برگزیده ها

مازندمجلس: صبح روز گذشته و درست لحظاتی پس از خبری‌شدن حادثه تروریستی در مجلس و حرم امام خمینی(ره) واکنش‌های کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی از فیس‌بوک و توییتر و ایسنتاگرام تا تلگرام به این موضوع شروع شد...

مازندمجلس: در لحظات ابتدایی بسیاری از کاربران اقدام به خبررسانی در این ‌باره می‌کردند، کسانی که از جزئیات مطلع بودند یا در حوالی محل‌های حادثه بودند از دیده‌ها و شنیده‌های خود می‌نوشتند و کسانی هم به نقل از افراد مطلع یا خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نکاتی را طرح می‌کردند، کمی بعد جریان غالب نوشته‌ها و مطالب منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی به سمت همدردی و اتحاد و نوشتن درباره وطن و مقاومت و ایستادن و لزوم همدلی با هم رفت. کاربران ایرانی زیادی، با تفکرات و دیدگاه‌های مختلف و متفاوت، از تهران تا خوزستان و آذربایجان‌ها و سیستان‌وبلوچستان، تا چهارگوشه جهان از اروپا و آمریکا تا استرالیا و شرق دور، در رابطه با حس و حال و نگرانی و نگاه خود به اتفاق تلخی که برای تهران افتاد می‌نوشتند. بخشی از نوشته‌های کاربران حاکی از احساسات و دل‌نگرانی آنها بود و برخی رهنمودهایی برای دیگر هم‌وطنان که در هنگامه بروز مسائلی از این دست باید چگونه رفتار و برخورد کرد. آنچه در ادامه آمده است بخشی از واکنش‌های این کاربران در شبکه‌های اجتماعی و به‌وي‍ژه در توییتر و فیس‌بوک است.

به گزارش نامه نيوز ، یکی از کابران در توییتر به نام «دلنها» در رابطه با این حادثه و با اشاره به اتفاق تلخی که رخ داد نوشت: «هر تهدیدی رو میشه یک فرصتش کرد، امیدوارم اتفاق امروز سبب اتحاد ملی بیشتر ایرانی‌ها بشه و تروریست‌ها از هر گروهی هستند، بفهند جایی بین ما ندارند».

نوشتن شعرهای ملی هم در این روز رونق فراوانی داشت و افراد بسیاری بخش‌های مختلف سرود‌ «ای ایران» و دیگر سرودها و شعارهای ملی‌گرایانه را با عکس‌های مختلف منتشر کردند. از جمله این بیت: «دشمن! ار تو سنگ خاره‌ای من آهنم، جان من فدای خاک پاک میهنم...».

کاربران زیادی هم روز گذشته به شیوه‌های اطلاع‌رسانی رسانه‌های مختلف در این رابطه انتقاد کردند. کاربران بسیاری از عدم پوشش خبری به موقع و حرفه‌ای و شفاف شبکه خبر نوشتند و آن را نقد کردند. کاربران دیگری هم به رسانه‌های خارج از کشور نقد کردند، از جمله این نوشته کاربری به نام «دن ایمان» که در توییتر در نقد بی‌بی‌سی نوشت: «BBCفارسی از لفظ «عملیات موفقیت‌آمیز تروریستی در تهران» استفاده می‌کنه، واقعا عملیاتشون موفقیت‌آمیز بود؟ بی‌بی‌سی از اهداف عملیات باخبر بوده؟».

در واکنش به عدم انتشار خبرهای دقیق و سریع از حادثه، مهدی پرپنچی از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی در واکنشی در توییتر خود چنین نوشت: «در اروپا هم پلیس و مراجع امنیتی، اخبار رسمی و دقیق درباره حملات تروریستی در جریان را بسیار کند و مبهم اعلام می‌کنند. انتقاد بی‌جا نکنیم».

عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی ایران هم در توییتر خود بعد از این حادثه چنین نوشت: «اینجا ایران است، در خانه ملت، شیعه، سنی، کرد، آذری، بلوچ، عرب، فارس، ترکمن، لر، همه یک‌صدا در مقابل هر متجاوزی به این خاک ایستاده‌ایم...».

یکی دیگر از کاربران توییتر به نام «مماس» هم با انتشار تصویری از نقشه ایران روی کره زمین چنین توییتی کرد: «از کل دنیا، همین یه تیکه خاک که بهش می‌گیم ایران سهم ماست، حفظ امنیت و موجودیتش رو سیاسی و ‌جناحی نکنید، همه اینا میان و میرن، ایران ولی باز سرجاشه».

کاربری به نام کیوان که خارج از ایران زندگی می‌کند هم از حس خود موقع دیدن و شنیدن اخبار درباره حادثه تروریستی دیروز نوشت: «دیدن تصاویر حمله تهران واقعا سخت است. مردان مسلح. رد خون بر دیوار. کودکی که از پنجره ساختمان آویزان شده. مچاله می‌شویم جلوی مانیتور».

کاربری دیگر نیز این شعر را توییت کرد: «با هم پشت ما کوهه، نمی‌ترسیم، نمی‌افتیم، نمی‌بازیم، این آواز نمی‌میره، تا وقتی که هم‌آوازیم».

«نفیسه مرشدزاده» هم در توییتر خود اين مطلب را پست کرد: «از باقی حملاتی یاد کنیم که تا الان با درایت نیروهای امنیتی‌ کشور خنثی شده تا این تجربه برای نسل‌های جدید، این‌قدر تازه باشد».

