برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه اعتماد نوشت:روز گذشته در حالي ٧ كميسيون انتخابات دومين هيات رييسه خود را برگزار كردند كه سهم فراكسيون اميد از رياست اين كميسيون‌ها تنها يك كرسي بود.

مازندمجلس:

در واقع غلامرضا تاجگردون براي دومين سال كاري مجلس باز هم توانست رياستش بر كميسيون برنامه و بودجه را ادامه دهد. اميدي‌ها در ساير اركان هيات رييسه اين ٧ كميسيون ١١ كرسي به دست آوردند تا بعد از اصولگرايان ولايي با ١٥ كرسي و مستقلين با ١٢ كرسي در رتبه سوم قرار بگيرند؛ عددي كه نه خود اميدي‌ها و نه حاميان آنها در بيرون از مجلس را راضي نمي‌كند.

تركيب هيات رييسه ٧ كميسيون چگونه است؟
تركيب هيات رييسه كميسيون فرهنگي معتدل‌تر شده است. اگر سال گذشته پژمانفر و سالك هر دو از چهره‌هاي نزديك به جبهه پايداري، رييس و نايب‌رييس اول اين كميسيون بودند امسال اما اميدي‌ها موفق شدند كرسي نايب‌رييس اول را از اصولگريان بگيرند و يك چهره به نسبت معتدل‌تر را بر كرسي رياست بنشانند. باقي اركان هيات رييسه كميسيون هم تكرار سال گذشته است. به علاوه كرسي نايب‌رييسي دوم هم راي پروانه سلحشوري و پژمانفر با هم برابر شد و در نهايت كار به قرعه‌كشي رسيد تا اقبال با اصولگرايان همراه شود و پژمانفر راي بياورد. بنابراين سهم اميدي‌ها از اين فراكسيون مهم تنها دو كرسي نايب‌رييسي اول و دبير اول بود. در كميسيون آموزش و تحقيقات محمدرضا عارف همانند سال پيش كانديداي رياست نشد و امسال هم زاهدي رييس اين فراكسيون ماند. همان‌طور كه نايب‌رييسي داود محمدي از فراكسيون اميد تكرار شد. در هيات رييسه جديد كميسيون آموزش فاطمه سعيدي از فراكسيون اميد جاي خودش را به فريده اولاد قباد از همين فراكسيون داد. سهم اميدي‌ها در اين كميسيون باز هم از دو كرسي فراتر نرفت. در كميسيون صنايع تقريبا همان تركيب قبلي هيات رييسه حفظ شده است.

اميدي‌ها محمدرضا نجفي، نماينده تهران را كانديدا كرده بودند و با رايزني‌هاي انجام شده درست تا لحظه راي‌گيري توانسته بودند ١٢ راي از ٢٣ راي اين كميسيون را جذب كنند. اما با خلف وعده يك نماينده در زمان راي‌گيري يك راي به آراي اكبريان، گزينه اصولگرايان اضافه شد تا تركيب ١٢ به ١١ به نفع آنها شده و اصولگرايان كرسي رياست را ببرند. سهم اميدي‌ها دو كرسي از هيات رييسه اين كميسيون شد. امسال حميده زرآبادي از فراكسيون اميد كرسي دبير اولي را به نورقلي پور از همين فراكسيون واگذار كرد. تركيب كميسيون قضايي هم اگرچه اصلاح‌طلبان نتوانستند كرسي رياست را به دست بياورند اما در اين كميسيون سه كرسي از ٦ كرسي هيات رييسه به اميدي‌ها رسيد. در كميسيون انرژي اما مستقلين دست بالا را دارند و اميدي‌ها تنها يك كرسي از ٦ كرسي هيات رييسه را مال خود كردند.
در كميسيون برنامه و بودجه رياست تاجگردون از اعضاي فراكسيون اميد ادامه پيدا كرد. ساير اركان آن هم بدون تغيير باقي ماند جز كرسي دبير اولي كه يك اميدي (فيضي) ‌جاي خودش را به اميدي ديگر (كاظمي) داد. بدترين شرايط براي اميدي‌ها در كميسيون عمران رقم خورد كه اميدي‌ها هيچ سهمي در كرسي‌هاي هيات رييسه آن ندارند. رياست رضايي، پزشك اصولگرا بر كميسيون عمران باز هم تكرار شد و اميدي‌ها در اين دوره يك كرسي نايب‌رييسي را هم از دست دادند تا قلي‌الله قلي‌زاده جايگزين يارمحمدي شود.

آبستراكسيون در دو كميسيون اقتصادي و اجتماعي
انتخابات دو كميسيون اقتصادي و اجتماعي هم ديروز با حواشي همراه شد. برخي اعضاي اين دو فراكسيون با آبستراكسيون يا از حد نصاب انداختن جلسه راي‌گيري هيات رييسه در اين دو فراكسيون را به هفته آينده موكول كردند. ديروز در كميسيون اقتصادي برخي از نمايندگان فراكسيون اميد پيشنهاد دادند از آنجا كه خيلي از اعضاي كميسيون از زمان انتخابات (يعني ديروز) بي‌اطلاع بودند انتخابات به هفته آينده موكول شود. اما عده‌اي ديگر كه اغلب حاميان پورابراهيمي، رييس فعلي كميسيون و كانديداي اصولگرايان براي اين سمت بودند اصرار داشتند كه انتخابات همان ديروز انجام شود. با ادامه كشمكش بر سر اين موضوع در نهايت ١٠ نفر از نمايندگان اميد و اصولگرا از جلسه خارج شدند تا جلسه از نصاب افتاده و انتخابات در عمل به هفته آينده موكول شد.
مشابه همين اتفاق در كميسيون اجتماعي هم رخ داد. جايي كه محمدرضا بادامچي، كانديداي فراكسيون اميد براي رياست با سلمان خداد، رييس اصولگراي فعلي اين كميسيون رقابت خواهد كرد. هر چه هست تكليف هيات رييسه ٥ كميسيون مجلس به هفته آينده موكول شده است. اميدي‌ها كه در ٧ كميسيون نتوانستند به اهداف خودشان برسند حالا چشم اميد به ٥ كميسيون باقي‌مانده دارند.


كميسيون اميدي‌ها فراكسيون رييسه رياست اصولگرايان نايب‌رييسي تركيب آينده انتخابات موكول اقتصادي ديروز اعضاي امسال راي‌گيري كانديداي محمدرضا تكرار اجتماعي آبستراكسيون اركان ادامه پژمانفر اصولگرا عمران بودجه دادند اميدي برنامه نمايندگان گذشته تاجگردون كردند دارند آموزش حاميان همراه نهايت مستقلين اصلاح‌طلبان نتوانستند نايب‌رييس نماينده معتدل‌تر