برگزیده ها
ابراز علاقه چند کشور آسیایی برای خرید آب سنگین ایران/مذاکره با اروپایی‌ها در مرحله خوبی قرار دارد

مازندمجلس: سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ابراز علاقه چند کشور آسیایی برای خرید آب سنگین ایران و انجام مذاکره میان طرفین خبر داد.

مازندمجلس: سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ابراز علاقه چند کشور آسیایی برای خرید آب سنگین ایران و انجام مذاکره میان طرفین خبر داد.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در رابطه با آخرین وضعیت فروش آب سنگین ایران به کشورهای اروپایی گفت: مذاکرات ما با اروپایی‌ها با پیشرفت‌هایی روبه‌رو بوده اما هنوز نهایی نشده است.

او با بیان اینکه میزان و مقدار فروش ما به این کشورها مشخص است، اظهار داشت: مذاکراتی که میان طرفین است، از طریق یکی از شرکت‌های وابسته به ما با شرکت‌های اروپایی صورت می‌گیرد. مذاکرات ما هنوز در مرحله فنی و تجاری قرار دارد و در مرحله بعد، مسائل سیاسی مطرح است.

معاونت امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انژری اتمی در رابطه با مسائل سیاسی این قرارداد نیز تصریح کرد: مسائل سیاسی این قرارداد به طرف مقابل بازمی‌گردد که آنها بتوانند مجوزهای لازم را کسب کنند. آن گونه هم که ما از مقامات اروپایی شنیده‌ایم آنها هیچ مانعی ندارند و بعد از درخواست این شرکت‌ها، به آنها مجوزهای لازم داده می‌شود.

کمالوندی ادامه داد: ما هم‌اینک در حال مذاکره هستیم. در بخش فنی و تجاری مذاکرات بسیار خوب بوده است. بخش اول مذاکرات، مسائل فنی است. مسائلی همچون نمونه کار در این مرحله مطرح است. بعد از آن وارد مسائل تجاری می‌شویم که مسائلی مانند قیمت فروش، نحوه تحویل و دسته‌بندی و... مورد مذاکره قرار می‌گیرد. بعد از این مرحله، طرفین وارد فاز امضای قرارداد می‌شوند که در این مرحله باید طرف‌های مقابل مجوزهای لازم را از دولت‌های خودشان کسب کنند.

او از ابراز علاقه چند کشور آسیایی برای خرید آب سنگین ایران و انجام مذاکره میان طرفین خبر داد و تصریح کرد: از کشورهای آسیایی نیز خریدارانی داریم اما به دلیل اینکه هنوز قراردادی نهایی نشده است، نمی‌توان جزییات این مذاکرات را مطرح کرد. معمولا در امور تجاری نیز کشورها و شرکت‌ها اطلاعات مشتری را بیان نمی‌کنند.

مرحله مذاکره مسائل مذاکرات سیاسی طرفین تجاری سنگین آسیایی مجوزهای قرارداد کمالوندی اروپایی علاقه ابراز مقابل تصریح ایلنا مسائلی شرکت‌ها اروپایی‌ها نهایی رابطه اینکه کشورها می‌گیرد شرکت‌های کشورهای