برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه از امیر قطر دعوت کرد تا برای حل بحران قطع رابطه برخی کشورها با این کشور به واشنگتن برود.

مازندمجلس: «شان اسپایسر» دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در صفحه توئیتر خود اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز از امیر قطر دعوت کرده است تا برای حل بحران میان برخی کشورها با این کشور به کاخ سفید برود.

همچنین تارنمای رسمی کاخ سفید در اطلاعیه ای اعلام کرد، ترامپ صبح روز چهارشنبه (به وقت محلی) در یک تماس تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، بر اهمیت همکاری همه کشورهای منطقه برای جلوگیری از تامین مالی سازمان های تروریستی و توقف ترویج افراطی گری تاکید کرد.

براساس این اطلاعیه، ترامپ همچنین تاکید کرد که متحد بودن شورای همکاری خلیج (فارس) و تقویت همکاری ایالات متحده با این شورا برای مبارزه با تروریسم و ارتقای ثبات منطقه ای حیاتی است.

در پایان این اطلاعیه آمده است، ترامپ برای حل اختلافات طرف های این بحران، پیشنهاد کمک کرد و گفت در صورت لزوم دیداری در کاخ سفید صورت گیرد.

عربستان روز دوشنبه (15 خرداد 96) به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.

در پی این اقدام قطر با ابراز تاسف از تصمیم این کشورها، آن را غیرقابل توجیه دانست و تاکید کرد، ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.

عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته اند.

روابط ریاض و ابوظبی با دوحه در روزهای اخیر به دلیل انتشار اظهارات منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید شده بود که سرانجام روز دوشنبه به قطع روابط دیپلماتیک میان آنها منجر شد.
ترامپ اطلاعیه همکاری همچنین روابط تاکید کشورها امارات بحرین اعلام تصمیم دیپلماتیک دوشنبه عربستان بحران منطقه جمهوری تروریسم اختلافات