برگزیده ها
مازندمجلس: وزیر نفت درباره حکم صادره در مورد صادرات گاز به ترکیه گفت: متن حکم را نه ما میتوانیم و نه طرف مقابل که منتشر کنیم چراکه غیر قانونی است اما در اختیار مراجع رسمی کشور می تواند قرار بگیرد.

به گزارش فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات کنونی قطر میادین مشترک ما با این کشور در چه وضعیتی قرار خواهند گرفت اظهار داشت: مسئله خاصی وجود نخواهد داشت و هر دو طرف طبق روال کار خود را انجام خواهند داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته میشود مذاکرات ایران با هند به دلیل توقع این کشور برای خرید گاز ارزانتر و مشابه آنچه به ترکیه ارسال میشود به شکست انجامیده و شرکتی روسی جای آن را گرفته است درست است یا خیر٬ گفت: این مسئله که هندی ها آمدند و درباره ترک ها با ما صحبت می کنند دروغ بزرگی است.

زنگنه ادامه داد: ما با هندی ها سر این موضوع که اگر فرزاد b را توسعه دهند و با قیمت گازی که از ما برداشت می کنند به توافق نرسیدیم٬ دو راه را هم به موازات مذاکرات با هندی ها دنبال می کنیم یکی اینکه شرکت گازپروم روسی آمده و درباره همان میدان فرزاد B و A پیشنهاداتی به ما داده است.

وزیر نفت تصریح کرد: راه دیگر اینکه ما خودمان شروع کردیم به تکمیل کردن مطالعات که اگر قرار شد به روش دیگری میدان را توسعه دهیم مطالعات آن را داشته باشیم و فرصت را از دست ندهیم.

وی درباره تشکیل کارگروهایی در وزارت نفت گفت: این کارگروه ها برای عقد قراردادهای بالا دستی نفت تشکیل شده است و برای بهره برداری پروژه ها نیست ٬ ما برای هر کدام از میدان ها یک کار گروه تشکیل دادیم.

زنگنه اضافه کرد: هر کدام از این کارگروه‌ها یک بخش فنی دارد که طرح توسعه میدان را بررسی کرده و با طرف خارجی مذاکره می کنند و هنگامی که به تفاهم رسیدند مسیری دارد که باید در شورای فنی ای که در سطح مدیریت برنامه ریزی تلفیقی بررسی شود که اگر بعد از آن لازم شد به شورای عالی مخازن خواهد رفت.

وزیر نفت درباره تغییرات کابینه اظهار بی اطلاعی کرد و پیرامون بحث تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس و کاهش تولیدات آن گفت: این موضوع را تایید نمی کنم٬ در همان موقع هم گفتیم این تولید مستمر شروع شده و جریان ادامه دارد و در حال تثبیت تولید در آنجا هستیم.

وی تاکید کرد: من هیچ گاه نگفتم در بنزین خود کفا می‌شویم روزنامه کیهان گفت و خودش هم باید جواب آن را بدهد بنابراین بروید از آقای شریعتمداری بپرسید.

وزیر نفت پیرامون بحث ارسال گاز به ترکیه خاطرنشان کرد: متن حکم را نه ما میتوانیم و نه طرف مقابل که منتشر کنیم چراکه غیر قانونی است اما در اختیار مراجع رسمی کشور می تواند قرار بگیرد اما می توانیم بحث را تشریح کنیم.

زنگنه در پایان با اشاره به صادرات نفت به اروپا خاطرنشان کرد: ما در صدد تنوع مشتریانمان هستیم٬ در سالیان تحریم پنج عدد مشتری داشتیم و الان اضافه شده و این روند ادامه دارد اما بدانید قیمت فروش نفت ما معمولا به شرق دور بیشتر از اروپاست.
زنگنه درباره میدان ترکیه ادامه تشکیل تولید توسعه اینکه اختیار منتشر صادرات مراجع بگیرد اضافه قانونی مطالعات بررسی شورای خاطرنشان چراکه پیرامون تواند خواهند میشود میتوانیم مسئله مذاکرات ارسال فرزاد موضوع مقابل اظهار