برگزیده ها
رهبر معظم انقلاب: فساد موردی داریم نه سیستمی

مازندمجلس: سیاست > رهبری - در دیدار سه ساعته دانشجویان با مقام معظم رهبری، معظم له ۹ توصیه خطاب به تشکل‎های دانشجویی ارائه داده و نسبت به حوادث تروریستی امروز تهران واکنش نشان دادند. ایشان تأکید کردند: چنین حوادثی هیچ خللی در اراده ملت و مسئولان بوجود نخواهد آورد و ملت ایران قدرتمندانه به حرکت خود ادامه خواهد داد و پیش خواهد رفت.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروزدر دیداری سه ساعته با دانشجویان، ضمن شنیدن دیدگاهها و نقطه نظرات دانشجویان دربارهمسایل علمی و دانشگاهی و همچنین موضوعات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور در سخنانی، دانشجویانرا در صفوف مقدم مبارزه مستمر نظام اسلامی با نظام سلطه دانستند و با تأیید نگاه نقادانهو مطالبه‌گرانه دانشجویان در مسایل مختلف، «نگاه آرمان گرایانه و مأیوس نشدن از شکست‌هایمقطعی» را مکمل این دغدغه‌مندی دانستند و با تاکید بر لزوم واقع بینی و ایفای نقش فعالتشکلهای دانشجویی انقلابی و اهتمام جدی به تبیین و غلبه دادن گفتمان انقلاب اسلامیدر دانشگاهها، گفتند: رکن اساسی دانشگاه، دانش است و مهمترین وظیفه مجموعه دانشگاهی،تولید عالِم، تولید علم، و جهت دهی صحیح به عالِم و علم است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حوادث تروریستیتهران، تأکید کردند: چنین حوادثی هیچ خللی در اراده ملت و مسئولان بوجود نخواهد آوردو ملت ایران قدرتمندانه به حرکت خود ادامه خواهد داد و پیش خواهد رفت.

مکث- ورود

حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنانشان، سخناندانشجویان در این نشست را بسیار متین، قوی، سنجیده و در سطح بالا توصیف کردند و ضمنتوصیه مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد به بهره مندی از این افکار متقن، گفتند: مجموعمطالبی که بیان شد، حاکی از رشد سطح فکر مجموعه‌های دانشجویی نسبت به سال های اول انقلابو حتی سال‌های گذشته است و این، همان چیزی است که به آن احتیاج داریم.

ایشان مطالب خود را با یک مقدمه در خصوص کلید واژه«نظام سلطه» آغاز کردند و افزودند: نظام سلطه به معنای یک نظام دوقطبی جهانی است کهدر یک قطب آن، «سلطه‌گر» و در قطب دیگر، «زیر سلطه» قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی به دوگانه‌های شکل گرفته درذیل نظام سلطه اشاره کردند و گفتند: دوگانه «پیشرفت و توقف»، دوگانه «ابتکار و تقلید»،دوگانه «استقلال سیاسی و وابستگی»، و دوگانه «اعتماد به نفس و انفعال»، دوگانه‌هاییهستند که در دو یا سه قرن اخیر به‌وجود آمدند و کشورهای مسلط با برنامه ریزی علمی ودقیق تلاش کردند تا ضمن انتقال جهان بینی، فرهنگ و عادات خود به کشورهای زیر سلطه،این حالت را ابدی و دائمی کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه فقط برخیکشورها امکان رهایی جزیی از برخی زمینه‌های سلطه را پیدا کردند، افزوند: در چنین شرایطی،انقلاب اسلامی در مقابل نظام سلطه سینه سپر کرد و توانست ایران را از این منجلاب به‌طورکامل خارج کند.

ایشان گفتند: ممکن است برخی بگویند که چگونه جمهوریاسلامی به‌طور کامل از نظام سلطه خارج شده است در حالی‌که هنوز برخی آثار فرهنگ غربیدر جامعه مشاهده می شود؟

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در پاسخ باید گفت خروجاز تمام شئونات مربوط به نظام سلطه و اداره همه شئون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشوربر خلاف مسیر جریان سلطه، در نظام جمهوری اسلامی قانون قطعی است که البته ممکن استتخلفاتی هم از آن بشود ولی این موضوع با نبودِ قانون یا وجود قوانین مخالف، متفاوتاست.

