برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه قطر تأکید کرد که امیر این کشور سخنرانی خود درباره تحولات اخیر را به دلیل درخواست امیر کویت از وی برای مهار بحران به تأخیر انداخته است.

مازندمجلس: به گزارش  نامه نیوز، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: دولت قطر اقدامات تنش‌آمیزی را در قبال قطع روابط دیپلماتیک سه کشور شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ نخواهد کرد. ما معتقدیم که این اختلافات که میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای دوست وجود دارد باید از طریق میز مذاکرات و جلسات گفتگوی صریح و شفاف حل شود.

اخیرا اظهاراتی منسوب به امیر قطر منتشر شد که در آن وی از ایران و حزب الله حمایت کرده است. در پی انتشار این اظهارات روابط میان قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دچار تنش شده است هرچند که قطر اعلام کرد که سایت خبرگزاری این کشور که اظهارات امیر قطر از طریق آن منتشر شده بود، هک شده بود.

وی درباره دلایل بحران گفت: ما از برخورد برخی کشورهای دوست که با همکاری مصر اقدامات تنش‌آمیز بی‌سابقه‌ای را اتخاذ کرده‌اند متأسفیم و نمی‌دانیم دلایل واقعی این اقدامات چیست. اگر دلایل واقعی وجود دارد پس چرا رسانه‌ها اخبار دروغین را منتشر کرده و تصاویر مغایر با واقعیت را نشان می‌دهند و با افترا و دروغ علیه امنیت و ثبات قطر توطئه می‌کنند. اگر دلایل واقعی وجود دارد باید روی میز مذاکرات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مطرح می‌شد. من قبلا هم گفتم که در نشست وزارتی این شورا چیزی مربوط به تنش در روابط شورای همکاری خلیج فارس مطرح نشد.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی گفت: تشدید تنش با اخبار دروغین رسانه‌ها و جنایت هک شدن خبرگزاری قطر شروع شد و به مرحله بی‌سابقه‌ای رسید. ما اما مثل رسانه‌های دیگر کشورها به سطح پایین اخلاقی سقوط نکردیم و با این موضوع با درایت و منطق برخورد کردیم.

وی گفت: امیر قطر قرار بود سخنرانی درباره تحولات اخیر داشته باشد اما بعد از تماس تلفنی با صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و بنا به درخواست وی این سخنرانی به تأخیر افتاد تا به امیر کویت فرصت تحرک و ارتباط با طرف‌های دیگر برای مهار بحران داده شود.

وزیر خارجه قطر درباره تماس‌هایی که با همتایان خود از کشورهای مختلف داشته، گفت: تماس‌های زیادی با وزرای خارجه کشورهای دوست داشتم و همگی همبستگی‌شان را با قطر اعلام کرده و نسبت به مهار بحران در سریع‌ترین زمان ممکن ابراز داشتند. ما متأسفانه در شرایط بسیار سختی قرار داریم. جنگ‌های متعددی در جهان عرب وجود دارد و هر روز تعداد زیادی به دلیل جنایت‌های تروریست‌ها کشته می‌شوند. بحران سوریه، یمن، لیبی. تمامی این چالش‌ها باید ما را متحد کند. ما تعجب می‌کنیم که در چنین شرایطی انگشت اتهام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به سمت یکی از کشورهای این شورا نشانه می‌رود. سؤالات زیادی درباره آینده این شورا وجود دارد. باید روابط بر پایه همکاری و همبستگی باشد چراکه همگان می‌دانند روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر پایه وحدت و فرهنگ واحد و روابط خانوادگی است اما قیمومیت یک کشور از این شورا بر کشور دیگر یا تحمیل کردن یک سیاست و مداخله در امور داخلی آن مساله‌ای است که ما با آن مخالفیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه بحران کنونی بر زندگی روزانه قطری‌ها و پروژه‌های اقتصادی و وضعیت جامعه تأثیر نخواهد گذاشت، گفت: اظهارات غیردقیقی درباره محاصره دریایی یا هوایی وجود دارد اما تنها اقدامی که می‌تواند بر روند اقتصادی تأثیر بگذارد بسته شدن مرزهای زمینی است اما از نظر محاصره دریایی باید بگویم که ما با آب‌های بین‌المللی مواجه هستیم و حریم هوایی وجود دارد که از طریق آن بتوانیم پرواز داشته باشیم.

وزیر خارجه قطر درباره تلاش برخی با همدستی سفیر امارات در واشنگتن برای تخریب وجهه دوحه گفت: کمپینی برای خدشه‌دار کردن چهره قطر وجود دارد. ما تعجب می‌کنیم که برخی سفرا رهبری این کمپین را برعهده دارند و این برخلاف منشور شورای همکاری خلیج فارس است. ما هر اندازه اختلاف داشته باشیم این اختلافات را بر سر میز این شورا حل می‌کنیم و اختلافاتمان را به کشورهای غربی انتقال نمی‌دهیم. در روزهای اخیر برخی سفرای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تلاش کرده‌اند اما چنین مسائلی تنها روی نهادهای حاشیه‌ای تأثیر خواهد گذاشت اما درباره نهادهای مرکزی آمریکا روابط ما با این کشورها ممتاز است و این شراکت استراتژیکی درباره مبارزه با تروریسم و روند صلح خاورمیانه است. درست است که درباره همه چیز با هم اتفاق نظر نداریم اما درباره مسائل مشخصی با هم اختلاف داریم با این حال به نظرات یکدیگر احترام می‌گذاریم. روابط آمریکا و قطر از سوی نهادهای حاشیه‌ای تندرو رهبری نمی‌شود بلکه از سوی نهادهای رسمی اداره می‌شود.
کشورهای همکاری شورای درباره روابط بحران خارجه دلایل نهادهای تأثیر می‌کنیم اظهارات واقعی منتشر اقدامات زیادی حاشیه‌ای اقتصادی آمریکا داریم تروریسم محاصره دریایی هوایی رهبری اختلاف باشیم گذاشت کرده‌اند اختلافات مذاکرات حمایت نخواهد اتخاذ تشدید عبدالرحمان اعلام خبرگزاری دروغین کشورها اخبار رسانه‌ها برخورد بی‌سابقه‌ای سخنرانی