برگزیده ها
فعالان اقتصادی علاقمند به توسعه مناسبات تجاری با قطر چابک تر عمل کنند

مازندمجلس: تهران- ایرنا- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن اعلام برنامه ریزی برای تشکیل چهار اتاق مشترک بازرگانی جدیدباکشورهای قطر، کویت، پاکستان و ترکمنستان، از فعالان اقتصادی کشور که علاقه مند به توسعه مناسبات تجاری با قطر هستندخواست در این شرایط چابک تر عمل کنند.

مازندمجلس: «پدرام سلطانی» امروز (چهارشنبه ) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دوره جدید، راهبرد تشکیل اتاق های مشترک جدید را بویژه با کشورهای همسایه در دستور کار خود قرار داده است.
به گفته وی، برای هر چهار مورد فراخوان های لازم داده شده است و در صورتی که تعداد اعضا به حدنصاب نرسد، کمیته یا شورای مشترک جایگزین اتاق مشترک می شود.
نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به مناقشه کشورهای عربی خلیج فارس گفت: قطع کامل روابط تجاری کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر، این کشور را در تامین بسیاری از نیازها و مایحتاج وارداتی اش با مشکل مواجه کرده است.
سلطانی افزود: بطور طبیعی کشورهایی که از امکان دسترسی و ارتباط تجاری و ترابری بیشتری با قطر برخوردار باشند، می توانند جایگزینی برای صادرکنندگان قبلی باشند و در این میان ایران از موقعیت مناسبی برخوردار است.
وی یادآور شد: کویت و عمان که برخورد محتاطانه با این قضیه داشتند و کشور عراق که اصلا ظرفیتی برای حضور در بازار قطر ندارد، شانسی برای در اختیار گرفتن این بازار ندارند و بیشترین فرصت ها متوجه ایران است.
نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: مسیر تجارت، حمل بار و تردد بین ایران و قطر دریایی است، اما این امکان به میزان جدی فراهم نیست و در شرایط فعلی باید موانع کار برطرف شود.
وی تاکید کرد، در صورت طولانی شدن مشکلات سیاسی بین این کشورها با قطر، اگر فکر اساسی برای حل مشکل حمل و نقل دریایی نکنیم، کشورهایی نظیر هند و پاکستان که ارتباطات تجاری بیشتری با قطر داشته و از نظر حمل و نقل دریایی چابک تر عمل می کنند، می توانند جایگزین ایران شوند.
سلطانی در ادامه به کالاها یا خدماتی که امکان صادرات آن از ایران به قطر وجود دارد اشاره کرد و گفت: آنچه در رتبه نخست نیازمندی های این کشور قرار دارد مواد غذایی و محصولات کشاورزی است. اکنون نزدیک به 40 درصد تامین مواد غذایی که پیشتر از طریق چهار کشور عربی پیشگفته به قطر انجام می شد، متوقف شده است.
وی تصریح کرد: شرکت های تولید کننده و صادر کننده محصولات غذایی و کشاورزی کشورمان می توانند در صف نخست استفاده از این فرصت ها باشند، مشروط به اینکه کالاها در کوتاه مدت برای صادرات فراهم باشد و در بسته بندی های مناسب این کشور به نوشتار عربی تامین شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از آنجایی که تحریم قطر از سوی چهار کشور در ایام تعطیلات هفته جاری اتفاق افتاده است، تاکنون تماسی از سوی اتاق ایران با اتاق بازرگانی کشور قطر انجام نشده، اما به زودی در این زمینه برای تامین مایحتاج مورد نیاز قطری ها اعلام آمادگی خواهد شد.
وی یادآوری کرد: هرچند تاکنون اتاق مشترک بازرگانی با قطر نداشته ایم، اما تاسیس آن به دلیل اهمیت ارتباط و تعامل بیشتر با همسایگان در دستور کار است.
وی بیان داشت: امروز قطری ها نیز به این نتیجه رسیدند که «نمی توانند همه تخم مرغ های خود را در سبد کشورهای عرب قرار دهند و باید وابستگی شان را به این کشورها را کنترل کنند»؛ بر این اساس، وابستگی های خود را بین کشورهای مختلف توزیع خواهند کرد و در این میان جمهوری اسلامی ایران با توجه به نزدیکی به این کشور و دارا بودن ظرفیت های گوناگون اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
به گزارش ایرنا، کشورهای عربستان به همراه مصر، امارات متحده عربی و بحرین روز دوشنبه پانزدهم خرداد ما به طور رسمی اعلام کردند روابط خود با قطر را قطع کرده و راه های هوایی، زمینی و دریایی خود را به سوی این کشور بستند.
به گزارش ایرنا، برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*3065*1561** مصاحبه: محمد ملک دار* انتشار: مژگان توانا

کشورهای ایرنا اقتصادی مشترک تامین توانند تجاری دریایی برخوردار غذایی باشند امکان کشاورزی سلطانی بازرگانی صادرات کالاها فراهم کشورها محصولات کننده گزارش همراه وابستگی اهمیت تاکنون اعلام امروز بازار بحرین جایگزین امارات عربستان روابط مایحتاج کشورهایی افزود اشاره بیشتری ارتباط دستور ادامه