کشورهایشان را ترک کنند و حریم هوایی، راه‌های زمینی و دریایی را با دوحه بستند.

گزارش پادشاه دوشنبه عربستان الجزیره خارجه روابط تلاش‌های امروز خبرگزاری همکاری خواستند شورای میانجی‌گری می‌رود توضیح تلفنی بحران برادرانه