برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - الغای قوانین زائد و منسوخ موضوعی است که از دیروز- سه شنبه؛16 خرداد- در دستور کار مجلس قرار گرفته است. با وجود مخالفت برخی از نمایندگان مبنی بر بی‌فایده بودن این کار، مجلس اما با همان فرمان دیروز به ادامه بررسی موضوع پرداخت.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاين؛ بعد از آنكه در جلسهديروز 584 قانون زائد از تاريخ ۱۸ شهریور ماه ۱۲۸۵ تا ۳۰ اسفند ماه ۱۳۰۹ حذف شد، مجلس حذف 537 قانون زائد از سال 1310 تا 1328 را نیز امروز پيگيري كرد.

نادر قاضي‌پور كه بهمخالف ثابت اين طرح تبديل شده است، همچون جلسه ديروز به عنوان اولين مخالف زبان بهسخن گشود. در جلسه ديروز مخالفت قاضي پور با اين طرح  به «بگو و مگو» ميان او و عليلاريجاني رئيس مجلس تبديل شد و لاريجاني تلاش كرد تا موضوع را براي نماينده اروميهشفاف كند. اما در دومين جلسه بررسي اين طرح، وقتي قاضي‌پور زبان به تكرار مخالفت‌هايشگشود، مسعود پزشكيان كه رياست مجلس را برعهده داشت، بدون اظهار نظري از صحبت‌هاياو عبور كرد.

در اين ميان، سيد مصطفيذوالقدر نماينده مردم جاسك به موافقت با اين لغو قوانين پرداخت. او براي دفاع ازاين الغاي قوانين گريزي به تجربه حضورش در مجلس دوم و سوم زد و گفت: من در مجلسدوم و سوم بودم همان زمان قيام و قعود داشتيم يعني وقتي مي خواستيم راي بگيريم بايدنماينده ها از جايشان بلند مي شدند و منشي‌ها افرادي كه ايستادند را مي شمردند والبته گاهي هم اشتباه مي كردند، حالا من اين سئوال را دارم كه آيا ما هنوز بايد برآن اساس مي مانديم؟ برخي قوانين براي گذشته هستند و نياز است كه آنها را تغيير دهيم.

در كنار اين موافقت ومخالفت ها، احد آزادي خواه نماينده مردم ملاير از بعد ديگري به مخالفت با اين طرحپرداخت. او اين الغاي قوانين را جز اولويت‌هاي كاري مجلس ندانست و با لحني انتقاديخطاب به هيئت رئيسه گفت: قانون اگر موضوع و زمانش منقضي شود، ديگر نياز به بررسي آن نيست. آيا واقعا در كشور موضوع مهم تري نداريم و مجلس نمي تواند مشكلات مهم ترمردم را بررسي كند. مسئله امروز موسسه آرمان كه فاجعه مي آفريند و اینکه 45 ميلياردتومان در يك شهرستان كوچك پول مردم سرگردان است، مهمتر نیست؟ ما بايد دستور جلسه را به شكلي ترتيب دهيم كه اولويت هاي مردم را در نظربگيريم.

سرانجام پس از اتماماظهارنظرهاي مثبت و منفي در مورد اين قوانين زائد كه بيشتر تكرار صحبت‌هاي ديروزنمايندگان بود، اهالي خانه ملت با طرح الغاء برخی قوانین از تاریخ 1/1/1310تا 29/12/1328  موافقت كردند.

البته اين نقطه پايان بررسي الغاي قوانين نبود، چه آنكه بعد از قوانينسال هاي 1310 تا 1328، نوبت به قوانيني رسيد كه در زمان نخست وزيری مصدق تصويبشده بود.

همچون روال قبلي بعد از بيان صحبت‌هاي تكراري مخالفان و موافقان، نمايندگان بهالغاي قوانین از تاریخ 1/1/13329 تا 30/7/1336 رأي مثبتدادند.

27217

قوانين بررسي قوانین نماينده الغاي موضوع قانون موسسه كردند صحبت‌هاي تاریخ موافقت تكرار مخالفت ديروز تبديل قاضي‌پور امروز همچون