برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - گزارش کمیسیون بررسی و نظارت بر تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مجلس قرائت و در بخشی از این گزارش بر افزایش اعتماد مردم به رسانه ملی به دلیل پخش زنده مناظره‌ها اشاره شد.

مازندمجلس:به گزاش خبرآنلاين، جلسه علني روز سهشنبه -16 خرداد- مجلس در ادامه گزارش هاي انتخاباتي دستگاه هاي مسئول، فرصتي دراختيار كميسيون بررسي تبليغات دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري قرار گرفت، تااحسان قاضي‎زاده هاشمي به عنوان سخنگوي اين كميسيون به قرائت اين گزارش بپردازد.

او در ابتداي گزارش كميسيون متبوعش گفت: شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما مركباز 2 نماينده از هر يك از قواي سه گانه كشور بر اساس اصل 175 قانون اساسي تشكيلشد. نكته حائز اهميت، فرا قوه اي بودن اين كميسيون است. اين كميسيون مسئوليتنظارت بر پيش از پخش و در زمان پخش زنده مناظره هاي تلويزيوني را برعهده داشت.

قاضي‎زاده‎هاشمي ادامه داد: برنامه هاي تعيينشده براي انتخابات به گونه اي بود كه هر نامزد با احتساب مناظره ها، بيش از 30ساعت در صدا و سيما حضور داشت. هر سه مناظره تلويزيون به عنوان پربيننده ترينبرنامه تلقي شد. ‌تنوع برنامه ها به گونه اي بود كه كانديداها تمام انديشه هاي خود را در رسانه ملي براي مردم تببين كردند تا از انجام تبليغات پر هزينه ديگر بي‎نياز باشند.

او در بخش ديگري از گزارشش به اهم راهبردهاي تبليغاتيكميسيون مذکور اشاره كرد و گفت:‌ رعايت بي طرفي،‌ فراهم كردن عدالت رسانه اي، جلب مشاركتحداكثري، آگاهي مردم، پوشش خبري منطقي به منظور ترغيب مردم، تبليغ سلامت انتخابات ولزوم صيانت از آراي مردم، ترغيب جريانات و احزاب سياسي به رعايت اخلاق انتخاباتي، خنثيسازي تبليغات مسموم رسانه هاي معاند اهم راهبردهاي كميسيون بود.

سخنگوي كميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياستجمهوري ادامه داد: بخشي از کار اين کميسيون نظارت بر تدوين اخبار رئيس جمهور و دولت مستقر در بخش هاي مختلف خبري وبرنامه هاي مشاركتي صدا و سيما بود كه علاوه بر اطلاع رساني بدون پروپاگاندا،‌ عدالت رابين نامزدها حفظ و ايجاد کند. اين كميسيون با هر يك از نامزدها دو جلسه داشت و سه جلسه با حضور مشترك 6 نامزد پيش از مناظره ها برگزار کرد. در تمام جلسات بر ماده64 قانون انتخابات مبني بر عدم نقض قوانين، نفي هتک حيثيت ساير نامزدها و ديگر اقشارمردم و نفي ايرادهاي واهي به آنها توضيح داده شد. همچنين با نمايندگان 6 نامزدجلسه داشتيم و روند كلي تبليغات به آنهاابلاغ كتبي شد.

او در رابطه با پخش زنده مناظره ها، هم گفت: اعتماد افكار عمومي به پخش زنده،‌ خواست هر 6 نامزد بود که نياز به گرم شدن فضايانتخابات و به پاي صندوق كشيدن مردم در اين انتخابات را مرتفع مي کرد. جز با برگزاري زنده مناظره‎ها اين مهم، امكان پذيرنبود. اين اقدام كميسيون تبليغات منجر به مرجعيت رسانه ملي شد که براساس نظرسنجي ها منجر به اعتماد 55 درصدي مردم به اين رسانه شد. اين در حالي است كه مرجعيت صدا و سيما درسال 92 تنها 68 درصد بود.

اين خبر تكميل مي‌شود...

27217

كميسيون انتخابات تبليغات مناظره رسانه گزارش نامزد نظارت نامزدها ادامه اعتماد رعايت عدالت مرجعيت ترغيب راهبردهاي عنوان انتخاباتي بررسي سخنگوي قانون برنامه