برگزیده ها
خرداد‌ماه آخرین مهلت ارسال آثار به جایزه کتاب سال حوزه
مازندمجلس: خرداد‌ماه آخرین مهلت ارسال آثار به جایزه کتاب سال حوزه به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دبیر علمی نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه تاریخ 31 خرداد را پایان مهلت ارسال آثار  عنوان کرد و گفت: پس از این تاریخ، در تیر ماه آثار دریافت شده را جمع‌بندی و پس از تفکیک به شانزده گروه ذکر شده، برای داوری ارسال خواهیم کرد.

ابوالقاسم مقیمی، دبیر علمی نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه،درباره  فراگیری جایزه کتاب سال حوزه توضیح داد:  کتاب سال حوزه صرفاً یک رویداد داخلی نیست و همه افرادی که در حوزه‌های علمیه ایران، عراق، لبنان و سایر کشورهای دیگر در حال تحصیل باشند و یا تحصیل کرده باشند و هویت حوزوی آنها برای ما احراز شود، می‌توانند آثارشان  وفق شرایط ذکر شده در فراخوان، برای دبیرخانه کتاب سال حوزه ارسال کنند.
 مقیمی همچنین درباره موضوع‌های کتاب سال حوزه گفت: آثار شرکت کننده در این همایش  در  شانزده گروه علمی در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی شامل تفسیر و علوم قرآن، حدیث و درایه و رجال، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان، تاریخ و سیره و تراجم، فقه و اصول، کتب مرجع، ادبیات و هنر، علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، حقوق و علوم سیاسی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، تصحیح و تحقیق، ترجمه و تکنولوژی آموزشی گونه‌بندی شده است.

وی افزود: همچنین مانند  سال گذشته پایان‌نامه‌های سطح  چهار حوزه نیز در بخش پایان‌نامه‌ها ارزیابی می‌شوند. بر این اساس به طور کلی افرادی که در حوزه‌های علمیه سراسر جهان در سال 95 از پایان‌نامه‌شان دفاع کرده باشند، یا چاپ نخست کتابی  را منتشر کرده باشند، می‌توانند در این جایزه شرکت کنند.

دبیر علمی نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه در ادامه با اشاره به افزوده شدن بخش مقالات علمی پژوهی به نوزدهمین دوره این کتاب سال حوزه توضیح داد: امسال برای اولین بار در کنار انتخاب کتاب سال حوزه و پایان‌نامه حوزوی، بخش مقالات علمی پژوهشی را نیز اضافه کردیم. بر این اساس مقاله‌های  منتشر شده  حوزوی‌ها  در نشریه‌ها  و مجله‌های با رده علمی و پژوهشی نیز می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

مقیمی تأکید کرد: بنابر این امسال جایزه کتاب سال حوزه در سه بخش کتاب، پایان‌نامه و مقالات علمی و پژوهشی برگزار خواهد شد و با اضافه شدن بخش اخیر سعی داریم نوآوری در ارائه مقالات علمی و پژوهشی، به سمت حل مسئله و برآورده کردن نیازهای جامعه سوق پیدا کند. به عبارت دیگر کتاب سال حوزه به دنبال این است که در کنار اولویت‌های ثابت موجود در دوره‌های گذشته، در جهت اولویت‌های پژوهشی مورد نیاز حوزه و نظام نیز حرکت کند.


کتاب سال حوزه را معاونت پژوهشِ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار می‌‌کند، در این رقابت کتاب‌های  علوم اسلامی یا علوم انسانی مرتبط با  دین بررسی می‌شود. افراد حوزوی داخل و خارج کشور می‌توانند آثار تألیف، ترجمه، تحقیق و تصحیح‌شان را در این رقابت شرکت دهند. نخستین دوره کتاب سال حوزه  سال 1378  برگزار شد. دبیرخانه  کتاب سال حوزه در قم است. 
پژوهشی همایش می‌توانند باشند نوزدهمین جایزه مقالات ارسال علمیه حوزه‌های حوزوی تاریخ مقیمی امسال ایبنا گذشته ترجمه پایان‌نامه رقابت برگزار اضافه تحقیق اولویت‌های مدیریت درباره تحصیل توضیح  کتاب ابوالقاسم دبیرخانه انسانی اسلامی همچنین افرادی