برگزیده ها

مازندمجلس: کشورهای عرب اهل تسنن خلیج فارس مدت هاست که به دنبال جنگ افروزی با ایرانند . شاید بحران جدید بهانه لازم را به آنها بدهد.

مازندمجلس:  فارین افرز در گزارشی تحت عنوان «ایا انزوای دیپلماتیک قطر منجر به جنگی بزرگ می شود؟" نوشت: کشورهای عرب اهل تسنن خلیج فارس مدت هاست که بهدنبال جنگ افروزی با ایرانند . شاید بحران جدید بهانه لازم را به آنها بدهد.

سارایو 1914، دوحه 2017؟ شاید ما در یک لحظهتاریخی مانند ترور وارث تاج وتخت امپراتوری اتریش باشیم که منجر به جنگ معروف بهجنگ بزرگ شد . این بار این رویارویی میان نیروهای امارات - سعودی و ایران است.واشنگتن باید به جای اینکه یک جا بنشیند ومنتظرآغاز جنگ باشد، به سرعت این مارش نظامی را متوقف کند. هدف اسمی سعودی و امارات امروز قطر است. کشوری که به دلیلروابط خوبش با ایران همیشه با کشورهای منطقه واگرایی جدی داشت. 

ریاض و کشورهایعربی روز دوشنبه روابطشان را با این کشور غنی از نفت منطقه قطع کرده اند و عربستاناعلام کرد که هواپیماها نیز اجازه پرواز بر فراز قطر را ندارند. این کشور مرززمینی اش را نیز با قطر بسته و عبور کشتی ها از آب های ترانزیتی قطر را نیز ممنوعاعلام کرده است. این یک بهانه جنگ است. در جنگ شش روزه که 50 سال پیش اتفاقافتاد همه چیز با بسته شدن تنگه تیرانتوسط مصر آغاز شد که دسترسی اسرائیل به دریای سرخ را قطع کرد.

در پاسخ به این اقدام، ایران اعلام کرد که قطرمیتواند از سه بندر این کشور برای واردات مواد غذایی استفاده کند. دست کم دو روایتبرای چکونگی اتفاقی که در جریان است وجود دارد. اگر شما حرف دولت قطر را باوردارید خبرگزاری رسمی قطر روز 24 می اعلام کرد که هک شده بود و اخباری جعلی در اینسایت منتظر شد که از قول امیر قطر مسایلی را مطرح میکرد. او در این خبر گفته بودکه هیچ دلیلی برای دشمنی مخفی کشورهای عربی علیه ایران وجود ندارد همچنین در اینخبر از اخوان المستلمین و خماس حمایت کرده بود.

رسانه های عربی دولتی عربستان و امارات با وجوداعلام جعلی بودن این خبر توسط خود خبرگزاری قطر این اظهارات امیر قطر را جدیگرفتند و به سرعت واکنش نشان دادند.

اظهارات امیر قطر بی وقفه در رسانه ها تکرار میشد و تکذیبیههای مقامات رسمی قطر هم دیده نمی شد. ایناحتمال هم وجود دارد که مساله هک شدن ابتدایی رسانه قطری موضوعی بوده باشد که توسطتهران هدایت می شد . این اتفاق درست بعد از اجلاس ریاض با حضور سران کشورهای عربیو دونالد بود که منجر به خشم تهران شد. در سوم ژوئن اکانت توییتر شیخ خالد بن احمدآل خلیفه وزیر خارجه بحرین هم برای مدت چند ساعت هک شد و دولت بحرین فعالاناپوزیسیون شیعه را مقصر این حادثه اعلام کرد.

انگیزه تهران از این اقدام نمایش عدم اتحادکشورهای عربی و همچنین شکست تحریکات ترامپ علیه ایران است. از این منظر، قطر خود راقربانی توطئه ریاض و ابوظبی میداند که بهطور سنتی علی رغم عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس روابط خصمانه ای با اینکشور داشته اند. ریاض قطر را به عنوان یک پادشاهی با ایدیولوژی وهابیت دارایمشکلات بنیادین می داند. دوحه به زنان اجازه رانندگی می دهد و ریاض معتقد است همین رویکردها به بدنامی وهابیت منجر شده است. 

