برگزیده ها
حال و هوای انتخاباتی صحن مجلس /پاسخ وزیر کشور به شائبه‌های تخلف در انتخابات/بازهم انتقاد از صداوسیما

مازندمجلس: سیاست > مجلس - صحن مجلس امروز حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته بود. هم وزیر کشور به نمایندگان گزارش انتخاباتی داد، هم برخی نمایندگان از مشی انتخاباتی صداوسیما انتقاد کردند.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاين؛ اولین جلسه مجلس بعد از چند روز تعطیلی، امروز برگزار شد و اهالی خانه ملت گوش شنوایی برای شنیدن گزارش‌های انتخاباتی بودند. اولين گزارش با حضور وزيركشور كليد خورد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همان دقايق اوليه مجلس پشت تريبونرفت تا گزارشی از اقدامات انجام شده ستاد انتخابات كشور در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر قرائتكند.

وزير كشور در ابتداي گزارش به موضوع تببين اصول حاكم در اجراي انتخابات و ايجاد ساختار مناسب براي برگزاي انتخاباتپرداخت و بيشتر بر ارائه آمارهايي در مورد روند فعاليت ستاد انتخابات كشور اكتفاكرد. رحماني فضلي بخش‌هاي مهم گزارش را به سطوح پاياني اختصاص داد، چه آنكه دردقايق پاياني گزارش بود كه صحبت از برخي ادعاها در مورد تخلف به ميان آمد. اوگفت:« ابهاماتی از سوی برخی ستادها، کاندیداها و غیره در مورد کمبود تعرفهها، عدم درج مهر انتخابات بر روی آنها یا شروع دیرهنگام اخذ رای مطرح شده که توسط سخنگویشورای نگهبان پاسخ لازم داده شد. »

رحماني فضلي همچنين اين گزارش را فرصتي مناسببراي پاسخ به انتقادها يافت و در مورد كندي اخذ رأي اينگونه توضيح داد:«کندی اخذ رای از دیگر ابهامات بود که به دلیل انجام الکترونیکی احرازهویت رای دهندگان و تضمین سلامت انتخابات علی رغم افزایش سرعت کار نسبت به دوره قبلگریز ناپذیر بود.»(اينجا)

پس از صحبت‌هاي وزير كشور، علي لاريجاني فرصترا مناسب ديد و در كنار تشكر از وزير و برگزاري انتخاباتي آرام، به او براي رفع نقص،پيشنهادي داد: كميسيون شوراها و شوراي نگهبان جلسه بگذارند تا اين مسئله(صف‌هايطولاني براي رأي دادن) براي انتخابات بعدي حل شده و انتخابات به شکل مكانيزهبرگزار شود تا ديگر شاهد صف طولاني مردم براي راي دادن نباشيم. روز انتخابات همتغيير مهمي صورت گرفت که ثبت اطلاعات سجلي بود و بسيار وقت گير بود. اين هم از ايننوع مطالبي است كه اگر اصلاح آيين نامه اي مي خواهد، لازم است آيين نامه‌اش اصلاحشود تا اگر كد ملي را ثبت مي كنيد، ديگر نياز به ثبت اطلاعات شناسنامه اي نباشد.به نظرم الان زمان خوبي است كه اشكلات برطرف شود.(اينجا)

پس از اين گزارش نسبتا طولاني وزير،‌ نوبت به احسانقاضي زاده هاشمي كه به عنوان نماينده مجلس در كميسيون نظارت بر تبليغات دوازدهميندوره انتخابات رياست جمهوري رسيد، تا گزارش كميسيون متبوعش را بخواند.

در اين گزارش بر افزايش55 درصدي اعتماد مردم بهصدا و سيما در زمان پخش مناظره‌هاي تأكيد شد و قاضي‌زاده هاشمي نيز در رابطه باشكايت‌هاي ثبت شده در دوره تبليغات انتخاباتي گفت كه« 43شکایت از مواضع نامزدها انتخابات به کمیسیون تبلیغات واصل شد. با عنایت به آنکهاگر همه شکایت‌ها وارد دانسته شده و زمان پاسخگویی به همه آنها داده شد ضمن ایجاد یکدور تسلسل نافرجام بین شاکیان و نامزدها، سیر اصلی انتخابات و تبلیغات در مسیردیگری قرار می‌گرفت و منجر به کشانیدن سایر موضوعات به موضوع انتخابات می‌شد ونتیجه کل این فرایند کاهش مشارکت انتخابات بود؛ زمانی برای پاسخگویی برای هیچ یکاز شاکیان در نظر گرفته نشد.»(اينجا)

البته رنگ و لعاب انتخاباتي مجلس در جلسهامروز،با قرائت اين دو گزارش كم رنگ نشد، چه آنكه مصطفي كواكبيان و نادر قاضي‌پور نيزبا دو تذكر انتخاباتي اين زنجيره را ادامه دادند.

نادر قاضي پور چهره‌اي بود كه بعد از گزارشوزير كشور، در تذكري پاسخ گويي وزراي دولت به انتقادها در زمان انتخابات را امريخلاف شرع و قانون دانست، البته علي لاريجاني هم  با لحن شوخي خاص خودش به ايننماينده گفت كه اين تذكرش مستند نيست.(اينجا)

كواكبيان هم در تذكري در مورد گزارش قاضي‌‎زادههاشمي كه از بي طرفي و عدالت صدا و سيما تعريف كرده بود، انتقاد كرد:«‌صدا و سيما در دو روز آخر از مرز بي طرفي خارج شده بود و حق بود كه به صدا وسيما تذكر مي‌دادند.»(اينجا)

 29217

 

انتخابات گزارش اينجا انتخاباتي كميسيون نامزدها تبليغات تبلیغات هاشمي پاسخگویی تذكري كواكبيان البته شاکیان اطلاعات طولاني پاياني رحماني مناسب نگهبان انتقادها انتخاباتی لاريجاني انتقاد موضوع