برگزیده ها
چگونگی طراحی چاپخانه‌ها در یک کتاب تییبن شد
مازندمجلس: چگونگی طراحی چاپخانه‌ها در یک کتاب تییبن شد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «معماری محیط چاپخانه» در 10 فصل و 4 بخش تنظیم شده است. «آشنایی با فرآیند طراحی و برنامه‌ریزی»، «مبانی طراحی»، «عناصر تشکیل‌دهنده فضا»، «عناصر سازنده فضا»، «فناوری ساخت»، «طراحی چاپخانه‌ (1)»، «طراحی چاپخانه (2)»، «تجهیزات و دستگاه‌های سالن چاپ»، «وضع قرارگیری تجهیزات و دستگاه‌ها (1)» و «وضع قرارگیری دستگاه‌ها (2)» عناوین فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
مخاطبان این اثر، دانشجویان رشته مهندسی صنایع چاپ در مقطع کارشناسی و همچنین علاقه‌مندان و مدیران صنعت چاپ هستند.
 
مؤلفان در بخش مقدمه درباره ضرورت نگارش این اثر چنین بیان کرده‌اند: «معمولا یک ساختمان یا معماری قابل تطبیق با استانداردهای عمومی مقبول‌تر از ساختمانی است که با معماری فضاهای کاملاً خاص طراحی شده باشد. در برهه بیست ساله امکان دارد تغییر محل، ضروری شود و یا اصلاً چاپخانه تعطیل گردد. لذا بهتر است در زمان طراحی و ساخت حتی‌الامکان پارامترهای طراحی عمومی‌‌تر به‌گونه‌ای مدنظر قرار گیرد که ملک و ساختمان در جریان فروش احتمالی خواهان بیشتری داشته باشد. طراحی چاپخانه هم مانند هر ساختمان دیگری بایستی متناسب با کاربری آن طراحی و ساخته شود. طراحی و جانمایی ماشین‌آلات در گردش کار و راندمان چاپخانه تأثیر به‌سزایی دارد.»
 
مخاطبان با مطالعه این اثر با فرآیندهای اصلی معماری، مراحل طراحی، ضرورت تفکر، سنجش منطقی و صورت عقلانی طرح، عوامل مؤثر بر طراحی پروژه معماری، فرآیند طراحی، مفهوم فضا، فرم و عناصر تشکیل‌دهنده آن، ساختار محیط، برنامه‌ریزی ساخت و ساز، مقررات ساخت و ساز، چگونگی کنترل عوامل محیطی و چگونگی نگهداری مرکب و ساختار مرکب‌های ترکیبی آشنا می‌شوند.
 
داود لطفی و حمزه لطفی کار تالیف این کتاب را بر عهده داشته و حمیده لطفی نیز ویراستاری آن را به انجام رسانده است. انتشارات آذرپویا کتاب «معماری محیط چاپخانه» را در 156 صفحه، به قیمت 12 هزار تومان به چاپ رسانده است.
طراحی معماری چاپخانه ساختمان چگونگی عناصر ضرورت ساختار رسانده  مخاطبان عوامل تجهیزات فرآیند برنامه‌ریزی تشکیل‌دهنده قرارگیری دستگاه‌ها