برگزیده ها

مازندمجلس: منابع آگاه، از نشست‌های محرمانه میان روسیه و آمریکا در اردن خبر دادند که به منظور یکپارچه کردن تلاش‌های برای مبارزه با تروریسم انجام می شود.

مازندمجلس: صفحه "شبکه مرکزی پایگاه نظامی حمیمیم" در فیسبوک از مذاکرات محرمانه میان روسیه و آمریکا برای مشخص کردن مراکز اصلی توجه در مرحله آتی در سوریه پرده برداشت و اعلام کرد که این مذاکرات شامل امکان یکپارچه کردن تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم است.

این مرکز اعلام کرد: مناطقی مشخص شده که مهم‌ترین آن در غوطه شرقی، درعا، حومه شمالی حماه، ادلب و برخی مراکز در حومه لاذقیه است و احتمالا نیروی هوایی روسیه و آمریکا در صورت توافق دو کشور با مکانیسم مشترک مبارزه با تروریسم، حملات هوایی را علیه آنها انجام می‌دهند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که این تماس‌های محرمانه میان روسیه و آمریکا کمی بعد از سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به مسکو در آوریل گذشته آغاز شده است.

به نوشته این روزنامه، دو نشست میان طرفین طی دو هفته گذشته برگزار شده و نشست سوم که قرار بود هفته جاری برگزار شود به زمان دیگری موکول شده است.

نماینده طرف آمریکایی در مذاکرات، برت مک‌گورک، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش و مایکل راتنی، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه هستند.

وزارت خارجه آمریکا نیز از دادن جزئیات درباره این نشست‌ها خودداری و تنها بر تمایل خود به حل مسالمت آمیز بحران سوریه و از بین بردن تروریسم تأکید کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که هدف از این دیدارها و مذاکرات محرمانه ترسیم دقیق مناطق کاهش تنش در استان درعا و در مرزها با اردن و قنیطره در ارتفاعات جولان است.

این منابع می‌گویند این تلاش‌های دوجانبه احتمالا با مخالفت جدی ایران روبرو شود.

به گفته این منابع آمریکایی‌ها پیشنهاد داده‌اند که منطقه کاهش تنش در سوریه بدون ایران یا هم‌پیمانانش طی مرحله آتی ایجاد شود.

یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای به رویترز گفت: پافشاری آمریکا برای پیشبرد این اقدام به میزان آمادگی روسیه برای ترغیب نیروهای ایرانی جهت خروج از منطقه بستگی دارد. ایران و نیروهای وابسته به آن باید خارج از این منطقه باشند و این کلید توافق پیشنهاد شده است.
آمریکا سوریه مذاکرات روسیه محرمانه منابع منطقه اعلام تروریسم برگزار گذشته خارجه نماینده رویترز نیروهای درباره پیشنهاد گزارش روزنامه مبارزه مشترک تلاش‌های مراکز احتمالا توافق هوایی مرحله