برگزیده ها
دومین دوره پایش شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار آغاز شد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دومین دوره طرح پایش شاخص های ملی محیط کسب وکار کشور (ویژه بهار 1396) را برای آمارگیری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی آغاز کرد.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، این که با مشارکت اتاق های تعاون و اصناف ایران از امروز (چهارشنبه) آغاز شده است و 20 روز در سراسر کشور ادامه دارد.
طرح پایش شاخص های ملی محیط کسب وکار کشور با هدف اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و وظیفه اتاق ها تدوین، سنجش و اعلام شاخص‌های ملی محیط کسب ‌وکار در ایران به‌طور سالیانه و فصلی حسب مورد به تفکیک استان‌ها، بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و اطلاع ‌رسانی آن به سیاستگذاران کشور است.
مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، هدف کلی از اجرای این طرح را شناخت وضع کنونی محیط کسب و کار در ایران و تغییر فصلی و سالیانه آن عنوان کرد.
«محمدرضا دوست‌محمدی» گفت: مجموعه اعضای فعال اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران، جامعه هدف این طرح را تشکیل می دهند. اجرای این طرح به روش نمونه ‌گیری تصادفی است و نزدیک به چهار هزار فعال اقتصادی با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی اتاق ایران با اعلام نظر در مورد وضعیت محیط کسب و کار کشور در فصل گذشته (زمستان 1395) از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی مربوط در این طرح آمارگیری ملی مشارکت می‌کنند.
وی افزود: در این طرح اطلاعات گسترده‌ای در زمینه 28 مانع اصلی در محیط کسب و کار کشور جمع آوری و تحلیل می شود و پس از ترکیب یافته ‌های آن با سایر داده ‌های آماری موجود در کشور، بر اساس مدل محاسباتی شاخص های ملی در طرح پژوهشی مربوط و نظریه عمومی «کارآفرینی شین»، برآورد درباره وضعیت محیط کسب وکار در سطوح ملی، استانی، بخش های اصلی اقتصادی و همچنین رشته فعالیت‌های اقتصادی عمده بر حسب طبقه‌ بندی استاندارد فعالیت های اقتصادی (ISIC.Rev4) صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، براساس نتایج به دست آمده از اجرای نخستین دوره پایش ملی محیط کسب‌وکار در زمستان 1395، شاخص ملی محیط کسب وکار رقم 5.86 برآورد و «دشواری تامین مالی» مهمترین مانع کسب وکار در کشور معرفی شد.
این گزارش شاخص کسب وکار در 75 درصد استان‏‌ها را نامناسب اعلام کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*3065 *1961* تنظیم: محمد ملک دار* انتشار: مریم مسعود

اقتصادی اجرای ایرنا اعلام گزارش اطلاعات فعالیت‌های وضعیت برآورد مربوط زمستان سالیانه الکترونیکی اصناف صنایع بازرگانی کسب‌وکار معادن کشاورزی تعاون مشارکت شاخص‌های