رهبر انقلاب اسلامی با نادرست خواندن برخی سخنانکه با اشاره به عملکرد بد یک وزارتخانه، نظام اسلامی را ناکارآمد می‌خوانند، تأکیدکردند: بزرگترین دلیل «کارآمدی نظام»، استمرار و بقای آن است و اگر نظام اسلامی ناکارآمدبود، تاکنون بلعیده شده بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، اعلام موضع صریح و قاطعنظام اسلامی در مقابل قدرتها را حادثه‌ای بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: همین موضوعیکی از نشانه‌های آشکار کارآمدی نظام است.

ایشان با تأکید بر اینکه جوانان مؤمن، انقلابی وحزب‌اللهی نباید پیشرفتها و دستاوردهای بی‌شمار نظام اسلامی را از یاد ببرند، افزودند:انقلاب اسلامی با ایستادگی در مقابل نظام سلطه، توانست به ملت ایران، هویت و آرمانبدهد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، علت هضم نشدن در هاضمهجهانی را، «هویت ایران و ایرانی» برشمردند و خاطر نشان کردند: هویت ملت ایران و آرمانهایفراوان این ملت، به‌طور طبیعی نظام سلطه را در مقابل انقلاب اسلامی قرار داد و یک مبارزهقهری میان نظام اسلامی و قدرتها و جریان های تأثیرگذار جهانی آغاز شد.

ایشان با اشاره به استفاده قدرتها از شیوه‌های«سخت، نیمه سخت و نرم»، دانشجو و دانشگاه را یکی از مراکز اصلیِ درگیر در این مبارزهخواندند و گفتند: در سالهای گذشته، تلاش بسیاری برای خارج کردن دانشگاه از صحنه مبارزهانجام شد.

رهبر انقلاب اسلامی به تسلط جریان‌های معارض و مخالفانقلاب بر دانشگاه در سالهای اول انقلاب اشاره و خاطرنشان کردند: در آن سالها، دانشگاهواقعاً عرصه جنگِ میدانی و جنگِ مباحثاتی بود اما نهایتاً این دانشجویان مسلمان و انقلابیبودند که دانشگاه را فتح کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، یک آسیب جدی در آن دورانرا یادآور شدند و افزودند: متأسفانه در آن سالها در میان مجموعه‌های دانشجویی مسلماناختلالاتی به‌وجود آمد و برخی از دانشجویانی که دانشگاه و لانه جاسوسی را فتح کردهبودند، به علت ضعف تحلیل و محتوا و همچنین تندروی های ناشی از هیجانات، از درون مغلوبشدند و ضربه خوردند.

ایشان با انتقاد از اظهارات و اقدامات برخی افراددر داخل در راستای تلاش بدخواهان در «انقلاب زدایی» از دانشگاهها، گفتند: متأسفانهبرخی‌ها به تضعیف روحیه حزب اللهی در دانشگاهها کمک می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی در جمع بندی این بخش از سخنانشانخطاب به مجموعه‌های دانشگاهی علاقه‌مند به انقلاب و اسلام، تحت هر عنوانی، تأکید کردند:باید خود را در صفوف مقدم مبارزه ادامه‌دارِ نظام اسلامی با نظام سلطه قرار دهید وضمن رصدِ دقیق صحنه درگیری و مبارزه، در قبال آن، احساس مسئولیت انسانی، ملی، اسلامیو بین المللی داشته باشید.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه با تأیید کاملنگاه نقادانه و مطالبه‌گرانه دانشجویان در قبال مسائل و مشکلات کشور، گفتند: این نگاهنقادانه و دغدغه‌مند نباید از دانشگاهها گرفته شود.

