برگزیده ها
مازندمجلس: پس از به وجود آمدن تنش و قطع روابط عربستان و همپیمان آن با قطر، رسانه های سعودی و اماراتی حمله های شدیدی را علیه قطر آغاز کرده اند و قطر را به حمایت از تروریسم متهم می کنند.

این موضوع سبب شد رسانه های قطر در برابر رسانه های عربستان و امارات واکنش نشان دهند و به دفاع از سیاست های قطر بپردازند.به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرانا، زمانی که خبرگزاری رسمی قطر «قنا» اظهارات «تمیم بن حمد بن آل ثانی» امیر قطر درباره ایران را منتشر کرد این خبر مانند آتشی در انبار کاه بود. پس از این موضوع بلافاصله رسانه های وابسته به عربستان و امارات به اظهارات امیر قطر واکنش نشان دادند.

به گزارش ایرنا، با تداوم بحران در روابط عربستان و همپمانان آن با قطر و قطع روابط دیپلماسی این کشورها با قطر جنگ رسانه‌ای بین دوطرف شدت گرفت و هریک دیگری را به حمایت از تروریسم و فساد متهم می کنند. این گزارش دربردارنده برخی از گزارش هایی است که در آن میان رسانه های قطر و عربستان و همپیمانان آن جنگ رسانه ای در جریان دارد.

** جنگ رسانه ای عربستان و همپیمانان آن علیه قطر
جنگ رسانه ای میان قطر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان آغاز شده است. رسانه های هر یک از این کشورها دیگری را به حمایت از تروریسم و فساد متهم می کنند. در این زمینه روزنامه های «عکاظ»، «الریاض»، «المدینه»، «الجزیره» عربستان، «الاتحاد» و «الخلیج» امارات، از جمله رسانه هایی بودند که در گزارش های خود به قطر حمله کردند.

در این زمینه روزنامه عکاظ عربستان گزارش هایی را منتشر کرده است که در آن بر روابط خاندان حاکم قطر و گروه القاعده تاکید می کند. این روزنامه در گزارش خود بر گزارش های فوریه گذشته تارنمای «ای بی سی نیوز» استناد کرده است. در این گزارش آمده است «خالد شیخ محمد» مغز متفکر حوادث یازدهم سبتامبر سال 2001 میلادی که مجری آن گروه القاعده به رهبری «اسامه بن لادبن» بود از حمایت ویژه «عبدالله بن خالد آل ثانی» یکی از اعضای خاندان حاکم بر قطر برخوردار بود. در گزارش روزنامه عکاظ آمده است میان خاندان حاکم بر قطر و القاعده، داعش و گروه اخوان المسلمین ارتباط وجود دارد.

نویسنده این گزارش در تیتری با عنوان «ازدواج عرفی میان قطر و تروریسم» نوشت: این ازدواج زمانی که در قرن پیش «حمد بن خلیفه» علیه پدر خود کودتا کرد، آغار شد. او سپس شبکه توطئه گر «الجزیره» را تاسیس کرد و به مدت طولانی به عنوان وزارت مطبوعات و بازوی تبلیغاتی برای گروه القاعده فعالیت کرد.

روزنامه الریاض در گزارشی با عنوان «قطر به دلیل تزریق اموال نقدی برای حمایت از تروریسم و برهم زدن ثبات منطقه آلوده است» بر روی روابط قطر با گروه های تروریستی تمرکز کرد. این روزنامه در گزارش خود بر گزارش وزارت امور خارجه آمریکا که در سال 2015 میلادی منتشر شد، تمرکز کرد. در آن گزارش آمده است نهاد ها و افرادی در داخل قطر هنوز هم از گروه های تندرو به ویژه جبهه النصره حمایت مالی می کنند.

روزنامه المدینه عربستان در گزارشی به عنوان «قطر چگونه به قبله و پناهگاه امنی برای تروریست ها تبدیل شد» با تکیه به گزارش تارنمای «ای بی سی نیوز» قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

روزنامه الجزیره در سرمقاله خود با عنوان قطر چاه خیانت نوشت: قطر با سیاست ها خود از مسیر کشور های حاشیه خلیج (فارس) و عربی و اتحاد و همگرایی خارج شده و با اقدام های خصمانه خود علیه کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس، ثبات منطقه را هدف قرار داده است. طی سال ها گذشته با وجود تلاش های بسیار عربستان و همپیمانان آن در کشورهای عربی برای تشویق دوحه به پایبندی به تعهدهای خود باز هم قطر سرکشی کرد و از گروه های تروریستی پذیرایی کرد. این کشور برای نادیده گرفتن حاکمیت کشورهای همسایه و منطقه و ایجاد تفرقه فضای سازی کرد و در بسیاری از کشورها از کانون های فاسد و تروریست حمایت کرد و این نشان می دهد قطر تصویر کاملی از خیانت است.

