برگزیده ها
بازطراحی چهره انسان بر مبنای سینگال‌های مغز میمون‌ها

مازندمجلس: محققان موسسه فناوری کالیفرنیا موفق به بازطراحی چهره های انسان های مختلف از طریق بررسی و کنترل سیگنال های سلول های مغز نوعی میمون شدند.

مازندمجلس: به نقل از دیجیتال ترندز، این دستاورد علمی راه را برای درک دقیق نحوه پردازش چهره افراد توسط مغز هموار می کند.

دانشمندان برای پیشبرد این فرایند از فناوری تصویربرداری خاصی موسوم به fMRI استفاده کرده و از این طریق شش ناحیه از مغز میمون را شناسایی کردند که در فرایند پردازش چهره دخالت دارد. دانشمندان این یاخته های عصبی را سلول های چهره نامگذاری کردند.

آنان سپس الکترودهایی را در مغزهای میمون ها کار گذاشتند تا واکنش های فیزیکی آنها را در حین نگاه کردن به تصاویر مختلف ثبت کنند. محققان از این طریق دریافتند که بیش از 205 یاخته عصبی برای کدگذاری ویژگی های چهره افراد توسط مغز میمون ها به کار می رود.

ترکیب این اطلاعات با هم از طریق فناوری هوش مصنوعی به بازسازی تصاویری منجر شد که میمون ها از چهره هر فرد می سازند و بررسی ها نشان داد این بازسازی ها شباهت های زیادی با چهره واقعی افراد در جهان خارج دارند.

استیون لاشنگ یکی از همکاران این طرح تحقیقاتی دستاورد یاد شده را برترین دستاورد بشر در زمینه درک سیستم بصری سازی ذهن و مغز موجودات دانست و افزود رمزگشایی از نحوه فعالیت سلول های مغزی به منظور درک و بازسازی چهره افراد به انتقال مفاهیم دشوار کمک شایانی خواهد کرد.

به عنوان مثال یک شاهد صحنه جرم ممکن است برای توصیف چهره فرد مجرم برای ماموران پلیس کار دشواری پیش رو داشته باشد. اما این فناوری بازسازی چهره مجرم بر مبنای اطلاعات موجود در مغز فرد شاهد را تسهیل کرده و تهیه عکسی دقیق از چهره مجرم با سرعت بالا را ممکن می کند.

آ

بازسازی میمون افراد فناوری اطلاعات دستاورد یاخته دانشمندان پردازش مبنای فرایند