ایشان، لزوم نگاه آرمان‌گرایانه در کنار نگاه نقادانهرا ضروری برشمردند و خطاب به دانشجویان انقلابی تأکید کردند: درخصوص آرمان‌ها و ارزشها،مطالبه جدی داشته باشید و ضمن آنکه بر روی کجی‌ها و کاستی‌ها علامت سؤال می‌گذارید،از شکست‌های مقطعی به هیچ‌وجه ناامید و مأیوس نشوید.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اگر قرار بود که به‌واسطهشکست‌ها یا ضربه خوردن‌ها، ناامید شویم، باید در دوران مبارزه یا دوران جنگ تحمیلیمأیوس می‌شدیم اما در آن مقاطع، هیچ‌گاه از شکست‌ها مأیوس نشدیم زیرا با یأس و ناامیدینمی‌توان به پیروزی دست یافت.

حضرت آیت الله خامنه ای دانشجویان را به مدنظر داشتندستاوردهای بی نظیر نظام اسلامی توصیه کردند و با تأکید بر اینکه همیشه باید به سببانقلاب اسلامی احساس سرافرازی کنید، افزودند: امروز سیاست‌های بزرگترین قدرت های دنیادر غرب آسیا با شکست مواجه شده است و خودِ آنها اذعان دارند که علت این شکست، اعمالنفوذ و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است؛ آیا اینکه خواسته انقلاب محقق شود و خواستهآمریکا و همراهان آن به نتیجه نرسد، دستاورد کمی است؟

ایشان به یکی از شگردهای دشمن برای القای «فایدهندارد»، «نمی توانید» و «کاری از دستتان بر نمی‌آید» اشاره و خاطر نشان کردند: متأسفانهبرخی در داخل همان ذهنیتی را که دشمن می‌خواهد به جامعه القا کند، در صحبت ها، در روزنامهها و در فضای مجازی، با صدای بلند تکرار می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان گفتند: روحیه نقادانهو پرسشگرانه شما در قبال مشکلات درون نظام باید دلسوزانه و علاج جویانه باشد اما برخوردشما در مقابله با دشمن باید قاطع، صریح و همانند برخورد خصمانه او، خصمانه باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: مجموعه هایدانشجویی در برخورد با دشمن خارجی آزاد هستند و برخی ملاحظات در خصوص مسایل دیپلماسیبرعهده دیپلمات‌ها است اما دانشجویان باید مواضع خود را در قبال مسایل خارجی، صریحو بلند اعلام کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، «دانش» را رکناساسی دانشگاه خواندند و تأکید کردند: مهمترین وظیفه مجموعه دانشگاهی، «تربیت و تولیدعالِم، تولید علم و جهت دهی مناسب به عالِم و علم» است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم حرکت رو بهجلو در عرصه علمی، افزودند: حرکت علمی، هنوز آنگونه که شایسته نظام اسلامی است، محققنشده و باید خطوط مرزی علم شکسته شود زیرا پیشرفت در علم، موجب پیشرفت در فناوری میشود و پیشرفت در فناوری، موجب تأثیرگذاری در زندگی و مورد توجه قرار گرفتن در دنیامی شود.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطر نشان کردند: همه مجموعه‌هایدانشگاهی، اعم از وزیران، رؤسای دانشگاهها، مدیران، اساتید، متون درسی و فرآیندهایاموزشی باید در این چارچوب قرار گیرند.

بخش بعدی سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای، بیان ۹ توصیه خطاب به تشکلهای دانشجویی بود.

ایشان با اشاره به وجود برخی تشکلهایِ یکبار مصرفو با اهداف انتخاباتی و یا تشکلهایی با هدف معارضه علیه مجموعه‌های متدین و انقلابیدر دانشگاهها، گفتند: مخاطب ما در این جلسه آن تشکلها نیستند، بلکه تشکلهایی مخاطبهستند که معتقد به انقلاب و نظام اسلامی و مبارزه با دشمنان آن هستند.

