برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه "عکاظ" سعودی در تازه ترین اتهامات خود علیه ایران مدعی شد که یک سرکرده گروه تروریستی القاعده مدتی طولانی در ایران به سربرده است.

مازندمجلس: روزنامه سعودی عکاظ که از آن به عنوان روزنامه نزدیک به دفتر پادشاهی سعودی یاد می شود، امروز نوشت: اعتراف های صالح القرعاوی موسس گردانهای عبدالله عزام از دست داشتن قطر در حمایت مالی از فعالیت های شبکه تروریستی القاعده حکایت دارد.

این روزنامه سعودی افزود: القرعاوی در دوره ارتباطش با گروه طالبان برای کسب موافقت دولت قطر - در جریان سرپرستی این کشور بر مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان با حمایت آمریکا- تلاش کرده است تا دوحه بازداشت شدگان افغان در گوانتانامو را تحویل گرفته و به آنها تابعیت قطری بدهد.

روزنامه عکاظ سپس تلاش کرد تا پای ایران را به میان بکشد و مدعی شد: القرعاوی - بعد از آنکه عربستان او را از پاکستان تحویل گرفت- در جریان جلسات بازجویی اعتراف کرد که در دوره حضورش در ایران برای مدتی طولانی به منظور کار برای شبکه القاعده، چندین بار حمایت مالی از سوی شخصیت های قطری برای این شبکه و عناصرش دریافت کرده است.

این روزنامه سعودی در ادامه ادعای خود افزود: القرعادی گفته است  که بعد از انتقال از ایران به وزیرستان در شمال غربی پاکستان در مرز با افغانستان، به یکی از گروهک های تروریسی هم پیمان با طالبان پیوسته است تا عناصر تروریست را برای اجرای عملیات رزمی علیه نیروهای آمریکایی و افغان آموزش دهد.

این روزنامه بار دیگر به مقوله ارتباط قطر با طالبان از زبان القرعاوی پرداخت و به نقل از وی نوشت: القرعاوی از جزئیات مذاکراه بین گروه طالبان و آمریکایی ها مطلع شد. طالبان شرط کرده بود که مذاکرات از موضع برابر برگزار شود و با وجود پیشنهاد چند کشور برای میزبانی، توافق شد که قطر کشور میزبان مذاکره باشد. القرعاوی گفت که این ملاعمر سرکرده سابق طالبان بود که خواسته است تا قطر میزبان مذاکرات باشد و این هم به دو دلیل بوده است؛ نخست به خاطر نقش حمایتی قطر از طالبان و دوم نبود سفارت قطر در کابل از زمان حمله آمریکا به افغانستان.

روزنامه عکاظ به نقل از القرعاوی افزود: مذاکرات در قطر با چند توصیه همراه بود. یک توصیه این بود که بازداشت شدگان افغان گوانتانامو به قطر تحویل شوند و به آنها  تابعیت قطری داده شود و درمقابل طالبان یک اسیر آمریکایی را که از 10 سال پیش نزد خود دارد، تحویل دهد.

طالبان روزنامه القرعاوی مذاکرات تحویل سعودی افغان آمریکایی افغانستان حمایت افزود پاکستان اعتراف توصیه میزبان القاعده آمریکا بازداشت شدگان جریان گوانتانامو