برگزیده ها
استاد دانشگاه لندن: حمله به ایران به اندازه حمله به آمریکا مهم است / واشنگتن پست: بیانیه کاخ سفید از خط قرمزهای جهان عبور کرد

مازندمجلس: روزنامه واشنگتن پست در تحلیل پیام تسلیت ترامپ نوشت: کاخ سفید طبق روال همه حملات مرتبط با داعش را در هر جای دنیا از پاریس تا لندن تا منچستر و حتی فیلیپین محکوم می‌کند. اما روز چهارشنبه با وجود گذشت ساعت‌ها از حادثه هیچ پیامی از سوی ترامپ منتشر نشد. زمانی که ترامپ سکوتش را شکست پیامی صادر کرد که همه حسن نیت دیپلمات‌های آمریکایی را که می‌خواستند تسلیت‌شان را اعلام کنند خاموش کرد.

مازندمجلس: روزنامه واشنگتن پست در تحلیل پیام تسلیت ترامپ نوشت: کاخ سفید طبق روال همه حملات مرتبط با داعش را در هر جای دنیا از پاریس تا لندن تا منچستر و حتی فیلیپین محکوم می‌کند. اما روز چهارشنبه با وجود گذشت ساعت‌ها از حادثه هیچ پیامی از سوی ترامپ منتشر نشد. زمانی که ترامپ سکوتش را شکست پیامی صادر کرد که همه حسن نیت دیپلمات‌های آمریکایی را که می‌خواستند تسلیت‌شان را اعلام کنند خاموش کرد.

به گزارش ایلنا، روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی حواشی و بازتاب‌های حمله روز گذشته تروریست‌های داعش به تهران را در آمریکا مورد بازبینی قرار داد و نوشت: این اولین بار در دهه اخیر است که تهران هدف حمله تروریست‌ها قرار می‌گیرد. 

در گزارش واشنگتن پست چارلی وینتر استاد مرکز بین‌المللی مطالعات رادیکال در دانشگاه کینگز کالج لندن گفته: حمله به ایران همان قدر مهم و عظیم است که حمله به آمریکا یا اسرائیل.  ایران یک کشور شیعه است. این فرقه از اسلام دشمن گروه‌های تروریستی محسوب می‌شود و این شامل گروه‌هایی مانند داعش نیز می‌شود. شیعیان بسیاری با حمایت‌های ایران در عراق و سوریه در جبهه‌های نبرد با افراط‌گرایان و داعش در نبرد هستند.

در این گزارش همچنین گفته شده در خلال این حادثه در تهران موج تسلیت‌ها و محکومیت‌ها به سمت ایران سرازیر شد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همدردی خود را با قربانیان حادثه اعلام کرده و گفته این حادثه قطعا اتفاق ناگواری بوده است. 

«امانوئل ماکرون» رییس جمهور فرانسه نیز با حسن روحانی تماس گرفت و درباره افزایش همکاری‌ها در مبارزه علیه تروریسم صحبت کرد.

«ولادیمیر پوتین» نیز ضمن محکومیت این اقدام تروریستی آمادگی روسیه برای اقدامات مشترک بعدی با ایران را اعلام کرد.

اما در پیام تسلیت ترامپ تفاوت‌هایی وجود دارد. کاخ سفید طبق روال، همه حملات مرتبط با داعش را در هر جای دنیا از پاریس تا لندن تا منچستر و حتی فیلیپین محکوم می‌کند. اما روز چهارشنبه با وجود گذشت ساعت‌ها از حادثه هیچ پیامی از سوی ترامپ منتشر نشد.

سخنگوی وزارت خارجه بیانیه رسمی در محکومیت این اقدام صادر کرد و گفت: «تروریسم شرور هیچ جایی در جهان صلح‌آمیز نیست و تمدن ندارد.»

زمانی که ترامپ سکوتش را شکست پیامی صادر کرد که همه حسن نیت دیپلمات‌های آمریکایی را که می‌خواستند تسلیت‌شان را اعلام کنند خاموش کرد.

در این پیام آمده: ما برای قربانیان بی‌گناه ترور در ایران دعا می‌کنیم. برای مردم ایران که در چنین موقعیت چالش‌برانگیزی قرار گرفته‌اند نیز دعا می‌کنیم. ما شاهدیم که کشورهایی که تروریست را حمایت می‌کنند خودشان قربانی شری خواهند شد که ایجاد کرده‌اند.