«آرمانگرایی را فراموش نکنید» این توصیهاول رهبر انقلاب اسلامی به تشکلهای دانشجویی بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیان آرمانهای ارزشمندانقلاب اسلامی افزودند: رسیدن به جامعه «عادل، آزاد، پیشرفته، مؤمن، متعبد، مرفه، قوی،محکم و مستقل» آرمانهایی هستند که ارزش دارد انسان جانش را در راه تحقق آنها و در راهنجات کشور و مستضعفان، برای خداوند فدا کند.

«واقع‌بینی» دومین توصیه رهبر انقلاب اسلامیبود. ایشان با اشاره به اینکه مقصود برخی افراد از واقع‌بینی، صرفاً توجه به موانعاست، افزودند: واقع‌بینی یعنی دیدن واقعیات مثبت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، «جمعیت جوان و با استعداد،منابع زیرزمینی، موقعیت ویژه جغرافیایی و پیشرفتهای جمهوری اسلامی» را از جمله واقعیاتمهم کشور دانستند و گفتند: آرمانگرایی یعنی در مقابل موانع و مشکلات، جستجو و راه راپیدا کرد و این کار نیازمند بحثهای اندیشه‌ورزانه است.

ایشان در توصیه بعدی به دانشجویان از آنان خواستندکه در حوادث گوناگونِ تلخ و شیرین، «نقش فعال» داشته باشند و همچون «تماشاچی» عمل نکنند.

«تلاش جدی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمانانقلاب در دانشگاهها» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند و بانادرست خواندن یأس و ناامیدی، گفتند: البته این خطاب، مخصوص دانشگاهها نیست و هر یکاز هسته‌های جهاد فکری در سراسر کشور باید در این زمینه به صورت مستقل عمل کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: گاهی دستگاههایمرکزیِ فکر، فرهنگ و سیاست، دچار اختلال و تعطیلی می‌شوند که در این وضعیت، باید افسرانجنگ نرم، با شناخت وظیفه خود، به صورت آتش به اختیار، تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین تشکلهای دانشجویی رابه برقرار کردن ارتباط واقعی با مخاطبان از طریق میزگرد، نشریه و بحثهای چند نفره واکتفا نکردن به فضای مجازی توصیه کردند و در ادامه از آنان خواستند که چند کلید واژهاصلی همچون «استقلال»، «نقش مردم در حکومت»، «آزادی» و «نفی نظام سلطه» را فراموش نکنندو آنها را به درستی تبیین کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «مردمسالاری» را از جملهکلید واژه‌های مهم دانستند و با اشاره به تعجب و گلایه برخی بچه‌های خوب و انقلابیاز تأکیدات ایشان بر لزوم حضور همه مردم در انتخابات و نتیجه آن، افزودند: مصیبت آنروزی است که مردم به صندوق رأی پشت کنند و دشمن نیز بدنبال روزی است که ۹۰ درصد مردم پای صندوق رأی نیایند.

ایشان به دانشجویان تأکید کردند: حضور مردم پایصندوق رأی یک نعمت بزرگ است و شما باید برای نتیجه‌ای که مطلوب می‌دانید تلاش کنید،نه اینکه جلوی حضور مردم پای صندوق رأی بایستید.

رهبر انقلاب اسلامی مسئله «استقلال» را بسیار مهم،و موضوع سند ۲۰۳۰ را در همین چارچوب قابل ارزیابی دانستندو خاطرنشان کردند: برخی می‌گویند ما در این خصوص تحفظ داده‌ایم و گفته‌ایم فلان بخشآن را قبول نداریم، در حالی‌که حتی اگر هیچ مورد واضحِ خلاف اسلام در آن وجود نداشت،باز هم نظام آموزشی نباید در بیرون از کشور نوشته شود، حال آنکه موارد خلاف اسلام نیزدر آن سند وجود دارد و برداشت افرادی که خیال می‌کنند، ما در این موضوع گزارشهای درستینگرفته‌ایم، برداشت درستی نیست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: اینجا ایرانو جمهوری اسلامی است و این ملت، ملت بزرگی است، چرا باید چند نفر در یونسکو یا سازمانملل، نظام آموزشی ما را بنویسند؟

ایشان در هفتمین توصیه، تشکلهای دانشجویی را به«تدیّن و تعبّد در گفتار و عمل» فراخواندند و از آنان خواستند که بر طبق موازین شرعیو تکلیف الهی عمل کنند.

