برگزیده ها
اجباری شدن وکالت می‌تواند مشکل اشتغال وکلای جوان را حل کند/ دولت با در نظرگرفتن ردیف بودجه به مستمری وکلای بازنشسته کمک کند

مازندمجلس: عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز: مشکل اشتغال جامعه وکلا می‌تواند با تصویب قانون اجباری شدن لایحه وکیل در محاکم حل شود. این کار دو حسن دارد؛ کار رسیدگی به دعاوی تخصصی توسط متخصصان پیگیری می‌شود و اینکه کمک قابل توجهی به حل مشکل جامعه حقوقی می‌کند .

مازندمجلس: عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز: مشکل اشتغال جامعه وکلا می‌تواند با تصویب قانون اجباری شدن لایحه وکیل در محاکم حل شود. این کار دو حسن دارد؛ کار رسیدگی به دعاوی تخصصی توسط متخصصان پیگیری می‌شود و اینکه کمک قابل توجهی به حل مشکل جامعه حقوقی می‌کند .

علیرضا آذربایجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد اقدامات حسن روحانی در طول چهارسال گذشته برای جامعه حقوقی و وکلا، گفت: دولت یازدهم به دو شکل با مباحث حقوقی مرتبط شد. یک عامل ایستایی جدید در این دولت بر سر مسائل حقوقی بوجود نیامد. در واقع یک نکته مثبت این بود که دولت یازدهم نکته منفی جدیدی بر مجموعه بار نکرد. اما از جهت اقدام ایجابی مهمترین بحث؛ منشور حقوق شهروندی بود که موید توجه به حفظ و رعایت حقوق شهروندی از جانب دولت است که می‌تواند از مبانی اجرایی این حقوق کانون‌های وکلا باشند.

نائب رییس کانون وکلای مرکز خاطر نشان کرد: در دولت بعدی که به زودی تشکیل می‌شود خوب است به خواسته وکلا و حقوقدانان توجه کند. شاید مهمترین خواسته این است که دولت لوایح حقوقی که موثر در حفظ حقوق جامعه حقوقدانانی که مدافع حقوق مردم هستند، را خود پیشنهاد دهند تا مسئولان مربوطه‌ آن را تصویب کنند. پس مهمترین مطالبه جامعه حقوقی پیشنهاد و تصویب این قسم لوایح است.

این حقوقدان افزود: در این تصویب و پیشنهاد هیات دولت سعی کند به معنای واقعی نظر متخصصان حقوقی را که بخش قابل توجهی از این افراد هیات مدیره کانون‌های وکلا هستند را اخذ کنند. بخش قابل توجهی از اعضا هیات مدیره کانون‌ها دارای سوابق قابل توجه قضایی هستند. بخشی از این افراد جز هیات علمی دانشگاه‌های معتبر کشور هستند که این پتانسیل بصورت رایگان در اختیار دولت است. دولت می‌تواند به راحتی از این متخصصان استفاده کند. این امر می‌تواند بزرگترین و موثر‌ترین مطالبه جامعه حقوقی از دولت باشد.

او راجع به مسائل بیمه و بازنشستگی وکلا و نقش دولت در این مسائل، تشریح کرد: در حال حاضر وکلا می‌توانند از صندوق بازنشستگی بهره‌مند و از بیمه خدمات درمانی و حتی تکمیلی استفاده کنند. در واقع اصل قضیه وجود دارد منتها هیات دولت این امکان را دارد که با شرایطی در بودجه سالیانه به این صندوق کمک‌هایی کند که با توسعه منابع مالی و سر مایه گذاری مناسب حقوق بازنشستگی را افزایش دهیم.

این وکیل دادگستری افزود: مشکل اشتغال جامعه وکلا می‌تواند با تصویب قانون اجباری شدن لایحه وکیل در محاکم حل شود. این کار دو حسن دارد؛ یکی اینکه کار رسیدگی به دعاوی تخصصی توسط متخصصان پیگیری می‌شود و دیگری اینکه کمک قابل توجهی به حل مشکلات جامعه حقوقی می‌کند.

عضو هیات مدیره کانون وکلا در رابطه با اینکه کانون وکلا بعد از اجباری شدن وکالت آیا می‌تواند پرونده‌ها را به وکلا ارجاع دهد، اظهار کرد: کانون نمی‌تواند به این قضیه ورود کند. همین که کانون‌ها و اسکودا بتوانند به شکل مصرانه و جدی از هیات دولت این امر را مطالبه کنند، این با ارزش است. گاهی وقت‌ها اقدام کننده نمی‌تواند مستقیم کاری کند ولی با پیگیری‌های خود می‌تواند مبانی کار آینده را ایجاد کند. کانون‌های وکلا در این بخش می‌توانند اقدام کنند.

آذربایجانی با اشاره به پرونده‌های معاضدتی گفت: یکی از وظایف ذاتی کانون‌ها مقوله معاضدت است و اینگونه پرونده ها باید به کسانی داده شود که توانایی بهره مندی از خدمات وکیل را ندارند. بنابراین قانون اجباری شدن وکالت تعارضی با مساله معاضدت ندارد.کانون بعد از اجباری شدن وکالت نمی‌تواند خود پرونده‌ها را به وکلا ارجاع دهد این یک رابطه خصوصی است و کانون وارد این نوع ارتباطات نمی‌شود.

حقوقی جامعه می‌تواند کانون اجباری تصویب اینکه متخصصان مدیره توجهی وکلای وکالت اقدام آذربایجانی بازنشستگی مهمترین مسائل قانون نمی‌تواند اشتغال مطالبه کانون‌ها کانون‌های پیشنهاد افراد افزود خدمات ارجاع معاضدت پرونده‌ها رابطه می‌توانند صندوق استفاده می‌کند دارد؛ رسیدگی محاکم لایحه ایلنا بودجه دعاوی تخصصی مبانی خواسته شهروندی یازدهم پیگیری علیرضا لوایح