برگزیده ها

مازندمجلس: به عقیده کارشناسان روس، حملات تروریستی تهران را می‌توان نتیجه افزایش تمایلات ضدایرانی در جریان «بحران قطر» دانست و اگر کشورهای عربی مستقیما هم عامل این اقدام نباشند، ولی از بروز آن خرسند هستند.

مازندمجلس: روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» امروز در تحلیلی نوشته است: در دو حادثه تروریستی روز جهارشنبه در تهران، پایتخت ایران، 13 نفر کشته و بیش از 40 نفر زخمی شدند. چند ساعت قبل از این حمله، مقامات ریاض وعده داده بودند که «ایران بهای حمایت خویش از تروریستها را خواهد پرداخت». همین مسئله باعث شد که طرف ایرانی، عربستان را متهم کند که گروههای تروریستی مورد حمایت عربستان، عامل حملات تروریستی تهران بودند. ضمن اینکه گروه تروریستی داعش در یک پیام ویدئویی 24 ثانیه ای، مسئولیت این حملات تروریستی را برعهده گرفت.

به گزارش نامه نيوز ، البته کارشناسانی که این روزنامه با آنها گفتگو کرده، درمورد دست داشتن داعش در حملات تروریستی روز گذشته تهران تردید دارند.

"سرگئی دمیدینکو" رئیس آکادمی ملی و سرویس دولتی زیر نظر دفتر ریاست جمهوری روسیه می گوید: «به احتمال زیاد این اقدام تروریستی کار داعش و یا گروههای تروریستی وابسته به آن نیست، با توجه به اینکه عاملین آن ظاهرا اتباع ایرانی بوده اند. در ایران، بخصوص استان بلوچستان گروههای افراطگرای اسلامی، از جمله گروه «جندالله» فعال هستند که هر از چندگاهی به نیروهای نظامی دولتی نیز حملاتی می کنند. این گروهها ممکن است برای انجام چنین حمله ای در تهران از سوی برخی نیروهای خارجی تحریک شده باشند.»

تشدید اقدامات ضدایرانی در منطقه و عامل قطر

"ایرینا ازویاگلسکایا" کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه نیز معتقد است که حملات تروریستی در تهران را می توان نتیجه تمایلات ضدایرانی دانست که در جریان «بحران قطر و برخی کشورهای عربی» در منطقه خلیج فارس افزایش پیدا کرده است.   

این کارشناس به «گازیتا.رو» گفته است: «به عقیده من، بحران قطر تمایلات ضدایرانی افراطی در منطقه را افزایش داده است. گروههای افراطی سنی متعددی در منطقه می توانند در این حمله دست داشته باشند.»

این مسئله جالب توجه است که توقف روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با قطر، به بهانه داشتن ارتباط این کشور با ایران و حمایت مالی از تروریسم، دقیقا دو هفته بعد از آن رخ داد که در نشست سران کشورهای عربی در ریاض که در حضور "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، از تشکیل جبهه واحدی علیه ایران صحبت به میان آمد.  

دمیدینکو در این رابطه گفته است: «کشورهای عرب ایران را به تامین مالی تروریسم بین المللی متهم می کنند، ولی باید دید پشت این اتهام چه کسانی قرار دارند؟ نیروهای سنی افراطگرا. در صورتی که تاکنون هیچ دلیلی برای اثبات حمایت تهران از گروههای تروریستی بدست نیامده است. البته ایران از جنبش حزب الله لبنان حمایت می کند که از سوی برخی کشورها، جزو گروههای تروریستی شناخته شده است. ولی مسئله حمایت تهران از حزب الله در حقیقت پیوند ایران با شیعیان لبنان است. ضمن اینکه این جنبش در داخل لبنان، یکی از ساختارهای ملی این کشور محسوب شده و نقش زیادی در تامین امنیت لبنان دارد.»

این کارشناس روس یادآور شده است که نباید در جنجال بوجود آمده بین قطر و کشورهای عربی به دنبال عامل ایران بود. در واقع طی چند سال اخیر دوحه تلاش کرده تا از زیر کنترل عربستان خارج شود، برای اینکه خود ادعای رهبری جهان اسلام را دارد و مسلما این مسئله به مزاق ریاض خوش نیامده است.

هدف از اقدام تروریستی، ضربه زدن به ثبات سیاسی ایران بود

ایرینا ازویاگلسکایا معتقد است: «حتی اگر کشورهای عربی مستقیما هم از اقدام به حملات تروریستی در تهران حمایت نکرده باشند، ولی در هر صورت این حمله مورد رضایت آنها قرار گرفته است. در حقیقت این حملات، نتیجه اقدامات ضدایرانی کشورهای عربی منطقه است، بخصوص در شرایط کنونی ایران که به تازگی انتخابات ریاست جمهوری را با موفقیت پشت سر گذاشته است و مردم ایران از "حسن روحانی" رئیس جمهوری این کشور بار دیگر حمایت کردند، فردی که مسائل را از طریق گفتگو حل و فصل کرده و وعده بهبود اوضاع اقتصادی در کشور را داده است. بدین ترتیب هدف از این حملات را می توان ضربه زدن به ثبات سیاسی داخلی در ایران نامید.»
تروریستی تهران حمایت حملات کشورهای گروههای منطقه جمهوری عربستان اینکه ضدایرانی لبنان مسئله کارشناس نیروهای باشند اقدام نتیجه تمایلات تروریسم نیامده حقیقت سیاسی تامین معتقد افزایش افراطی بحران بخصوص البته گفتگو ایرانی گازیتا روزنامه داشتن آکادمی اقدامات روسیه ریاست دولتی ازویاگلسکایا