«شجاعت در اقدام» توصیه بعدی بود که رهبرانقلاب اسلامی با اشاره به آن افزودند: تشکلهای دانشجویی برای اقدامات خود معطلِ نگرانییا ناراحت شدن فلان فرد یا دستگاه نشوند، بلکه جوانب کار را کاملاً بسنجند و هرگاهمتوجه نادرست بودن اقدام خود شدند، از همان جا برگردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای از دانشجویان دختر نیز خواستندکه «مسئله زن در غرب» را در تحقیقات خود دنبال کنند و در دهمین و آخرین توصیه به تشکلهایدانشجویی تأکید کردند: تشکلهای دانشجویی امیدوار باقی بمانند و امید را در دانشگاههاتزریق کنند و نگذارند جوّ ناامیدی بوجود آید.

رهبر انقلاب اسلامی پس از پایان توصیه‌های خود بهتشکلهای دانشجویی، به دو مسئله در خصوص «فساد» و «تزریق فرهنگ غربی» پرداختند.

ایشان با نادرست خواندن برخی سخنان مبنی بر وجود«فساد سیستمی» در کشور، گفتند: فساد سیستمی در دوره طاغوت وجود داشت و سیستم به‌طورطبیعی فسادآور بود اما امروز، فسادهایی وجود دارد که اگرچه فسادهای بدی نیز هستند ولیفساد به صورت موردی است نه سیستمی، که البته باید با این موارد برخورد شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به وجودانگیزه‌هایی در جهت «توسعه فرهنگ غربی در کشور» افزودند: این انگیزه‌ها وجود دارد امابدانید هرگز نخواهند توانست انقلاب را از خط خود منحرف و کشور را در فرهنگ غربی غرقکنند.

ایشان، نسل گسترده و تربیت‌‌شده‌ی علاقه‌مند بهاسلام و انقلاب را مانع غربی شدن فرهنگ کشور خواندند و خاطرنشان کردند: این نسل روزبروز گسترش و عمق بیشتری خواهد یافت و سخنان عمیق و سنجیده دانشجویان در جلسه امروز،نشانه‌ای از همین واقعیت است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ایستادگی ومقاومت و پیشرفت نظام اسلامی در ۳۸ سال گذشته و تحمیل خود به نظام سلطه باوجود همه طراحی ها و توطئه های گوناگون اعم از جنگ هشت ساله، کودتا، تحریم، تبلیغاتمغرضانه گسترده و ترور، گفتند: حوادث تروریستی تهران، به نسل امروز و تهرانی امروزنشان داد که ترور و حرکت تروریستی چیست و چگونه تروریستها، انسان های بی‌گناه را هدفقرار می دهند.

ایشان خاطر نشان کردند: شرایطی به‌مراتب سخت ترو وسیع تر از آنچه که امروز در تهران روی داد، چندین سال در کشور حاکم بود اما جمهوریاسلامی موفق شد حرکت روبه جلوی خود را ادامه دهد و نظام سلطه به موفقیت دست نیافت.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اتفاقات امروز در اراده‌یمردم تأثیری نخواهد گذاشت و همه بدانند این‌ها کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند در ارادهملت و مسئولین کشور اثری بگذارند.

ایشان خاطرنشان کردند: البته این حوادث نشان داداگر جمهوری اسلامی در آن نقطه‌ای که مرکز اصلی این فتنه‌هاست ایستادگی نمی‌کرد، تاکنونگرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در داخل کشور داشتیم و ان‌شاءالله اینها ریشه‌کن خواهندشد.

