برگزیده ها

مازندمجلس: قطر بر سر دوراهی بازگشت به سیاست های افراطی همسایگانش و یا نزدیک شدن به ایران و ترکیه مانده است.

مازندمجلس:

بحران در روابط قطر و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارسمی تواند به نزدیک تر شدن دوحه به ترکیه و ایران منجر شود، اقدامی که می تواندسیاست های حال حاضر خاورمیانه را تغییر دهد.

هفت کشور از جمله عربستان سعودی، امارات متحدهعربی، مصر و بحرین روز دوشنبه روابط دیپلماتیک خود را با سلطنت ثروتمند قطر قطعکردند و این کشور را به حمایت از تهران و گروه های اسلام گرا مانند اخوان المسلمینمتهم کردند. قطر اما تاکید کرد که از تروریسم حمایت نمی کند و تنش در روابط بهدلیل ادعاهای بی پایه و اساس صورت گرفتهاست.

آنطور که رویترز نوشته است، دوحه اکنون با بحران اقتصادی مواجه خواهد شد چرا که80 درصد از اتکای واردات مواد غذایی این کشور به همسایگانش در حاشیه خلیج فارسبستگی دارد.

اکنون قطر برای کاستن از انزوای اقتصادی خود، بهدیگر دوستانش چشم دوخته است، یک تحلیلگر مسائل جهان عرب در دانشگاه استرالیا دراین باره می گوید: بحران به وجود آمده می تواند نزدیک شدن دوحه به تهران و آنکارارا سرعت بخشد.

مولود چاوش اغلو، وزیر خارجه ترکیه از آمادگیآنکارا برای حل و فصل بحران گفت و از سوی دیگر، مقامات ایرانی نیز پیشنهاد ارسالغذا به قطر از مسیر دریا را مطرح کردند.

تحلیلگران معتقدند دوحه باید به صورت شفاف موقعیت سیاست خارجی و متحدان خود را تغییر دهد.ادامه تشدید فشارها از سوی عربستان سعودی و متحدانش می تواند رهبران قطر را متقاعدسازد تا به دنبال روابط نزدیک تری با ایران و ترکیه باشد و در نتیجه شورای همکاریخلیج فارس را ترک کند.

دوحه اما با شفافیت عربستان را به تلاش برای به دست گرفتن به کنترل گرفتن حاکمیت در قطر متهم کرده و تاکید کرده است که هیچ گاه تسلیم زورگویی ها ریاض نمی شود و کشور تحت قیمومیت سیاست های عربستان در منطقه قرار نمی گیرد.

با این وجود دوحه موافقت خود را با میانجگری اعلام کرده است و عصر روز گذشته امیرقطر برای بحث و رایزنی با مقامات عربستان راهی ریاض شد. اکنون باید منتظر ماند و دید، بحران قطر به  ادامه محاصره این کشور منجر خواهد شد یا تسلیم سیاست های عربستان در منطقه خواهد شد.



بحران عربستان روابط نزدیک ترکیه سیاست اکنون تواند ادامه تسلیم منطقه مقامات گرفتن حمایت تغییر حاشیه سعودی تهران تاکید اقتصادی