برگزیده ها
ایران و ترکیه به حل‌وفصل بحران قطر کمک کنند

مازندمجلس: صدراعظم آلمان از ایران، ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواست تا برای حل بحران قطر کمک کنند.

مازندمجلس: صدراعظم آلمان از ایران، ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواست تا برای حل بحران قطر کمک کنند.

گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه ضمن ابراز نگرانی از اوضاع پیش آمده برای قطر گفت که حل بحران مذکور جز با کمک تمام بازیگران در منطقه ممکن نیست.

صدراعظم آلمان که برای دیدار و گفت‌و‌گو با انریکه پنانیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک به مکزیکوسیتی سفر کرده است، اظهار داشت: ما برای حل مناقشاتی نظیر آنچه در سوریه، لیبی یا عراق شاهد هستیم باید راه‌حلی سیاسی در پیش گیریم و چنین امری جز با حضور بازیگران منطقه‌ای از جمله قطر، ایران و ترکیه در مذاکرات ممکن نخواهد بود.

اظهارات مرکل ساعتی پس از آن ایراد شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قطر را به حمایت و پشتیبانی از تروریسم «در سطحی بالا» متهم کرد.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان هم از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواست تا به تحریم‌های زمینی و هوایی تحمیل شده بر قطر پایان دهند.

بامداد همان روز عربستان سعودی و متحدانش نام ۱۲ سازمان و ۵۹ نفر را به دلیل همکاری با قطر در فهرست تحریم‌های خود جای دادند؛ اقدامی که در پی افزایش تنش‌های دیپلماتیک در منطقه خلیج فارس و ادامه تلاش‌های کشورهای عربی برای در انزوا قرار دادن قطر به اتهام حمایت این کشور از تروریسم صورت گرفت.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه اعزام نیروهای نظامی کشورش به قطر را تایید کرد.

پاکستان نیز از آمادگی خود برای میانجیگری با هدف پایان دادن به مناقشه میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خبر داده است.

عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات عربی متحده پنجم ژوئن قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی و بی‌ثبات ساختن منطقه متهم و روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کردند. در پی آن دولت یمن، لیبی، مالدیو، موریتانی، جزایر کومور و جزیره موریس هم به این جمع پیوستند. اردن هم از کاهش سطح روابط خود با قطر خبر داد.

پیش‌تر به دنبال بالا گرفتن تنش میان ریاض و دوحه، عربستان سعودی تنها مسیر زمینی قطر را مسدود کرد.

کشورهای ترکیه حمایت عربستان سعودی منطقه رئیس‌جمهوری بحران حاشیه آلمان صدراعظم روابط دیپلماتیک پایان تحریم‌های خواست تروریسم بازیگران زمینی