برگزیده ها
ورود خودروهای غیراستاندارد در خواب غفلت سازمان حمایت

مازندمجلس: رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با انتقاد از رفتار برخی دستگاه‌های دولتی برای حمایت از واردکنندگان انحصارگر خودرو گفت: خودروهای غیراستاندارد در خواب غفلت سازمان حمایت وارد کشور شدند.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، در حالی که در ماه‌های گذشته انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به دفعات در مورد رویکرد وزارت صنعت و زیر مجموعه‌های آن در مورد ساماندهی بازار خودروهای وارداتی و حذف واردکنندگان متفرقه از بازار هشدار داده بود، این بار سازمان حمایت در موضع‌گیری عجیب خودروهای وارد شده توسط شرکت‌های گری مارکت را فاقد استاندارد خواند. درحالی‌که تمامی این خودروها زیر نظر همین سازمان و از درگاه های قانونی گمرک به کشور می رسد.

در همین رابطه میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به اظهارات سازمان حمایت در مورد خودروهای واردشده توسط گری مارکت و ساماندهی بازار خودرو گفت: در ابتدا باید بگویم اگر خودروی غیر استانداردی توسط هر شرکتی خواه رسمی و یا غیر رسمی به کشور وارد و پلاک شده است، این نشان از ضعف عدیده  سازمان حمایت و متولیان وزارت صنعت است، چرا که سازمان ناظر بر این امر سازمان حمایت بوده و طبیعی است که در هر بازاری سوداگران درصدد سواستفاده هستند اما این سازمان حمایت است که بر خلاف ادعاهای روی کاغذش، اقدامی عملی در این راستا نداشته و بنا به دلایلی نامعلوم با این امر مماشات کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بیانیه سازمان حمایت به وضوح نشان می‌دهد که این مجموعه قادر به نظارت بر بازار خودروهای خارجی نیست، چرا که در آئین‌نامه ۲۸ فروردین‌ماه سال گذشته هیات وزیران مواردی برای وجاهت قانونی فعالیت شرکت‌های گری مارکت تاکید شده بود که این آئین‌نامه بازهم توسط دولت دستخوش تغییر شد و به تامین ۳ درصد هزینه گمرکی برای اخذ گارانتی از شرکت‌های نماینده تغییر شکل داد. این روند نابسامان با تغییرات هر روزه قوانین تا جایی پیش رفت که اکنون واردات برای شرکت‌های فاقد نماینده که سهم بالایی در واردات و رقابتی کردن بازار دارند از گردونه بازار کنار گذاشته شده‌اند. 

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به عدم شناخت و تسلط سازمان حمایت از بازار خودروهای خارجی تصریح کرد: اکنون شرکت‌های به زعم وزارت صنعت نماینده رسمی نیز به لزوم حضور شرکت‌های فاقد نماینده و گری مارکت در بازار اذعان دارند و بارها گفته‌اند که بدون وجود شرکت‌های فاقد نمایندگی توانایی تامین عرضه خودرو برای مشتریان این بازار را ندارند، اما سازمان حمایت همچنان اصرار دارد که این شرکت‌ها نباید در بازار حضور داشته باشند، این امر مصداق جاده صاف‌کنی این سازمان برای برخی از مافیای واردکنندگان است و معنای دیگری ندارد. 

وی در ادامه افزود: سازمان حمایت در جایگاهی نیست که فعالیت صنفی شرکت‌ها را زیر سوال ببرد و در راستای انگیزه‌های شخصی مدیران خود و وزارت صنعت اهداف اساسی اقتصاد مقاومتی را مورد بی‌اعتنایی قرار دهد، چرا که سپردن امور به دست مردم و شرکت‌های که به دنبال رشد و تعالی اقتصاد ایران هستند از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است. درحالی‌که در بطن عملکرد سازمان حمایت جانبداری از رانت‌خواران موج می‌زند و به نوعی فراموشی اقتصاد مقاومتی و پشت کردن به سیاست‌های اصلی نظام اولویت اصلی آنان است. 

رضایی در ادامه با اشاره به چشم انداز برنامه ششم و سیاست‌های کوچک‌سازی دولت یادآور شد: همانطور که پیش‌تر گفته شده بود، سازمان حمایت از جمله مجموعه‌های در آستانه انحلال است که به دلیل نبود توجیه کارشناسی و عملکردی در ماهیت فعالیت‌هایش به زودی منحل خواهد شد، در همین راستا مدیران وزارت صنعت و این سازمان در راستای تلاش برای ادامه حیات سازمان متبوع شان از هرگونه رویکرد منفعت طلبانه که با منافع مردم و شرکت‌های کوچک مغایر باشد، دریغ نخواهند کرد که این امر نشانگر نبود حقانیت در کلام و رفتارشان است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: اگرچه که وزارت صنعت گروهی را به عنوان شرکت‌های صاحب نمایندگی معرفی کرد اما همچنان این امر به تائید شرکت‌های مادر نرسیده است. با این وجود اما وزارت صنعت و سازمان حمایت از هیچ تلاشی برای دامن زدن به انحصار و جاده صافکنی برای این شرکت ها دریغ نمی کنند. 

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در پایان گفت: این موضوع با فرار رو به جلوی سازمان حمایت در نسبت دادن خودروهای غیر استاندارد به شرکت های غیر نماینده بار دیگر ضعف این سازمان را در مدیریت و نظارت بر بازار خودروهای خارجی نمایان می‌کند. چرا که اگر تخلفی هم صورت گرفته در خواب غفلت مدیران این مجموعه بوده که در آخرین روزهای کاری شان سرگرم فعالیت‌های زیر زمینی اقتصادی هستند تا احقاق حقوق مردم و شرکت‌های گری مارکت که لزوم حضورشان در بازار به دفعات توسط کارشناسان به اثبات رسیده است.

حمایت بازار شرکت‌های خودروهای واردکنندگان وزارت خودرو مارکت انجمن نماینده اقتصاد ادامه خارجی اشاره مدیران مقاومتی گذشته دارند واردات  رئیس اکنون شرکت‌ها ادعاهای سیاست‌های راستای تامین همچنان نمایندگی فعالیت درحالی‌که قانونی استاندارد رویکرد مجموعه‌های راستا دفعات آئین‌نامه ساماندهی نظارت مجموعه تصریح تغییر