در پی صدور این پیام خبرنگار بی بی سی در آمریکا در توییتی نوشت: تصور کنید بعد از ۱۱ سپتامبر ایران خطاب به آمریکا می‌گفت که اشتباه از خودتان بوده و باید تاوان آن را پس بدهید.

در این گزارش همچنین گفته شده اینکه اهداف سیاسی را زمانی که باید برای جان مردم بیگناه ناراحت باشیم وارد ماجرا کنیم بسیار سبوعانه است. با وجود تنش‌های میان ایران و آمریکا و اینکه دولت ترامپ ایران را تحت نظر اعلام کرده است این طرز انتشار بیانیه از سوی کاخ سفید همه خطوط قرمز را در جهان رد کرده است.

مقامات ایرانی به طور معمول برای همه حملات تروریستی حتی در آمریکا ابراز تاسف کرده و آن را محکوم می‌کنند. سال گذشته در قتل عام اورلاندو ایران بدون اینکه آمریکا را شیطان بزرگ خطاب کند تاسف خود را از این حادثه اعلام کرد. بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نیز ایرانی‌ها برای احترام به قربانیان شمع روشن کردند.

خصومت ترامپ با ایران بخشی از سیاست‌های منطقه‌ای آمریکاست. سران اسرائیل و عربستان ایران را یک تهدید در منطقه و عامل بی ثباتی می‌دانند. 

ایران مورد حمله تروریست‌هایی قرار گرفته که به ایدئولوژی مفتیان عربستان نزدیک است. دولت‌های گذشته آمریکا در دهه‌های گذشته نسبت به تصمیمات بی‌ثبات‌کننده سعودی‌ها در جهان اسلام چشمانشان را بسته بودند. در شرایط فعلی هم به نظر می‌رسد ترامپ نیز که خود را علیه اسلام رادیکال تعریف کرده است، بیش از هر زمان دیگری به سعودی‌ها نزدیک شده است.

تنها چند ساعت بعد از حمله تروریستی در تهران مجلس سنای آمریکا به لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران رای داد. تعداد کمی از سناتورهای دموکرات خواستار تعلیق و عقب انداختن این اقدام به دلیل زمان‌بندی بد آن شدند اما آنها نیز در نهایت در رای‌گیری شرکت کردند.

«برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی و نامزد حزب دموکرات در انتخابات سال گذشته در مجلس گفته بود روزی که ایران تحت حمله داعش قرار گرفته است زمان مناسبی برای تصویب قانون تحریم‌ها علیه این کشور نیست.

این گزارش مدعی شده بیانیه سپاه پاسداران پس از این حادثه انگشت اتهام را به سوی آمریکا نشانه رفته و در آن نوشته شده است: همه شاهد بودند که  این حمله تروریستی تنها یک هفته بعد از دیدار رییس جمهور آمریکا با سران کشورهای منطقه رخ داده است که از بنیادگرایان تروریست حمایت می‌کنند. در این بیانیه به طور مستقیم نامی از عربستان برده نشده است.

در گزارش واشنگتن پست آمده با توجه به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به نظر می‌رسد سفر ترامپ به عربستان آتش این اختلافات را داغ‌تر کرده است.

شورای ملی ایرانیان آمریکا که برای تعامل بین ایران و آمریکا ایجاد شده است نیز نسبت به بیانیه کاخ سفید ابراز خشم کرده است.

آمریکا ترامپ حادثه بیانیه اعلام گزارش گذشته تهران تروریستی واشنگتن پیامی عربستان زمانی اقدام قربانیان اسلام آمریکایی اینکه حملات دموکرات محکوم محکومیت تروریسم سعودی‌ها جمهور نزدیک افزایش می‌رسد گرفته حمایت ایجاد ابراز تروریست منطقه می‌کنیم سپتامبر تسلیت‌شان پاریس منچستر فیلیپین مرتبط تسلیت استاد دانشگاه روزنامه می‌کند چهارشنبه خاموش رادیکال اسرائیل می‌خواستند دیپلمات‌های ساعت‌ها منتشر سکوتش همچنین