روزنامه الاتحاد امارات هم در چندین گزارش به قطر حمله کرد. در شماری از این گزارش ها از قطر به عنوان پشتیبان تروریسم در منطقه یاد شده است.

روزنامه الخلیج امارات هم در گزارشی از روابط میان موسسه خیریه «عید آل ثانی» با تروریست ها سخن به میان آورد و قطر را حامی تروریست هایی معرفی کرد که اکنون در لیبی، سوریه، یمن و حتی مالی دست به خشونت می زنند. در این گزارش آمده است این موسسه از گروه های تروریستی در این کشورها با دست و دل بازی تمام حمایت می کند.

** واکنش رسانه های قطری در برابر حمله رسانه ای عربستان و همپیمانان آن
روزنامه های «الوطن»، «الرایه»، «الشرق» و شبکه «الجزیره» قطر در برابر حمله رسانه های عربستان و همپیمانان آن واکنش نشان دادند و این کشورها را به بحران آفرینی در منطقه متهم کردند.

روزنامه های قطر هم حمله به قطر را قابل توجیه نمی دانند. در این زمینه روزنامه الوطن قطر نوشت: تلاش می شود به قطر لطمه زده شود و اتهام ها و اظهارات بی اساس سرهم می شود.

روزنامه الوطن در گزارشی دیگر نوشت: جنگ رسانه های که روزنامه های عربستان و امارات علیه قطر آغاز کرده اند منطقه را به مرحله پیش از دولت سازی پیش می برد. این در شرایطی است که این کشورها بیش از 50 و حتی حدود یک قرن است که به جامعه سیاسی گرایش دارند. این روزنامه از کاهش تعامل سیاسی به سطح جاسوسی توسط عربستان و همپیمانان آن ابراز تاسف کرد.

شبکه الجزیره هم در گزارشی از ائتلاف حمله به یمن انتقاد کرد. بر پایه گزارش این رسانه دولت های عضو ائتلاف حمله به یمن حقوق مردم یمن را نادیده می گیرد. این شبکه به نقل از گزارش سازمان حقوق بشری و آزادی «سام» که مقر آن در ژنو است نوشت در شهرهای عدن، المکلا، سقطری و حضرموت یمن زندان های سری وجود دارد که توسط تشکیلات نظامی خارجی اداره و قوانین حقوق بشری نادیده گرفته می شود. نیروهای امارات بر این تشکیلات نظارت دارد. برپایه این گزارش زندانیان این زندان های سری با انواع شکنجه های جسمی و روانی دست و پنجه نرم می کنند و از ساده ترین حقوق محروم شده اند.

روزنامه الرایة قطر در گزارشی با عنوان«هرگونه می خواهید زوزه بکشید قطر سیاست خود را تغییر نخواهد داد» نوشت: عربستان و امارات شیوه باندها را که بیانگر تعصب قبیله ای است و هیچ ارتباطی با کشور داری ندارد، ادامه می دهند.

روزنامه الشرق قطر هم نسبت به شعله ور شدن آتش فتنه هشدار داد و نوشت برخی از کشورهای منطقه برای برافروختن آتش فتنه و اختلاف تلاش می کنند و این موضوع به سود کشورهای حاشیه خلیح فارس که از همگرایی و انسجام برخودارند، نیست.

به نوشته این روزنامه این فتنه های آشکار و جنگ رسانه ای علیه قطر به سود هیچ کس نیست و در پیش گرفتن شیوه درگیری از هیچ توجیه، منطق و عقلانیتی برخوردار نیست.
گزارش روزنامه رسانه عربستان امارات حمایت عنوان تروریسم منطقه همپیمانان کشورها گزارشی کشورهای روابط الجزیره القاعده تروریست واکنش اظهارات الوطن نادیده برابر تروریستی موضوع منتشر خاندان حاشیه زمینه سیاست ائتلاف الشرق زندان تمرکز خیانت تشکیلات موسسه گرفتن سیاسی همگرایی توجیه الاتحاد دیگری الریاض بحران دادند زمانی المدینه الخلیج برخوردار ازدواج میلادی تارنمای گذشته وزارت