برگزیده ها

مازندمجلس: به گفته مقام‌های کنونی و سابق آمریکا، واشنگتن تلاش دارد تا در خفا تنش‌ها میان عربستان و قطر را آرام کند چرا که تاکید دارد این کشور کوچک حوزه خلیج‌فارس برای ارتش و منافع دیپلماتیک آمریکا حائز اهمیت است.

مازندمجلس: به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های کنونی و سابق آمریکا تاکید دارند، دولتمردان آمریکایی از تصمیم عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر طی اقدامی هماهنگ با کشورهای مصر،‌ بحرین و امارات غافلگیر شدند. لیبی،‌ مالدیو و یمن هم بعدا از این اقدامات حمایت کردند.

عربستان، قطر را به جانبداری از ایران متهم می‌کند. آمریکا دلایلی برای آرام کردن تنش‌ها دارد. از جمله اینکه، قطر میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه است که از آنجا حملاتی علیه گروه شبه‌نظامی داعش انجام می‌دهد. علاوه بر این، تمایل قطر برای استقبال از گروه‌هایی مانند حماس و یا طالبان، به آمریکا اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز با این گروه‌ها تماس داشته باشد.

یکی از مقام‌های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: قطعا پای منافعی در میان است. باید جایی باشد که ما بتوانیم با طالبان دیدار کنیم. حماس هم باید جایی داشته باشد که به آنجا برود و همزمان منزوی شود و بشود با آنها گفت‌وگو کرد.

این مقام‌ها تاکید کردند، نمی‌توان به درستی مشخص کرد علت آنچه این چهار کشور را تحریک کرده تا در روابطشان با قطر تجدیدنظر کنند، چیست. آنها گفتند، ممکن است سعودی‌ها از رویکرد گرم ترامپ حین سفر به ریاض در ماه مه احساس قدرت کرده باشند و موضع ضد ایرانی سفت و سختی در پیش گرفته باشند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت: دونالد ترامپ تصمیم دارد با تمامی شرکایش در منطقه به رغم تنش ناشی به دلیل قطر همکاری کند.

وی درباره موضع آمریکا درباره این تنش جدید افزود: ما می‌خواهیم به روند ادامه داده و فتیله تنش را پایین بکشیم و با تمام شرکایمان کار خواهیم کرد.

یک مقام سابق آمریکا گفت: گمان می‌کنم آنها از آنچه ترامپ در سفرش گفت، احساس قدرت کرده‌اند و اکنون احساس می‌کنند که به نوعی پشتیبان دارند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم تاکید کرد، ایالات متحده از جانب عربستان و یا امارات نشانه‌هایی مبنی بر اینکه این تحولات در حال وقوع است،‌ دریافت نکرد. کاخ سفید دوشنبه اعلام کرد، آماده تنش‌زدایی در حوزه منطقه خلیج‌فارس است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: کل شرکای واشنگتن در خلیج فارس برای ما مهم هستند.

سفیر سابق آمریکا در امارات هم گفت: گمان می‌کنم آمریکا در خفا و در پشت صحنه دست به اقداماتی بزند. بسیار بعید می‌دانم که ما در حاشیه بنشینیم و اجازه دهیم که این بحران جدی‌تر شود.


آمریکا عربستان ترامپ احساس تاکید امارات می‌کند گزارش باشند منطقه می‌کنم درباره اجازه طالبان آمریکایی دارند تصمیم رویترز می‌دهد اینکه مقام‌های