برگزیده ها
مازندمجلس: رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین واکنش رسمی به سخنان رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی گفته آماده است همراه با ادای سوگند درباره محتوای سخنانش با وی شهادت دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «دونالد ترامپ» که روز جمعه در کاخ‌ سفید برابر خبرنگاران حاضر شده بود، همچنین گفت بعد از اظهارات «جیمز کومی» رئیس سابق اف‌بی‌آی در کنگره «خیالش راحت شده» که «نه در مظان اتهام و تحقیقات اف‌بی‌آی است و نه تلاشی برای اختلال در روند قضایی» کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین جیمز کومی را «درز دهنده» اطلاعات معرفی کرده است؛ اشاره‌ای به انتشار محتوای یادداشت‌های کومی از گفت‌وگوهایش با رئیس جمهوری آمریکا.

وی افزود: «کومی بسیاری از چیزهای که من گفته بودم را تایید کرد و بعضی از چیزهایی هم که گفت، واقعیت ندارد.»

همزمان، کنگره آمریکا که مشغول تحقیق و تفحص درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و ارتباط میان یاران ترامپ و مسکو است، از کاخ‌سفید خواسته چنانچه گفت‌وگوهای رئیس‌جمهوری با جیمز کومی جایی ضبط شده است، نسخه‌ای از آن را تا دو هفته دیگر در اختیار کمیته تحقیق کنگره قرار دهد.

جیمز کومی روز پنجشنبه با حضور در کنگره آمریکا و پس از ادای سوگند تاکید کرد که «با استناد به اظهارات ترامپ» یقین دارد که اخراجش مرتبط با پرونده رسیدگی اف‌بی‌آی است که درباره ارتباط میان اعضای تیم ترامپ و مسکو تحقیق می‎کند.

کومی افزود: «من اخراج شدم تا نحوه تحقیقات پرونده روسیه تغییر کند یا تلاش شود تغییر داده شود. این موضوع خیلی مهم است.»

جیمز کومی در پاسخ به این پرسش که چرا تمام جلسات و مکالمات با ترامپ را صورت‌جلسه کرده است، گفت که وی در این ملاقات‌ها تنها بوده و نگران این بوده که ترامپ احتمالا بعدها درباره محتوای این نشست‌ها «دروغ» بگوید.

کومی افزود که او می‌دانسته احتمالا روزی برای دفاع از خود و اف‌بی‌آی به این یادداشت‌ها نیاز خواهد داشت.

با وجود این، ترامپ که روز جمعه بعد از دیدار با رئیس‌جمهوری رومانی، در باغ رز کاخ‌سفید و در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شده بود، اظهارات کومی را رد کرد.

او به خبرنگاران گفت: «من این مرد (جیمز کومی) را به سختی می‌شناسم. آخر چطور ممکن است از کسی که نمی‌شناسمش درخواست وفاداری و بیعت کرده باشم.»

ترامپ در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا او هم حاضر است پس از ادای سوگند درباره محتوای گفت‌وگوهای خصوصی‌اش با جیمز کومی شهادت بدهد، گفت: «صد در صد.»

ترامپ همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نوار ضبط شده‌ای از گفت‌وگوهای او و جیمز کومی وجود دارد، گفت پاسخ این پرسش را به زودی خواهد داد.

دقایقی بعد از این سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا بود که کمیته اطلاعات و امنیت مجلس نمایندگان آمریکا رسما از کاخ سفید خواست در صورت وجود چنین نوارهایی آنها را تا روز ۲۳ ژوئن (دو هفته دیگر) تحویل کنگره دهد.

کمیته قضایی سنای آمریکا هم ماه گذشته درخواست مشابهی طرح کرده است اما هنوز پاسخی از کاخ‌سفید دریافت نکرده است.
ترامپ آمریکا درباره اف‌بی‌آی کنگره رئیس‌جمهوری محتوای اظهارات گفت‌وگوهای افزود همچنین کاخ‌سفید شهادت کمیته سوگند تحقیق احتمالا درخواست ارتباط تغییر پرونده تحقیقات دونالد خبرنگاران سخنان قضایی اطلاعات روسیه جمهوری گذشته