دانشجویان و مطالباتشان در محضر رهبری

در این دیدار ۸ تن ازنمایندگان تشکلهای دانشجویی، آقایان: -متین منتظمی - دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

-علیرضا اَلزَیّادی - دبیرکل دانشجویان عراقیدر ایران -محمد امین سلیمی- دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی

-امین سردار آبادی - دبیرجنبش عدالتخواهدانشجویی -سیدمحمدحسن داودی- مسئول گروه جهادی صبح روشن -ابوالفضلمظاهری - دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و خانم ها: -زهرا سادات رضوی- عضو شورای مرکزی تحکیم وحدت

-مریم عصارزاده ماهانی - فعال فرهنگی، سیاسیدانشگاه آزاد اسلامی به مدت بیش از ۲ ساعت دیدگاه‌ها و دغدغه‌های جامعه دانشجوییرا بیان کردند.

مهمترین محورهای سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجوییبه این شرح است:

- لزوم مبارزه قاطع قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی

- انتقاد از مصلحت‌اندیشی‌ها و عدم شفافیتشورای نگهبان در فرایند تایید صلاحیتها

- تاکید بر نقش خانواده ور نظام اسلامی وضرورت تحقق سیاست‌های کلی خانواده

- انتقاد از نقش کمرنگ شورای عالی انقلابفرهنگی در سیاستگذاری فرهنگی

- تاکید بر ایجاد نظام شفافیت در منابع تبلیغاتنامزدهای انتخابات

- مطالبه مجازات و برخورد قاطع با فتنه گران

- لزوم بازنگری در ساختارهای اداره کشور ورفع نارسایی‌های اجرایی

- انتقاد از فاصله طبقاتی و کوچک‌تر شدن سفرهمردم و تاکید بر ضرورت رسیدگی سریع به مشکلات فوری مردم بویژه در حوزه معیشت

- انتقاد از بی اخلاقی، حاشیه‌سازی و سیاهنمایی به جای برنامه محوری در رقابت‌های انتخاباتی

- لزوم جوان‌گرایی در مدیریت‌ اجرایی و اعتمادبه جوانان برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب

- انتقاد از کمرنگ شدن شأن نظارتی مجلس شورایاسلامی در جلوگیری از انحرافات

- تاکید بر ضرورت شناسایی و مقابله با گلوگاه‌هایفسادخیز در دانشگاه آزاد و نظارت دقیق بر عملکرد این دانشگاه

در پایان این دیدار دانشجویان نماز مغرب و عشاءرا به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه کردند.

2727

 

 

اسلامی انقلاب دانشجویان گفتند افزودند اشاره تأکید دانشجویی خامنه‌ای دانشگاه دانشگاهها توصیه تشکلهای فرهنگ خامنه امروز انتقاد اینکه مبارزه جمهوری جامعه دانستند همچنین پیشرفت تاکید مقابل خاطرنشان البته مشکلات سخنان دوگانه برخورد مجموعه‌های ادامه فرهنگی حوادث دانشگاهی سیستمی توانست صندوق قدرتها مسئله واقع‌بینی سیاسی ایستادگی نادرست خواندن موضوع شورای اقدام مستقل اقتصادی مجموعه وظیفه تولید بسیار عالِم نباید مهمترین گذشته مسایل استقلال مأیوس انقلابی تبیین اسلام دیگری فناوری خواندند خصمانه انسان خارجی انتخاباتی آرمانگرایی فراموش مواضع تشکلهایی چارچوب برداشت دیدار کوچک‌تر تهران تروریستی دبیرکل اتحادیه ضرورت اجرایی کمرنگ خانواده گسترده پایان ناامیدی همچون خواستندکه بحثهای خواستند درستی موارد آموزشی انتخابات منابع عملکرد کشورهای به‌وجود گرفته جهانی برنامه شرایطی به‌طور جمهوریاسلامی چگونه سنجیده سخنانشان تأیید رهبری داریم موردی نقادانهو مطالبه‌گرانه نخواهد بوجود مسئولان حالی‌که اداره مطالبه باشید احساس علاقه‌مند ناامید دوران مجازی نتیجه سیاست‌های روحیه اقدامات کارآمدی بزرگترین قانون جریان اعلام جوانان سالها سالهای برشمردند مقابله