برگزیده ها
دنیا اختلاف اعراب را جدی نمی‌گیرد / قیمت نفت تغییری نمی‌کند

مازندمجلس: زرگر با بیان اینکه قیمت و بازار نفت تابعی از عرضه و تقاضا است، افزود: به نظر نمی رسد اختلافات این کشورها بحرانی بین المللی باشد و روی تجارت قطر از جمله بازار ال ان جی تاثری نخواهد داشت.

مازندمجلس: زرگر با بیان اینکه قیمت و بازار نفت تابعی از عرضه و تقاضا است، افزود: به نظر نمی رسد اختلافات این کشورها بحرانی بین المللی باشد و روی تجارت قطر از جمله بازار ال ان جی تاثری نخواهد داشت.

علی اصغر زرگر تحلیلگر اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تاثیر اختلافات اخیر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با قطر روی بازار نفت اظهار داشت: این قضیه در کوتاه مدت تاثیری ندارد چون سهیمه ها برقرار است و بازار هم علیه این تحریم خیلی متاثر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت و بازار نفت تابعی از عرضه و تقاضا است،  افزود: به نظر نمی رسد اختلافات این کشورها  بحرانی بین المللی باشد چون قطر کشوری کوچک با بیش از 2 میلیون نفر جمعیت است اما چون مولفه هایی مثل خبرگزاری های مهم و نفت و گاز و همچنین سیاست خارجی بلندپروازانه و متعادل کننده ای در خلیج فارس داشت از اهمیت برخوردار است.

زرگر درباره تاثیر موضوع اختلافات اعراب روی تجارت و بازار ال ان جی تصریح کرد: البته رابطه قطر با عربستان که به عنوان برادر بزرگ این کشورهاست به لحاظ مسائل مرزی و جبهه گیری های این کشور در سیاست خارجی تحت تاثیر قرار می گیرد حتی می بینیم که زمانی جان کری با توجه به اینکه ستاد فرماندهی نیروهای امریکایی در خاورمیانه در کشور قطر مستقر بود گفته بود قطر امروز با ما دوست است فردا به حماس کمک می کند و یا رابطه خوبی با ایران دارد بنا بر این موضع اخیر قطر  تازه نیست ولی کشورهای حوزه خلیج فارس، امارات، عربستان و مصر با فشار روی این کشور قصد فشار روی ایران و حزب الله را دارند تا بتوانند این کشور را با خود و شورای همکاری خلیج فارس همراه کنند.

وی یادآور شد: در هر صورت اکنون قطر تجارت خودش را انجام می دهد و یک ناوگان قدرتمند هوایی دارد وایران هم پشتیبانی خود را اعلام کرده و بنابراین دنیا این اختلاف کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را چندان جدی نمی گیرد.

بازار اختلافات کشورهای تاثیر تجارت اینکه درباره نخواهد عربستان رابطه سیاست خارجی کشورها اعراب اختلاف ایلنا سیاسی تابعی گفت‌وگو اقتصادی تقاضا المللی