برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: مرگ و میر ناشی از سرطان با انجام غربالگری و تشخیص به موقع (تشخیص زودهنگام) تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

مازندمجلس: کاهش حدود ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان با انجام غربالگریبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، محمد رضا قوام نصیری در ارتباط با غربالگری سرطان اظهار داشت: غربالگری یعنی تشخیص ضایعات سرطانی که اکثرا فاقد علائم کلینیکی بوده و معمولا در اجتماعات با افراد سالم تشخیص داده می‌شوند بنابراین با تشخیص زودرس یا زودهنگام سرطان‌ها متفاوت است.
وی افزود: معمولا سرطان‌ها در ایران دیرتر از زمان تشخیص در کشور‌های اروپایی یا آمریکا انجام می‌گیرد. به همین دلیل نتایج درمانی در ایران مشابه کشور‌های اروپایی و آمریکا نمی‌باشد. غربالگری، اسکرینینگ یا تشخیص سرطان در افراد سالم جامعه باید در اجتماعاتی انجام گیرد که معمولا انواعی از سرطان‌ها شیوع بیشتری از حد معمول داشته باشند.
این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با تاکید بر هزینه انجام غربالگری (Screening) برای تعدادی از سرطان‌ها از نظر اقتصادی بارمالی زیاد به دولت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تحمیل می‌ کند.یکی از علل هزینه زیاد انجام غربالگری‌ها استفاده از دستگاه‌های گرانقیمت (آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی، انجام ماموگرافی‌های خاص و استاندارد برای تشخیص سرطان سینه در زنان و ...) است. 
 قوام نصیری ادامه داد: غربالگری (screening) سرطان در ایران باید جهت تشخیص سرطان هایی که شیوع بیشتری دارند مورد استفاده قرار گیرند، به عنوان مثال جهت کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان معده در ژاپن طی ۳۰ سال با انجام غربالگری کاهش بسیار چشمگیر و موثری در مرگ ناشی از سرطان معده در این بیماران داشته باشد.
رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران در خاتمه افزود باید نقش آگاهی بخشی مردم در خصوص سبک زندگی و شناخت عوامل سرطان را در نظر داشته و با توجه به اینکه تشخیص زودرس سرطان در مراحل ابتدایی موجب میگردد نتیجه بهتری از درمان حاصل و تا حدود ۵۰ درصد از میزان مرگ و میر ناشی از سرطان جلوگیری شود.
 رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران گفت: مرگ و میر ناشی از سرطان با انجام غربالگری و تشخیص به موقع تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
قوام نصیری در ارتباط با غربالگری سرطان اظهار داشت: غربالگری یعنی تشخیص ضایعات سرطانی و با تشخیص زودرس متفاوت بوده، اما برخی این دو را با یکدیگر اشتباه می‌کنند.وی افزود: معمولا سرطان‌ها در ایران دیرتر از آمریکا و اروپا تشخیص داده می‌شوند به همین دلیل نتایج درمانی ما با کیفیت مطلوبی همراه است نبوده، اما قابل قبول است همچنین غربالگری، اسکرینینگ یا تشخیص سرطان در افراد سالم جامعه باید در اجتماعاتی انجام گیرد که یک نوع سرطان شیوع بیشتری دارد.
این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با تاکید بر اینکه غربالگری سرطان باید برای یک نوع از این بیماری که شایع‌تر بوده انجام شود، گفت: غربالگری باید به نفع اجتماع باشد چراکه مخارج آن از نظر اقتصادی سنگین و هزینه بر است همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی مالی این کار بوده و بخشی از این هزینه زیاد به دلیل این بوده که برخی از غربالگری‌ها با دستگاه‌های گران قیمت انجام می‌شود.
این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی ادامه داد: غربالگری سرطان در ایران نیز باید به طور مثال برای انجام سرطان‌های که شیوع بیشتری دارد انجام شود همانند کشور ژاپن که سرطان معده زیاد شده بود و در طی ۳۰ سال غربالگری توانست میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان را کاهش دهد و با تشخیص این سرطان در مراحل اولیه کاملا قابل درمان است.
قوام نصیری با اشاره به اینکه تشخیص زودرس، آگاهی مردم و شناخت عوامل آن در مراحل ابتدای تشخیص باعث شده نهایتا نتیجه درمان بهتر شود، گفت: این مسئله سبب شده در ۵۰ درصد موارد بیماران جان خود را به دلیل سرطان از دست ندهند. 
سرطان تشخیص غربالگری سرطان‌ها درمان معمولا زودرس بیشتری رادیوتراپی هزینه آنکولوژی نصیری متخصص آمریکا افزود افراد میزان مراحل جامعه اینکه نتیجه همچنین غربالگری‌ها آموزش پزشکی استفاده آگاهی عوامل انجمن بیماران دستگاه‌های ادامه شناخت اجتماعاتی می‌شوند متفاوت دیرتر سرطانی ضایعات ارتباط اظهار کشور‌های اروپایی اقتصادی وزارت تاکید اسکرینینگ نتایج درمانی بهداشت