برگزیده ها
پایان مطالعات مکان‌یابی بنادر خشک/ سرمایه مورد نیاز ۷۰۰ میلیارد

مازندمجلس: معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس برنامه ششم باید حداقل ۶ بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی امینی اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشور مصوب سال ۹۳، بندر خشک به پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی مانند ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای گفته می‌شود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) بوده و حداقل به وسیله ۲ شیوه ریل و جاده به بنادر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ و با توجه جدی این دولت به موضوع تاسیس بنادر خشک، مجوز احداث بندر خشک یزد در سال ۹۳ صادر شد و در اردیبهشت ۹۵ نیز ساخت بندر خشک «اینچه‌برون» با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه در استان گلستان آغاز شد.

به گفته‌ امینی بر اساس برنامه ششم باید حداقل ۶ بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم. هر بندر خشک به قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان بستگی به نوع آن نیازمند سرمایه‌گذاری است و برای تأسیس ۷ بندر خشک مورد تأیید سازمان ملل حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازمندیم. مشهد، سیستان و بلوچستان، فرودگاه امام خمینی (ره)، تبریز و بندر خشک آپرین تهران جزو مکان‌هایی هستند که کاندیدای بین‌المللی ایجاد بنادر خشکند و علاوه بر آن‌ها یزد، اصفهان، و کرمان مکان‌هایی هستند که در طرح شناسایی استان‌های مستعد ایجاد بندر خشک معرفی شده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در اطراف ایران ۱۷ کشور محصور در خشکی وجود دارد، گفت: هم چنین ایران می‌تواند با قرقیزستان و ازبکستان توافق کند تا با هدف ایجاد بندر خشک در داخل ایران تجارت بین‌المللی و رسیدن به آب‌های آزاد برای این کشورها میسر شود.

وی در خصوص مشوق‌های موجود برای جذب سرمایه گذار در بندر خشک توضیح داد: در قانون برنامه پنجم این ظرفیت ایجاد شد که اگر سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای توسعه بنادر خشک اعلام آمادگی کرد دولت با تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری کمک دهنده بخش خصوصی باشد؛ ضمن اینکه ما در شورای عالی ترابری کشور مصوبه‌ای را نهایی کردیم که با حفظ مالکیت دولت اجازه سرمایه‌گذاری در مؤلفه‌های بندر را به سرمایه‌گذار بدهیم.

امینی با بیان اینکه مطالعات مکان‌یابی بنادر خشک در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نهایی شده، گفت: در حال حاضر با اتمام مطالعات مربوط به مکان یابی احداث بنادر خشک، موقعیت شهرستان‌های کشور و ظرفیت‌های خالی شبکه‌های راه‌آهن شناسایی و بهترین نقطه برای تاسیس بنادر خشک مشخص شده است.

وی گفت: در مطالعات اخیر پیشنهاد شده است که ۴ بندر انزلی، چابهار، امام خمینی (ره) و شهید رجایی را به عنوان اهداف نهایی سرویس‌دادن به بنادر خشک داخل خاک ایران در نظر بگیریم و به پشتیبانی این ۴ بندر دریایی، بنادر خشک را در نقاط مختلف ایجاد کنیم.

بنادر ایجاد سرمایه‌گذاری مطالعات برنامه خصوصی نهایی اینکه میلیارد شهرسازی خمینی سرمایه‌گذار مکان‌هایی شناسایی بین‌المللی تومان احداث سرمایه مکان‌یابی جاده‌ای حداقل معاون تاسیس امینی