برگزیده ها

مازندمجلس: 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با شیخ 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر بر همراهی آنکارا با دولت قطر در شرایط تنش آمیز و بحرانی این کشور با برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از شبکه خبری الجزیره، رئیس جمهور ترکیه شب گذشته تماس های تلفنی با امیر قطر، 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان و شیخ 'صباح احمد الصباح' امیر کویت برقرار کرد.

وی در تماس با سران کشورهای عضو شواری همکاری خلیج فارس بر همراهی و همکاری خود برای ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل تنش پیش آمده در میان کشورهای منطقه تاکید کرد.

اردوغان همچنین در تماس تلفنی با 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهور روسیه گفت وگو کرد و دو طرف در این تماس تلفنی درباره بحران در میان کشورهای حاشیه خلیج و راههای عبور از آن گفت وگو کردند و بر سر دعوت از این کشورها برای مذاکره به منظور حل اختلاف های خود با قطر به توافق دست یافتند.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که از وضعیت به وجود آمده در روابط قطر با برخی کشورهای عربی متاسفیم و از همه تلاش ها برای عادی سازی روابط قطر با این کشورها حمایت می کنیم.

وی با بیان این که این رویداد ترکیه را نیز ناراحت کرده است، افزود: ترکیه خواستار ثبات منطقه و خلیج(فارس) است و برای حل مساله به وجود آمده هر اقدامی که لازم باشد، انجام خواهد داد.

عربستان روز دوشنبه (15 خرداد 96) به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.

در پی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم عربستان، امارات، مصر و بحرین در قطع روابط با این کشور، آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت که ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.

عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند.
روابط ریاض، ابوظبی با دوحه در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید شد که سرانجام روز دوشنبه به قطع روابط دیپلماتیک میان آنها منجر شد.

روابط تلفنی عربستان کشورهای ترکیه کشورها دوشنبه امارات بحرین تصمیم حمایت دیپلماتیک همچنین اردوغان جمهور همکاری منطقه