علی نصری تحلیلگر مسائل سیاسی هم در فیس‌بوک و کانال تلگرامی خود در واکنش به انتشار پوسترهایی که روی آن به انگلیسی نوشته شده برای تهران دعا کنیم و... از زاویه‌ای دیگر موضوع را دید و نوشت: «پوستر «Pray for Tehran» را دوست ندارم. این پوستر «تهران» را در کنار شهرهای «قربانی» داعش‌‌‌ قرار می‌دهد: «پاریس»، «لندن»، «بروکسل»، «استانبول»... تهران یک «قربانی» مظلوم و منفعل داعش نیست. تهران پوست داعش و سایر گروه‌های تروریستی را در سراسر منطقه کَنده است. بگذارید کسانی که امروز در شبکه‌های اجتماعی از عملیات تروریستی داعش در تهران ابراز خوشحالی می‌کنند پوستر «Pray for ISIS» بسازند!».

احسان سلطانی هم از همین زاویه موضوع را دیده و در فیس‌بوکش این‌طور نوشته است: «قرار نیست برای قربانیان عملیات تروریستی امروز پایتخت شمع روشن کنیم. برای قربانیانی که داعش به شهادت رساند عزاداری نمی‌کنیم. این همان چیزی است که تروریست‌های داعش انتظارش را می‌کشند: دیدن غم و غصه و نگرانی ناشی از اقدامات تروریستی رذیلانه‌شان؛ مردان و زنان این سرزمین در طول تاریخ نشان داده‌اند که با دست خالی هم توان دفاع از کشور و گرفتن انتقام خون به‌زمین‌ریخته تک‌تک فرزندانش را دارند، چه برسد به حالا که یکی از قدرت‌های این منطقه هستند. داعش و حامیانش آرزوی عراق و افغانستان‌شدن ایران را به گور خواهند برد». کاربران زیادی هم به یکی از شهدای حادثه تروریستی دیروز در مجلس اشاره کرده و درباره او این‌طور نوشتند: «شهادت هانیه اکبری آموزش‌یار نهضت سوادآموزی در حمله امروز که برای پیگیری مطالبات صنفی از استان لرستان به مجلس و تهران آمده بود مظلومانه‌ترین اتفاق دیروز بود».
گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در تهران، هم در واکنش به حوادث دیروز در توییتر نوشت: «سازمان_ملل به خانواده‌های قربانیان حملات امروز #تهران تسلیت می‌گوید. #ترور ناشی از نفرت است اما در نهایت عشق و جست‌وجوی #صلح پیروز می‌شود». کاربری به نام خودنویس هم در رابطه با این حادثه چنین چیزی نوشت: «با اتحاد ایران توییت کنید، نذارید هیچ گروه و جناحی با ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلود حوادث تروریستی تهران بین مردم شکاف ایجاد کنن». کاربران بسیاری هم از لزوم انتشارندادن شایعه‌ها و خبرهای دروغ در مواقع بحرانی نوشتند؛ از جمله جواد دلیری، سردبیر روزنامه اعتماد که در توییترش نوشت: «شایعه از بمب مخرب‌تر است مراقب باشید هر خبری را منتشر نکنید».

امیرعلی صفا، از دیگر اهالی توییتر، هم درباره این موضوع چنین چیزی نوشت: «الان یکی از مهم‌ترین کارها برای امنیت روانی و جلوگیری از شایعات اینه که شبکه خبر بشه مرجع سریع‌ترین اخبار با پوشش زنده».

کاربران زیادی هم طعنه‌زدن به وضعیت امنیت کشور و شوخی با آن را نقد کردند؛ کاری که روز گذشته تعداد معدودی از کابران انجام دادند. یکی از کاربران توییتر در همین رابطه نوشت: «زیرسؤال‌بردن امنیت و ثبات کشور و تمسخر آن به‌واسطه اقدامات تروریستی کور مجلس و حرم قطعا اگر از سر کینه و دشمنی به ایران نباشد یک حماقت تمام‌عیار است».

اسپینوزا هم در همین رابطه این‌طور نوشت: «امنیت چیزی نیست که مسخره جناح‌بازی شود. از کسانی که در این فضا مزه‌پرانی می‌کنند فاصله بگیریم». یکی دیگر از کاربران به نام مریم هم موضوع را این‌طور دید: «نیمه پر یعنی همبستگی و همدلی شما، نیمه خالی، اون دردیه که وقت خوندن تحلیل‌های از آبِ گل‌آلود ماهی‌گیران، تو دل آدم میشینه».

به‌غیر از ایرانیان، کاربران زیادی از گوشه‌وکنار دنیا هم در رابطه با حادثه دیروز با تهران همدردی کردند؛ از جمله کاربری به نام صابر حسینی از افغانستان که در فیس‌بوک خود نوشت: «تروریسم دشمن بشریت است. آنان بدون اینکه ترحم داشته باشند به جامعه جهانی آسیب می‌رسانند. کشور‌ها باید در مقابل این پدیده زشت سیاست واضح و روشن داشته باشند. تجربه نشان داده که هیچ کشوری از این خطر محفوظ نیست. پس بهتر آن است که برای ازبین‌بردن آن تلاش‌های مؤثر صورت بگیرد. دوستان ایرانی تسلیت...»
کاربران تهران تروریستی توییتر حادثه رابطه امروز درباره کاربری دیروز زیادی امنیت مختلف واکنش عملیات موضوع اتفاق این‌طور بسیاری کسانی اجتماعی شبکه‌های پوستر اتحاد نوشته بی‌بی‌سی همدلی فیس‌بوک اخبار حوادث انتشار سیاسی مردان نکنید باشند تسلیت مقابل اقدامات قربانیان منطقه گل‌آلود تجربه شهادت قربانی کردند؛ توییت رسانه‌های نوشتن ایرانی اروپا نگرانی همدردی جریان می‌کردند می‌نوشتند افراد کابران اشاره واقعا خبرهای حملات موفقیت‌آمیز نوشتند منتشر گذشته انتقاد نماینده