برگزیده ها

مازندمجلس: رونامه الشرق قطر نوشت: عربستان در جدیدترین اقدامات ضدقطری خود، اتباع این کشور را به مسجد الحرام راه نداد.

مازندمجلس: به نوشته امروز (یکشنبه) این روزنامه قطری، 'علی بن صمیخ المری' رئیس کمیسیون حقوق بشر قطر اعلام کرد که مقامات سعودی به دنبال قطع رابطه این کشور با دوحه اتباع قطر را از ورود به مسجد الحرام منع کردند.

وی افزود: اتباع این کشور که هم اکنون در حال برگزاری مراسم حج عمره هستند اعلام کرده اند که مقامات عربستانی اجازه حضور آنان در مسجدالحرام را نمی دهند و از آنها خواسته اند که سریعا خاک این کشور را ترک کنند.

کمیسیون حقوق بشر قطر ضمن انتقاد از این اقدام سعودی ها، آن را مغایر با حقوق انسان ها در آزادی به جا آوردن شعائر دینی دانست که در توافقنامه های بین المللی حقوق بشری نیز به آن تاکید شده است.
روز جمعه (5 خرداد) امیر قطر طی سخنانی ایران را قدرت منطقه دانست و خواستار تعامل جهان عرب با تهران شد و همچنین حمایت خود را از دو گروه مقاومت حزب الله و حماس اعلام کرد.

سخنان امیر قطر با واکنش مقامات سعودی مواجه شد و روز دوشنبه (15 خرداد) عربستان به دلیل این که دوحه از سیاست های ریاض در منطقه پیروی نمی کند، قطع رابطه خود را با قطر اعلام کرد؛ در همین حین دولت های امارات، بحرین، مصر و جزایر مالدیو و همچنین دولت خودخوانده شرق لیبی و رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن حمایت خود را از سیاست های آل سعود علیه قطر اعلام و روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.

عربستان سعودی، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته اند.
اعلام سعودی عربستان اتباع مقامات همچنین حمایت سیاست بحرین امارات رابطه مسجدالحرام کمیسیون دانست خرداد منطقه