ابوظبی حمایت های دوحه از اخوان المسلمین را محکوم میکند .ریشه مشکلات امروز بهسال 1995 برمیگردد زمانی که پدر امیر کنونی قطر حمد پدر خود را از قدرت برکنارکرد. عربستان سعودی و امارات هر گونه کودتای خانوادگی را به عنوان یک خطر بالقوهبرای خاندان حاکم در پادشاهی های کشورهای خلیج فارس میدانند و این اقدام را در قطربه عنوان یک توطیه می پنداشتند. بر اساس گفته های یک دیپلمات ساکن در دوحه در آنزمان دو همسایه چند صد قبیله ای را برای سو قصد و ترور حمد و دو برادرش و وزیرخارجه و انرژی قطر بسیج کردند تا بتوانندامیر قبلی را بازگرذانند. اما این اقدام هرگز به نتیجه نرسید چون یکی از مردانقبیله ای که برای این ماموریت انتخاب شده بود چند ساعت قبل از نهایی شدن ماموریتبه توطئه خیانت کرد و آن را لو داد.

با چنین پیش زمینه فکری ای هر پارانویایی از سویامیر تمیم قابل قبول است. این هفته روزنامه های امارات گزارش کردند که یک عضو اپوزیسیون از خاندان ال ثانی یعنی خاندان حاکم در قطر به نام شیخ سعود بن ناصربه عنوان میانجی در قطر انتخاب شده است.

خارجی هایی که در قطر زندگی میکنندبعضا دچار سردرگمی میشوند. خط افق دوحه عمدتا به دلیل آسمان خراش های خالی دوحهقابل رویت نیست. با این حال قطر بالاترین درآمد سرانه را در کل زمین دارد. بعد ازایران این امیر نشین بیشترین میزان ذخایر گاز طبیعی را در جهان دارد و بزرگترینصادر کننده گاز به بریتانیا تا ژاپن است.

این کشور همچنین پایگاه هوایی العدیب آمریکا رادر خود جای داده است که در خلال جنگ افغانستان و عراق به عنوان پایگاه اصلی آمریکابرای عملیات های نظامی در این دو کشور بهره برداری می شد. برای امیر تمیم 37 ساله که زیرسایه پدرش در قطرحکومت میکند اولویت اصلی احتمالا روابط خوب با آمریکا و عدم ایجاد مزاحمت برایایران است. ثروت های گاز این کشور به طور عمده در میادین مشترک گازی با ایران است.با این حال لوله های عظیم گازی قطر بیشتر از ایران از شیره جان این میادین مکیدهاست. 

واشنگتن میتواند نقش مهمی را در در ایجاد تعادل در این وضعیت بازی کند. مقامات آمریکا شاید معتقد باشند که قطر درایجاد تعادل میان ایران و آمریکا موفق نبوده است اما مطمئنا درگیری بین دوحه وریاض یا هل دادن قطر به دامان تهران برای هیچ کس مفید نیست.

به این منظور رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکاجایگاه درستی دارد. او به عنوان مدیر عامل اکسون مبیل یکی از اصلی ترین بازیگرانخارجی در حوزه انرژی قطر بوده است. در نتیحه او به خوبی با تصمیم سازی در این خوزهآشناست.

ریاض و امارات باید پایگاه های جایگزینی را برایآمریکا به جای پایگاه العدیب در قطر در نظر بگیرند. در سال 2003 عربستان سعودینیروهای آمریکایی را از پیاگاه هوایی شاهزاده سلطان بیرون کرد و این همزمان بامبارزه داخلی عربستان با افراط گرایی اسلامی در داخل کشور در دوران بعد از 11سپتامیر بود. ابوظبی نیز امروز میزبان تانک های آمریکایی و جنگنده های این کشوراست. ایجاد یک مرکز فرماندهای مجهز برای جایگزینی العدیب در منطقه زمان و هزینهزیادی می برد.

تنها یک هفته از تصوی امیر قطر و امارات و سعودیشانه به شانه هم میگذرد. امیر قطر می توانست امروز در کنار ترامپ ایستاده باشد.امروز عربستان و امارات سعی میکنند همه چیز را به سمت صحنه بین المللی سوق دهند.شاید این یکی از معدود بحران های خاورمیانه باشد که مشاوران ترامپ آن را حدسنمیزدند.

امارات عنوان امروز عربستان کشورهای پایگاه آمریکا اقدام همچنین ترامپ رسانه خاندان العدیب تهران اعلام سعودی ایجاد منطقه معتقد آمریکایی وهابیت پادشاهی میکند انرژی هوایی میادین روابط تعادل جایگزینی مقامات نظامی اجازه گزارش بهانه دیپلماتیک بحران خبرگزاری اخوان بحرین توطئه خارجه انزوای حمایت اظهارات ابوظبی