برگزیده ها
مازندمجلس: بر اساس نتایجی که رسانه‌های انگلیسی روز جمعه از انتخابات پارلمانی زودهنگام دیروز منتشر کردند، حزب محافظه‌کار ترزا می در این انتخابات پیروز شد اما احتمالا اکثریت مطلق ضعیف (330 کرسی) را که در مجلس عوام در دست داشت، از دست داد.

با توجه به اینکه این حزب و سایر احزاب سیاسی قادر به کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام نشده اند، انگلیس همانند سال 2010 میلادی، بار دیگر با پارلمان معلق مواجه است. پارلمان معلق در شرایطی پدید می آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت 650 کرسی مجلس عوام که 326 کرسی ( نصف به علاوه یک) است، را به دست آورند .

بدین ترتیب حزب محافظه کار که بیشترین کرسی ها مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت بایستی با یک حزب دیگر ائتلاف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، نتایجی که تاکنون از مجموع 650 کرسی اعلام شده است، به شرح زیر است:

حزب محافظه‌کار 318 کرسی
حزب کارگر 261 کرسی
حزب لیبرال دموکرات 13 کرسی
حزب ملی اسکاتلند 35 کرسی 
حزب سبزها 1 کرسی
حزب استقلال (یوکیپ) صفر کرسی
بقیه احزاب 22 کرسی

تکلیف 10 کرسی نیز هنوز مشخص نشده است.

سخنان نخست وزیر انگلیس
نخست وزیر انگلیس گفت، نتایج انتخابات هر چه باشد، حزب محافظه کار وی برای ایجاد ثبات در کشور تلاش خواهد کرد. ترزا می این اظهارات را روز جمعه در جمع هوادارانش در منطقه «مِیدن هِد» شهر لندن مطرح کرد.
نخست وزیر انگلیس گفت: در این برهه از زمان، این کشور بیش از هر چیز دیگری به دوره ای از ثبات نیاز دارد و بر اساس نشانه هایی که وجود دارد، اگر این مسئله درست باشد، اگر حزب محافظه کار بیشترین کرسی ها و اکثریت آراء را از آن خود کند، وظیفه ماست که اطمینان بخشی کنیم که دوره ای از ثبات را در کشور خواهیم داشت و این کاری است که ما انجام خواهیم داد.

می در ادامه گفت:زمانی که ما این کارزار را به راه انداختیم، مسائلی را که اولویت اصلی مردم انگلستان است مورد ملاحظه قرار دادیم، به موضوع برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به درستی پرداختیم، مطمئن شدیم که ما (دولت و مردم) هر دو می توانیم به شناسایی و رویارویی با چالش های پیش روی کشورمان بپردازیم و هر کاری که انجام دادیم در جهت منافع ملّی مان بود. این همیشه همان کاری بوده است که من حتی زمانی که نماینده پارلمان بودم هم تلاش می کردم انجام دهم و امروز صبح هم تصمیم من انجام چنین کاری است. زمانی که به جلو نگاه می کنیم و برای مطلع شدن از نتایج نهایی [انتخابات] منتظر می مانیم، به این مسئله واقفم که کشور به دوره ای از ثبات نیاز دارد و این نتایج هر چه باشد، ما تلاش خواهیم کرد وظیفه خود را برای برقراری آن ثبات انجام دهیم و به این ترتیب همه ما به عنوان یک کشور با هم به جلو پیش خواهیم رفت.

دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام
 مردم انگلیس روز پنجشنبه در انتخابات سراسری برای تعیین سرنوشت 650 کرسی پارلمان به پای‌صندوق‌های رأی رفتند. انتخاباتی که طبق تصمیم ترزا می، نخست‌وزیر، 3 سال پیش از موعد مقرر برگزار شد. 

حدود یک ماه‌ونیم پیش نخست‌وزیر انگلیس به میان خبرنگاران آمد و از تصمیمش برای برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد. خانم «می» نیاز به یک پارلمان یکدست و حامی دولت برای حضور قوی در مذاکرات مربوط به خروج از اتحادیه اروپا، موسوم به «برگزیت» را دلیل این تصمیم اعلام کرد.

سیاست در انگلیس به‌طور سنتی در کنترل دو حزب اصلی این کشور یعنی حزب محافظه‌کار و حزب کارگر است. حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد، تشکیل‌دهنده قدرت خواهد بود. دو حزب محافظه کار و کارگر بیشترین هواداران را دارند و قدرت سیاسی همیشه میان این دو دست به‌دست می‌شود.

محافظه‌کاران همیشه به تفکرات راست سیاسی تمایل داشته‌اند و حزب کارگر که برخاسته از جنبش کارگری است، به تفکرات چپ. در میانه این دو تفکر، حزب لیبرال دمکرات قرار می‌گیرد که در مقایسه با راست‌ها و چپ‌ها طرفداران چندانی ندارد. حزب استقلال بریتانیا بعد از حزب لیبرال دمکرات، قرار می‌گیرد.

ترزا می‌که سال گذشته پس از استعفای کامرون جانشین او شد، اگرچه به بهانه «حضور پرقدرت» در مذاکرات برگزیت، انتخابات زودهنگام را کلید زد اما نیم‌نگاهی هم به‌نظرسنجی‌ها داشت. مخالفان نخست‌وزیر انگلیس معتقدند او به‌خاطر افول حزب کارگر درنظرسنجی‌ها تصمیم گرفت انتخابات را پیش از موعد مقرر برگزار کند تا بتواند علاوه بر کرسی‌های تحت کنترل محافظه‌کاران، تعدادی از کرسی‌های حزب کارگر را هم به‌دست آورد و نقش این حزب را در پارلمان کم‌رنگ کند.

برگزیت، خدمات بهداشتی، اشتغال و امنیت، 4موضوع محوری در مباحث انتخاباتی انگلیس طی هفته‌های اخیر بوده است. طی این مدت درحالی‌که ترزا می، رهبر محافظه‌کاران، بیشتر روی مسائل مربوط به برگزیت متمرکز شده بود، جرمی کوربین با انتشار یک مانیفست جدید وعده‌های معیشتی بسیاری به مردم انگلیس داد؛ اقدامی که رشد بی‌سابقه و ناگهانی او و حزبش درنظرسنجی‌ها را به‌دنبال داشت.

وعده‌های کوربین که بسیاری از تحلیلگران آنها را وعده‌های پوپولیستی خوانده‌اند باعث شد تا فاصله 20درصدی 45روز پیش حزب کارگر با حزب محافظه‌کار درنظرسنجی‌ها، به 5درصد در روز آخر تبلیغات کاهش پیدا کند. این وضعیت حتی احتمال کاهش تعداد کرسی‌های متعلق به محافظه‌کاران در پارلمان را مطرح کرده است.
انگلیس انتخابات پارلمان کارگر برگزیت کرسیحزب محافظه‌کاران محافظه کرسی‌های خواهیم سیاسی تصمیم بیشترین اکثریت محافظه‌کار درنظرسنجی‌ها زمانی وعده‌های کوربین همیشه به‌دست نتایج نخست‌وزیر زودهنگام لیبرال احزاب تفکرات برگزار مذاکرات مربوط می‌گیرد کنترل دمکرات مسئله علاوه ترتیب نتایجی تشکیل احتمال اعلام استقلال اتحادیه اروپا دادیم وظیفه انتخاباتی برگزاری